fredag, oktober 12, 2012

MODELSTØRRELSE

Jeg ved ikke hvordan det er nu, men da datteren var en meget ung teenager, faktisk nærmest kun på dørtrinnet til teenageralderen, kunne mit humør blive ødelagt af en tur i tøjbutikker. Datteren var også dengang slank, nærmest på grænsen til tynd. Vi skulle købe bukser og valgte størrelsen svarende til hendes alder, de var alt for stramme. Jeg undrede mig, da jeg gik ud til ekspedienten, hvorefter denne svarede; det er også en meget slank størrelse. Jeg kunne have pandet hende en, men som det pæne og konfliktsky menneske jeg er, fik jeg end ikke sagt, at der var noget galt i firmaers kropsopfattelse, når en slank 12-årig ikke kunne passe bukser designet til en slank 12-årig. Det er da med til at skubbe til de unge pigers trang til at blive tyndere. Og det fortsatte, min datter skulle have størrelse large i T-shirts, hun var med lille barm, ingen mave, tynd om livet mere størrelse small, og jeg tænkte på de stakkels piger med stor barm og lidt mere krop, som jo nærmest ikke ville kunne passe en x-large. I andre lande have man vedtaget, at størrelser skulle være ens, om det var til unge piger eller fruer, jeg tror desværre ikke, det har vundet indpas her i landet.

Hvorfor nu denne smøre, når datteren for længst er fløjet fra reden og selv står for tøjindkøb? Fordi forleden dag gik det op for mig, at jeg selv er blevet præget af dette offentlige billede af, hvordan MAN ser ud. I hverdagen, når jeg er sammen med andre, tænker jeg ikke på, hvordan folk ser ud, jeg lægger mere mærke til, hvordan de er at snakke med og at være sammen med. Det er ofte sket, at andre spørger til noget tøj eller andet, og det er ikke noget, jeg har bidt mærke i. Så var det, at jeg blogsurfede en dag, dvs. jeg startede hos en, jeg kendte, trykkede på første kommentarlink, som jeg ikke kendte, og på den måde kom jeg rundt til en masse bloggere, jeg aldrig før har mødt. På den måde er jeg også stødt på modebloggere, og et af deres temaer er, at de fotograferer sig selv i forskellige påklædninger og skriver evt. korte kommentarer til valget af sammensætning eller hvor tøjet er købt. Normalt har det været unge kvinder, slanke på grænsen til det tynde, som har præsenteret tøjet. Og så var det, at jeg stødte på en ung smuk kvinde, som ikke var den type. Og det første, der strøg gennem hovedet var, hold da op at hun tør lave sådanne indlæg. Næste tanke var shame on you, Lene, hun er smuk, hun har lækkert tøj, hun har en god stil, hvad i alverden bilder du dig ind, selvfølgelig skal hun da vise sin stil. Og på den måde er hun også med til, at andre unge kvinder, som ikke er i modelstørrelser, tør stå frem.

Her ude er der ingen modelstørrelser, men der er virkelige mennesker, som er trætte og beskidte, og som længes efter en friweekend. Nu er der købt rundstykker til formiddagskaffen og smørrebrødet er bestilt til frokosten. Og så mindes jeg selv samme datter, som i 1. klasse en dag blev hentet fra et legebesøg hos en veninde, hvis mor stod i butik, og hvis far var ejendomsmægler, og de boede lige som man skulle bo med de rigtige ting i huset og det rigtige tøj på kroppen. Træt lænede hun sig tilbage i bilen og sagde: “og jeg!  Jeg har bare nogle forældre, som sidder ude ved nogle dumme kartofler og er beskidte!” Stakkels lille pige, hun lærte dog siden hen, at alt har en bagside, også de pæne, smukke mennesker ;-)

DSC06007

Farmerstilen med kasket, som signalerer, at man vel er donor, og med masser af rynker. Jeg kommer til at tænke på den hunderace, som kun er rynker ;-) Må du få en forrrygende fejende flot fredag!

30 kommentarer:

  1. Jeg synes du er en skøn model Lene.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge og i lige måde :-)

      Slet
  2. Jeg vil lige tillade mig at huske dig på ... at man godt kan være slank uden at være syg samt at tøjstørrelserne rent faktisk er blevet ændret i takt med fedmeepidemien, så det der i dag hedder small rent faktisk svarer til en medium.

