mandag, oktober 01, 2012

EN GOD BOG AT LÆSE

Jeg har læst meget de seneste måneder, bøger er blevet slugt, uden at der har været megen mindfulness over det. At gengive handlinger og temaer vil jeg have svært ved, for hvor andre er speedstrikkere, så er jeg speedlæser. Jeg har læst krimier, hele serien om Kommissær Brunetti i Venedig.  Jeg har læst en anden bog, ikke en krimi, som også foregår i Venedig, men ikke om jeg kan huske, hvad den hedder. En bog om en gammel skolelærer, som efter hendes venindes død, flytter til Venedig og oplever kærlighed, bedrag, venskaber, spænding og udvikler evnen til at turde leve livet. For første gang har jeg lyst til at tage bøger med som turistguide, det kunne være sjovt at gå i Venedigs gader og se, om jeg kunne finde stederne.

Jeg har læst chick lit litteratur, absolut ikke shopaholic-bøger, men mere de bøger, hvor der er håb for kærlighed, venskab, livsglæde og vedvarende livsværdier. Bøger, der som en pose slik eller en kage forsøder tilværelsen kortvarigt, men også er hurtigt glemt.

På min boghylde ligger en bog, der har den ligget længe. Jeg værger mig ved at gå i gang med den, men en skønne dag skal jeg læse den. Det er Jungersens nye bog “Du forsvinder” Jeg syntes, hans første bog var grum og hård, men spændende at læse. Når jeg har sværere ved at gå i gang nu, skyldes det to ting. Jeg er lidt Rasmus Modsat, hvad angår bøger, som bliver lovprist som bøger, man bare må læse. Men det, der gør det svært for mig denne gang, er mere, at jeg ved en fejl fik bestilt en bog i bogklubben, som også handler om en mand, som bliver hjerneskadet. Den bog var hård at læse, den er skrevet fra mandens synsvinkel. Han er ramt på sine hæmninger og på sin sociale adfærd, og undervejs i læsningen havde jeg ofte lyst til at droppe bogen, for det var så pinligt og samtidig hjerteskærende at læse om hans manglende evne til at begå sig på en socialt acceptabel måde. Og det gjorde ondt, at jeg som sygeplejerske på et apopleksiafsnit reagerede sådan, jeg har jo dog en viden om hjerneskade, men jeg måtte også erkende, at jeg er i det akutte regi, og derfor ikke ser det fulde omfang af skadens betydning (både i positivt og negativt henseende). Og der er jo en grund til, at skilsmisserne ofte og tit opstår 2-3 år efter hjerneskaden. For det er først der, at virkeligheden bliver synlig med et menneske, der er ramt på det fysiske plan (lammelser med nedsat fysisk formåen) og det kognitive plan (ramt på talen, hukommelsen, opmærksomheden, rum/retningsforstyrrelser, nedsat erkendelse af sygdommen, træthed osv). De handicaps er ikke de sværeste at leve med, det sværeste er, når et menneske ændrer personlighed, når man vågner op “med en fremmed mand i sin seng”, som en pårørende har beskrevet det. Jungersen citeres i Hjernesagens blad for dette:

Det er forståeligt, at de til en vis grad
forsøger at beskytte den ramte. De fø-
ler måske, at de udleverer en nærtstå-
ende, hvis de skal fortælle, hvad der
egentlig foregår. I bogen findes uhyrlige scener, men mange er lettede over
at have læst disse beskrivelser. Detgør det nemmere at tale om det selv,”
siger Christian Jungersen.

Uhyrlige scener! Det er netop de to ord, som gør, at jeg lige nu ikke har mod på at læse bogen, for Astrid Saalbachs bog Fordrivelsen (og den bog kan jeg huske forfatter og titel på) gjorde indtryk (et hårdt og grumt indtryk) på mig, så jeg læser bøger i den lettere genre lige nu.

Hvad læser du?

Udenfor er det mørkt, trist og vådt. Det er først nu, at lyset er brudt igennem, men i de grå nuancer. Klokken syv var der bælgravende mørkt. Jeg starter med indesysler, vasketøj, bagning, kontorarbejde. Senere skal der handles ind, aflæses vandmålere på gårdene og ved sommerhuset. Jeg håber, vejret så vil indbyde til en gåtur. Landmanden sorterer kartofler og håber på optagningsvejr i eftermiddag. Det var en klog beslutning at droppe kartoffelsorteringen i lørdags, de nåede at få mange kartofler, op og lastbilen kommer jo først i morgen efter kartoflerne. God mandag til dig.

P1040432

12 kommentarer:

  1. Lyder som en barsk bog.. Den tror jeg ikke jeg har mod på at gå i gang med.
    Jeg læser Havets katedral lige pt.. Men får i det hele taget ikke læst ret meget for tiden. Det kommernok igen når det bliver mørktere om aftenen.
    God mandag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, jeg har heller ikke mod på den bog lige nu, men jeg har købt den, så den løber ingen steder.
      Jeg læser meget, måske fordi jeg synes, jeg sidder for meget ved computeren om aftenen og hvad skal jeg så lave? :-)
      Havets katedral burde jeg måske læse, jeg mener at den katedral ligger i Barcelona? Så kunne jeg læse bogen først og se katedralen bagefter.

      Slet
  2. Det er ikke meget jeg har fået læst det sidste år. Det ærgrer mig, men der har været en Spunk "i vejen". Nu hvor det snart er vinter, håber jeg på at kunne få tiden til at læse lidt mere. De lange mørke aftener skal gå med noget, og nu er Spunken så stor at han godt kan lege mens moderen laver noget andet. Ahhh :-)

    Tak for bogtip, og rigtig dejlig mandag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Therese, ja tiden kan hurtigt blive brugt med en aktiv dreng som Spunken :-) Jeg håber dog at han nyder at få læst bøger op, det kan aldrig starte for tidligt.

