onsdag, september 12, 2012

MØDEAKTIVITET

De næste uger står i møder, temadage, oplæg for forskellige mennesker. Ind imellem popper almindelige arbejdsdage op. De er ikke samlet, sådan som jeg godt kan lide det, så jeg kan få en kontinuitet i min kontakt med patienterne, men sådan må det være, når det hele skal nås. I dag går turen til Århus sammen med en kollega. Man siger, det er godt at have et netværk, og dette netværksmøde består af sygeplejersker fra hele Danmark, som er ansvarlige for sygeplejen til mennesker, som får trombolysebehandling eller trombektomibehandling. Trombolyse er den medicinske behandling, hvor man opløser blodproppen ved hjælp af medicin, som gives ind i en vene. Trombektomi er den kirurgiske behandling, hvor et kateter, som bliver lagt ind i en pulsåre ved lysken,  føres op til pulsåren i hjernen, hvor blodproppen sidder. Her føres der så gennem kateteret en “proptrækker” eller “støvsuger” som enten skruer sig ind i blodproppen eller suger sig fast på blodproppen og derved trækkes blodproppen væk fra åren. Som det nok fremgår, er det ikke bare lige noget, man gør, det kræver mange års erfarenhed og håndelag, så derfor er det også kun i Århus, Odense og på Rigshospitalet, at trombektomi kan lade sig gøre. Men vha. helikopter eller ambulance er tilbuddet gældende for hele Danmark.

I dag har jeg også en anden mission, for en af de andre sygeplejersker har været projektansvarlig for et projekt omkring klinikker for mennesker med forbigående symptomer på en lille blodprop, og da det netop er det, jeg lige nu sidder og arbejder med instrukser til, så er det oplagt at få en snak med hende om dette.

Gåtur bliver der nok ikke tid til i dag, desværre, jeg vil gerne kunne nå korsang også. Og da morgendagen byder på en køretur til Odense, hvor det er mig, der er chauffør, skal sengetiden overholdes i aften. Men i går aftes nåede jeg en god gåtur, hvor jeg kunne se, at hyldebærrene endnu ikke er helt modne.

Må din dag byde på gode udfordringer med tid til frisk luft.

P1040340

8 kommentarer:

  1. Spændende, travle dage du har - ja så må rutinerne lægges væk. Heldigvis er den friske luft der stadig, når du igen har tid til at gå. Men det er egentlig rigtig dejligt, at man ikke kan undvære at komme ud. God arbejdslyst med det hele!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Charlotte og kor blev aflyst så jeg fik min friske luft :-)

      Slet
  2. Det er en god og travl dag du har kastet dig ud i.. God fornøjelelse hele vejen rundt. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, ja nogle gange falder det hele på en gang, men det kender du jo alt til :-)

      Slet
  3. Hold da op for nogle dage, Lene! Kan godt forstå, du har brug for gåture og overholdte sengetider. Men hvor lyder det også fyldt af energi, fordi det er tydeligt, du er så interesseret i dit arbejde!

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, det har været en rigtig god dag med masser af inspiration og input :-)

      Slet
  4. Kedelige, rutineprægede arbejdsdage er da vist ikke det, der kendetegner dit arbejdsliv :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, nej det kan man ikke just kalde det :-)

      Slet