    Og så vil godt lige have at vide, hvorfor må slanke personer ikke vise sig frem, jeg stammer mig i hvert fald ikke over min størrelse, men hold helt kæft hvor er jeg træt af at skulle forsvarer den bare fordi jeg mangle diverse "normale" fedtdepoter !

    SvarSlet
    Svar
    1. Tine, jeg tror du og jeg taler forbi hinanden. Mit ærinde var ikke at slanke/tynde mennesker skulle skamme sig og ikke vise sig frem. Mit ærinde var at alle andre heller ikke skulle skamme sig. For mig er tynd-slank-normalvægtig-overvægtig defineret ud fra BMI og ingen af betegnelserne er i min verden nedsættende ord, så jeg ville aldrig bede dig om at forklare dig, for i mine øjne er det det menneske, jeg møder, der tæller for mig og ikke størrelsen på det menneske :-)
      Jeg har svært ved at forstå det med størrelserne, jeg er en størrelse 40-42 og i mine unge dage var det en størrelse medium, nu er det en størrelse large.

      Slet
  3. Jeg synes, at du er SKØN, Lene. Udenpå og indeni :-)

    Du har ret i, at det er trist, at slanke, unge kvinder går rundt og føler sig tykke, fordi kropsopfattelsen ændrer sig i takt med, at modebranchen dikterer, at de skal være tyndere og tyndere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Liselotte og i lige måde :-)

      Og vi bliver alle påvirket af det billede, når vi kun ser de åleslanke kvinder i medierne. Jeg har ladet mig fortælle, at modeller skal være str 34 - 36 for ellers kommer de til at fremstå som tykke på billeder.

      Slet
  4. Dejligt billede og et godt indlæg.
    Jeg bliver forvirret over det med størrelser på tøj. Forskellige mærker har forskellig størrelse.
    Det er trist, når udseendet bliver det første, man går op i. Måske har det altid været sådan. Nu er der bare ekstrem meget fokus på det.
    De programmer i tv, der handler om vægt, bevæger sig også fra de mest groteske overvægtige til de mest tynde, spinkle der findes. Det er jo helt skævt.
    Min ene datter er meget spinkel. Det er hun ikke glad for. Det er sårende, når folk kommenterer det. Tilsyneladende har folk ingen grænser og ingen forståelse, når det handler om kommentarer til dem, der er tynde. Der bliver kommenteret i en grad, som ingen overvægtige er ude for. Overvægtige er nok mere ude for snak bag ryggen og hvisken.
    Men som du siger, så er det mennesket indeni, der betyder noget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Betty, jeg har hørt det før og jeg synes det er uforskammet, at man tror, man kan tillade sig at kommentere på andres størrelse. Og det lyder til fra din datter og Tine, at når mennesker er spinkle, så kan man åbenbart tillade sig at sige mere.Trist.

      Slet
  5. Godt indlæg !
    Og god fredag- du dejlige Farmer Kone :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Miri, og i lige måde :-)

      Slet
  6. Jeg har læst en gang, at modeskaberne, der oftest er mænd, har drenge som deres idealbilleder, når de designer tøj. Det forklarer en del - ikke?
    Dejligt med vel gennemført høst og sortering - fortjent med smørrebrød! Og kartofler - dem vil vi ikke undvære (slet ikke efter en uge med pasta og pizza)

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, det forklarer en hel del, synes jeg.Jeg kan også komme til at savne kartofler, når man en hel uge ikke har fået dem :-) Men lige gider jeg ikke se flere kartofler i dag ;-)

      Slet
  7. Du ser dejlig ud, Lene :-)

    SvarSlet
  8. Du er en dejlig livsglad kvinde der spreder godt humør så pyt med modetøjet, tøj skal også være rart at have på..;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Annemarie, tøj skal sidde godt, det må gerne se smart ud, men det skal først og fremmest føles rigtig at have på :-)

      Slet
  9. Rynker er smukt! Og meget apropos dit, i øvrigt supergode, indlæg, så har min svigerinde fx ikke en rynke. Men hun er altså også lettere at hoppe over end gå udenom ;-) Så foretrækker jeg helt klart rynkerne ... for selv om vi har lov til at se ud som vi gør, har jeg intet ønske om at komme til at have et BMI på 45.
    Det med tøjstørrelsernes groteskhed kan jeg slet ikke mindes fra Charlotte, der som teenagerogså var tyndere end en pind.