      Slet
  3. Jeg har lige måttet opgive "Det syvende Barn", plottet er simpelthen for indviklet til mig.
    Tja... du kender jo min baggrund, og man kan så undre sig over, at jeg drages af bøger om hjerneskader :-) Har også "Du forsvinder" liggende på min hylde, og har endda købt den. Men har alligevel ikke turdet gå i gang. Har tidligere læst "Aftenlys" af Joan Iserhorst samt "Et helt nyt liv" af Lisa Gwenova, og havde det rædselsfuldt bagefter (hvorfor læser man dem så??)

    Efter nederlaget med Det syvende Barn har jeg det som du. Læser lige nu "Havfruen" af Camilla Läckberg. Alle Camilla Läckbergs bøger har været hyggelig og spændende læsning, som får mig til at glemme tiden.
    Også en god mandag til dig. Jeg skal lige lægge nogle gamle gardiner op (som aldrig er blevet det!) før jeg læser :-) Knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Johanne, du minder mig om, at jeg gerne vil læse et helt nyt liv af Lisa Genova. Og måske har vi brug for de bøger til at blive klogere på os selv, for ofte tager de jo udgangspunkt i ekstremerne men alligevel med en genkendelighed.Håber du nu er færdige med gardinerne og har fundet bøgerne frem, for vejret er da ikke til andet :-) Camilla Läckbergs bøger kan jeg også rigtig godt lide.

      Slet
  4. Kender godt det med, at man efter en tung bog må have et let modspil. 'Du forsvinder' svæver også rundt i kanten af min læseperiferi (ville have lånt den på biblioteket, men der var 92 før mig i køen ...), da jeg har set så mange omtale den. - Og fordi jeg godt kunne tænke mig at blive lidt klogere, da der er nogle 'hjerne-svagheder' rundt omkring i de nære omgivelser. Lige nu læser jeg bl.a. Ken Follets World without End, men jeg er ikke så langt endnu, at jeg ved, om den er anbefalelsesværdig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, Kenn Follet har jeg kun læst Jordens Søjler af, så jeg håber du vil dele din mening, når du er færdig. :-) Læser du den på engelsk?

      Slet
    2. Ja, jeg læser den på engelsk. For at holde mit engelsk lidt ved lige og udfordre mig selv. Det gør jeg, når jeg har mulighed for det. Læste også Jordens Søjler på engelsk. Der var godt nok rigtigt mange kirkebygger-fagudtryk, som jeg ikke lige fik med i farten, men da jeg næppe ville forstå alle fagudtrykkene på dansk heller, gjorde det nok ikke så meget. Har jeg besluttet ;-)

      Slet
    3. Jeg er imponeret :-)

      Slet
  5. Hej Lene
    Jeg læser ind imellem din blog, og er dybt imponeret over din evne til at formidle dine erfaringer og dit engagement i dit fag. Nu berører du læsning, og da jeg er bibliotekar har jeg også læst og læser en hel bunke skønlitteratur hele tiden. På Horsens bibliotek hvor jeg arbejder, har vi lige haft besøg af Christian Jungersen, som fortalte om sit forfatterliv og om sit arbejde med "Du forsvinder". Jeg kører en læsekreds på biblioteket hvor vi skal snakke om den bog om 14 dage. Jeg læste den selv lynhurtigt på en e-læser, så desværre gik jeg i første omgang glip af de spændende illustrationer i bogen. Jeg synes det er en fremragende roman, som nok er barsk, men som også har en helt grotesk humor indbygget. Måske vil du ikke se det som humor med din faglige baggrund, men det, der er Jungersens ærinde, er en mere filosofisk diskussion om hvornår mennesker kan drages til ansvar for deres handlinger (forbrydelser). Litteraturen er fantastisk til at kaste lys på og uddybe alt omkring samfund og menneskelige relationer. Men hvis du egentlig er ude efter at finde litteratur, som bare skal underholde og glemmes hurtigt igen, så er der masser af muligheder.
    Jeg har lige læst Gretelise Holms helt nye biografi. Det er en fin beskrivelse af forfatterens opvækst i en fattig familie fra Sønderjylland. Bogen hedder "Jesus, pengene og liveet". Du kan læse mere udførligt om bogen på Litteratursiden. http://www.litteratursiden.dk/anmeldelser/gretelises-danmarkshistorie
    Hvis du meget hellere vil læse noget virkelig humoristisk så gå i gang med Jonas Jonasson: Den hundredårige der sprang ud af vinduet. Det er en rablende tour de force gennem 1900-tallets verdenshistorie fortalt med en uovertruffen energi og humør.
    Men ellers kan jeg kun anbefale dig at bruge Litteratursiden, hvor du hver uge kan finde anmeldelser og anbefalinger af litteratur. Der findes en hel masse velredigerede litteraturlister om alle mulige forskellige emner, og også nogle Noget-der-ligner-lister, så hvis du har været glad for at læse Jussi Adler-Olsens krimier, så er der forslag til hvilke forfatterskaber du ellers kan kaste dig over.

    V.H. Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina, desværre overså jeg i oktober, at du havde skrevet her, undskyld. Tak for din gode kommentar, jeg vil prøve at bruge litteratursiden som vejleder. Nu har jeg læst Jungersens bog og mit umiddelbare indtryk kan du læse her:
      http://underet-er-at-vi-er-til.blogspot.dk/2013/02/god-morgen-tirsdag.html
      Tak for dine anbefalinger :-)

      Slet