tirsdag, oktober 02, 2012

LÆKKERSULTEN

Den store bagedyst er slut, vi blev fanget af de mange skønne amatørbagere og deres forskellige kreationer. Hver aften fik jeg lyst til at prøve kræfter med nogle af deres opskrifter, hver aften fik jeg lyst til lækkerier.

I aften blev det et stykke af min æblebradepandekage, lidt chokolade og småkager, som ledsagede programmet. Jeg drømmer om tærter, cupcakes, macaroons osv. Normalt har jeg altid været mest tiltrukket af brødbagning. Da jeg var ung sygeplejeelev, gik jeg sammen med en anden elev og inviterede til fest. Dengang kunne man jo ikke gå på nettet og finde opskrifter fra nær og fjern, så vi købte Brugsens bog om brød og bagte alverdens brød. Masser af oste og lidt pølse blev indkøbt, vennerne sørgede selv for drikkevarer, og så var der dømt fest. Jeg husker stadig, hvordan vi minutiøst planlagde bagningen. Der var ikke noget, der hed fryser i elevboligen, ej heller varmluftovn, så vi startede tidligt om morgenen, og mens brød hævede og bagte, fik vi dækket bord, pyntet til fest, både rummet og os selv, alt imens vi hyggede os.

En storekagebagedag på gården lyder tillokkende, og har du evner udi bagekunsten, så søger DR allerede nu deltagere til næste års store bagedyst.

Jeg er vild med lagkager og frugttærter, hvad er din yndlingskage?

8 kommentarer:

  1. Min rabarberlagkage....syrlig og sød og med lyserød glasur :-) ....men jeg stiller ikke op i kagedysten, men glæder mig til næste omgang :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, den lagkage lyder lækker, måske skulle vi have et kageblogtræf med hver sin medbragte kage :-)

      Slet
  2. En ægte amerikansk brownie, og en quatre quart, men gulerodskage er nu også godt! mmm Nu fik du gjort mig lækkersulten - det går skam ikke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Stine, næh det går nemlig ikke, jeg faldt i kagefælden, så jeg måtte lige friste jer også ;-)Jeg glæder mig til at prøve din Quatre quart, men lige nu er der stilstand i kartoffeloptagningen.

      Slet
  3. Også jeg har hang til brownies - Karolinebogen åbner sig af sig selv på opskriften, som jeg næsten kan i søvne.
    I øvrigt er der ikke meget kage, jeg ikke kan lide :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, heller ikke her :-) Jeg må ha kigget på den browniesopskrift :-)

      Slet
  4. Jeg bager så godt som aldrig kager, men jeg spiser dem gerne :)

    Hindbærsnitter, Othellolagkage, brownies, rabarberkage, nødde/mandeltærte....., du fortsætter bare selv. Og det er heldigt, at jeg ikke så tit bager, for det kunne da gå helt galt med min appetit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, mit mundvand løber :-) Jeg får lyst til at bage hindbærsnitter, har jo hjemmelavet hindbærmarmelade i køleskabet.

      Slet