tirsdag, oktober 30, 2012

MOTIVATION, MENING, SAMSPIL

Disse tre faktorer skal være til stede, for at læring finder sted. Jeg håber, at undervisningen i dag giver mig motivation til at se positivt på den didaktiske relationsmodel, så jeg dermed får noget læring ud af det. Det er nok ikke det smarteste at læse sent om aftenen, jeg endte i hvert fald med at skøjte siderne igennem. De sagde mig intet, og pludselig kunne jeg mærke modstand og tanker så som, ja ja kan man ikke bare undervise, så er det patienternes eller personalets problem, om de lærer noget. Men sådan hænger det jo ikke sammen.

Jeg er glad for, at de tre undervisere bevidst arbejder med det, der kaldes for transfer. Altså hvordan får man det, man lærer i en undervisningssituation, overført til praksis. Nogle ting kan man direkte overføre, f.eks. når jeg underviser en studerende i, hvordan man udfører en neurologisk undersøgelse efter et bestemt scoresystem, det kan hun gå ud og direkte efterprøve. Andre emner er mere abstrakt, her skal man selv kunne se, hvordan det kan bruges i praksis. F.eks vores temadag i neuropædagogik, her fik vi ikke en opskrift på, hvordan man gør, hvis et menneske reagerer på en bestemt måde pga. deres hjerneskade, men vi fik viden om, hvad vi skal inddrage og tænke over, og så må vi selv i forhold til den enkelte patient stykke en plan sammen for, hvordan vi vil prøve at hjælpe dette menneske.

Hele undervisningsforløbet er tilrettelagt med vekselvirkning mellem undervisning i klassen og gruppearbejde, hvor vi også får vejledning. Lige nu skal vi så arbejde med den didaktiske relationsmodel. Og jeg har forstået, at didaktik har noget at gøre med undervisningens metoder og målsætning, og at Hiim og Hippe (herlige navne) mener, at det ikke er nok at tænke på, hvad man vil undervise i (indhold) og hvad studerende/elever skal opnå med den undervisning (mål). Men man skal også tænke på de forudsætninger de studerende/ personalet/patienterne kommer med. Man skal tænke over, hvordan læreprocessen skal foregå. Her kommer medbestemmelse ind og de studerendes mulighed for selv at opleve/erfare og dermed  blive i stand til at videreudvikle sig indenfor kundskaber, holdninger og færdigheder. Rammerne for undervisningen betyder også noget, både de fysiske, men også de lovmæssige. Og til slut skal vurdering tænkes ind, både vurdering af hvordan undervisningen har foregået, men også vurdering af hvordan og hvad har de studerende lært.

PUHA, jeg har altid beundret lærere, for de har meget, de skal tænke ind i en undervisningsituation, og lige nu har jeg altså en modstand mod det læste, for hvordan får man alle de her faktorer tænkt ind i en undervisningsituation? Det er så her, at min gode underviser/vejleder og min rigtig gode gruppe helt sikkert kan hjælpe mig, så når torsdag eftermiddag dukker frem, så har vi gennemgået et undervisningsforløb til patienter med forbigående blodprop i hjernen (TCI) ud fra den didaktiske relationsmodel, og jeg har materiale til at gå hjem og ansøge om at få lov til at prøve den undervisning af.

Manglede jeg ord i går, så har jeg så sandelig fundet dem frem i dag. Og er du stadig med, så tak for din tålmodighed. Jeg har aldrig lagt skjul på, at min blog også er min mulighed for at reflektere over min praksis med ganske almindelige ord. Det er det her indlæg så et bevis på.

Dagen er startet godt i Vendsyssel med sol fra morgenstunden af, må solen skinne på dig og må du mærke motivation, engagement og livsglæde.

P1040537

15 kommentarer:

  1. Jamen selvfølgelig er jeg da med hele vejen.. :-)
    God dag hos dig Lene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, håber også din dag blev god :-)

      Slet
  2. Og ved siden af alle disse måder - er der jo også tanken om at man sår et frø. Det er jo nogen gange bare det at noget bliver sagt, foreslået, eller bare diskuteret. Frøet spirer først når de rette vilkår er tilstede, men jeg tror ikke at man skal underkende at det er en vigtig måde at "flytte" mennesker. For mit vedkommende har jeg f.eks. vidst at overvægt er usundt, men først da jeg af andre grunde blev klar til at gøre noget ved det kunne jeg bruge al den viden jeg havde om emnet til at tabe mig med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sigrid, frøet er det, vi håber, vi sår, men vi ved også godt, at folk er i krise inde hos os, så jeg håber, at jeg får lov til at tilbyde undervisning efter indlæggelse :-) Og det er rigtig flot at du fandt motivationen til at bruge den viden du havde og med et godt resultat :-)

      Slet
  3. Selvfølgelig er jeg med, for det er jo spændende. Der er meget at tænke ind, ja. Og det er rigtig godt, hvis man kan få det hele med. Det sjove er, at alle de gode undervisere, man har haft mellem år og dag nok for manges vedkommende har gjort det helt intuitivt, altså fået alle faktorer med :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, jeg tror også at de har haft det med :-)

      Slet
  4. Nogen gange er det virkelig vigtigt, at man kan relatere det lærte til det daglige arbejde. Det kan dog også være nyttigt at lære noget, som man ikke umidelbart kan se nogen nytte i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, og med det sidste er kunsten så at huske det, når man får brug for det :-)

      Slet
  5. Jeg er jo ny på din blog og ved ikke hvad du laver, men som jeg forstår dig underviser du sygeplejersker og studerende?

    Dit indlæg var godt at få forstand af, der er virkelig mange ting ting, der skal tænkes ind når man underviser. Jeg har læst jura, og meget af undervisningen var præget af, at underviserne totalt manglede pædagogiske evner, ofte gik man derfra mere forvirret end da man kom. Underviserne var travle advokater, der havde undervisningen som bijob, og det er mit indtryk, at de aldrig havde tænkt over læring og læringsstile.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, jeg er almindelig sygeplejerske på et apopleksiafsnit, derudover er jeg specialeansvarlig sygeplejerske, hvor jeg er ude af plejen 5 dage på 4 uger. Det er min opgave at sørge for at vi er opdateret på den nyeste viden om sygepleje til folk med blodpropper og blødninger i hjernen. Jeg underviser studerende og personale, men denne gang fokuserer jeg på patienterne og deres mulighed for at få ny viden. Jeg er i gang med en sundhedsfaglig diplomuddannelse.
      Der er rigtig mange, som slet ikke tænker ind, hvem de underviser, det har jeg også oplevet :-)

      Slet
    2. Tusind tak for dit svar, nu er jeg med. Det lyder rigtig spændende og vigtigt det du laver.

      Slet
  6. Velkommen hjem Lene. Jeg haaber turen gik rigtig godt. Flotte billeder af den ufaerdige kirke. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tina, turen gik godt og jeg nød solen og varmen :-)

      Slet
  7. Spændende viden, du formidler til os.
    Vi har vist alle oplevet undervisere, hvor pædagogik har været fremmedord. Da jeg læste på Handelshøjskolen og var med i institutrådet, hvor vi klagede over dårlige og upædagogiske undervisningsbøger (de var for gamle og på visse punkter forkerte), oplevede jeg faktisk, at en af lærerkapaciteterne nedladende belærte mig om, at "det er vel voksne mennesker, der går her, så der er ikke behov for den store pædagogik"!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha Conny, jeg er sikker på at det er udgangspunktet for de fleste på kongressen eller også turde de ikke at gå en anden vej end den slagne :-)

      Slet