søndag, oktober 21, 2012

GROV MÅ MAN VÆRE

så det indretter vi os på.

P1040506

Søndagsmorgenbordet skal altid indeholde grovbirkes, når datteren er hjemme. I hovedstaden kan man kun få tebirkes, som vist ikke kan kaldes fiberrig, men snarere må rubriceres under kategorien kager. Dog har datteren netop opdaget en bager, som bager grovbirkes som i Jylland, men selvfølgelig skal brødet være lidt anderledes, så bageren har puttet kardemomme i. Det er der ikke i det nordjyske, nu står de sammen med blødkogte æg, græsk yoghurt med frugt, rugbrød og æblemost og venter på landmanden og datteren.

Trøjen taler vi slet ikke om, om jeg var for grov ved den, aner jeg ikke, nu får den lov til at vente, for sådan er jeg jo.

Nu vil jeg nyde de sidste timer sammen med datteren, før hun sættes på et tog. Må din søndag få en god start.

14 kommentarer:

  1. "vi" kan heldigvis også være grove og uden kardemomme i Sorø :) Jeg elsker grov-tebirkes..og prøver at lade være med at tænke på mængden af smør der må være i dem :)
    God søndag Lene..og jeg krydser fingre for din trøje.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne, og jeg tror stadig ikke, at det er de samme grovbirkes, du taler om, for du kalder dem tebirkes, og det er for mig en kage ;-)

      Slet
    2. jeg må bestille en grovbirkes næste gang jeg besøger Jeppe..så jeg kan smage :)

      Slet
    3. Det havde jeg også tænkt på, Anne :-) Du kunne jo også komme ud og smage den hos mig :-)

      Slet
  2. Godt at komme hjem og få de rigtige birkes :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Miri, det er det, og det samme gælder for min søster i Kbh :-)

      Slet
  3. Dejligt morgenbord - jeg har en fuglekande magen til din :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Madame, det var da sjovt. Min kande er et arvestykke fra mine forældres hus, jeg har selv en mindre udgave :-)

      Slet
  4. Jeg blev da helt forvirret over NISSEhuer på æggene - i oktober, Lene.
    Eller er det bare røde, strikkede æggevarmere med kvast :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså Conny, det er æggevarmere med kvast, en julegave fra min lillesøster, da hun var barn :-)

      Slet
  5. Helt enig; grovbirkes er bare SÅ meget bedre end de andre.

    Håber, du får styr på din trøje. En dag ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, en dag gør jeg, tror jeg, forhåbentlig :-) Og grobirkes er min favorit blandt rundstykker :-)

      Slet
  6. Men intet slår grovvalsede havregryn med mandler og rosiner:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, så sandt, men ikke på en søndag ;-)

      Slet