    Til gengæld kan jeg udmærket huske, hvor hammerirriterende det var, at folk altid sagde til mig: "Guuud hvor er du altså TYND! Skulle du ikke se at få noget mere sul på kroppen? Det ville pynte!"
    Det måtte jeg høre på, til jeg var oppe i 40'erne; vejede under 50 kilo indtil da. (Nu ville jeg såmænd gerne høre de ord, men overgangsalder og rygestop har sat en effektiv stopper for det ;-)
    Men altså: hvor mange mener, de kan tillade sig at sige: "Guud hvor er du altså TYK! Var det ikke på tide, at du smed en hel del kilo? Det ville pynte!"
    Nej, vel? Folk er lidt underlige indimellem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen, og tak for grinet, for jeg havde tænkt om rynkerne ville være mindre, hvis der var mere sul på kroppen ;-)
      Jeg har jo aldrig været så slank, som du, Tine og Bettys datter, men jeg er forbløffet over folks uopdragenhed, du har ret, de ville aldrig sige sådan til overvægtige mennesker.

      Slet
  10. Du er skjønn, Lene! Jeg sier som mamma sa tidligere, "ikke farlig med rynker, bare de går den riktige veien".
    Jeg smiler, koser meg med å lese med på bloggen din.

    Og hurra for at potetene nå er oppe, og dere kan ha fri SAMMEN. Nyt helgen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Elisabeth, din mor er en klog kvinde :-) Og det er godt at kartoflerne er oppe, og jeg øver mig i ikke at have lidt ondt af mig selv og min brugte ferie ;-) Så nu vil jeg nyde weekenden med god samvittighed og ikke kigge på listerne for feriens planlagte gøremål :-)

      Slet
  11. Smart kasket til en klog kone :-) Du har ret, det er helt vildt så tynde modeller skal være, og det er rart, når andre med lidt mere sul på kroppen også stiller op. Det der med størrelser er og bliver et mysterium. Nogle steder bruger jeg 38, andre steder 40, og nogle steder må jeg helt ned i 36??

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Fruen i midten :-) Der skal være plads til os alle, tynde som tykke, smalle som brede, både på nettet og ude i virkeligheden :-)
      Og størrelser er vist lige som en teenagers humør, meget svingende :-)

      Slet
  12. Åh Lene - du er en skøn pige!!!!!!!!dine betragtninger passer lige til mit humør.
    Kærlige knus
    Marianne

    SvarSlet
  13. Så sandt, så sandt og du er så god til at udtrykke det!
    Det glæder mig at I har fået høsten i hus. Vores nye genbo ( i min mands fødehjem ) har også høstet kartofler de sidste dage. Ikke spisekartofler, men til kartoffelmelsfabrikken i Langholt ( det er vist der den ligger, i hvertilfælde på den anden side af fjorden, for os :) )

    Og du ser dejlig ud!!

    God søndag!

    SvarSlet
  14. Det er nemlig meget vigtigt, at slå fast, at det _ikke_ er normalt, at voksne kvinder kun kan se godt ud, hvis de bruger str. 36, uden at man derfor skal give sig til at forherlige sygelig fedme.

    Så er det også sådan, at folk, der er beskidte på ydersiden, kan vaske det af. Hvis folk er pæne på ydersiden, men ikke på indersiden, så er tilstanden som oftest kronisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Henny, og dit sidste afsnit er så sandt og godt at huske på, tak :-)

      Slet
  15. Det var da et skønt billede af dig og din kasket - og dine rynker, som vist mestendels er smilerynker :-) Et sted, jeg ikke kan huske, var der en eller anden, der kaldte dem livslinjer - og det er jo lige, hvad de er.
    Godt indlæg i øvrigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Conny, livslinjer er et skønt navn for rynkerne :-)

      Slet