tirsdag, oktober 02, 2012

STØVSUGERTANKER

Mens jeg støvsuger og tørrer støv af, tænker jeg over et program fra Danskernes Akademi om transfer. Transfer betyder at overføre, i udsendelsen defineres det som det at handle, med afsæt i det man har lært. Foredragsholderen taler om forskellige faktorer, som spiller ind på transfer. Og her fik jeg faktisk en aha-oplevelse. For jeg er sådan indrettet, at når jeg hører nyt, tænker jeg yeah, hvorfor har jeg dog ikke gjort det før, det må jeg da prøve. De fleste reagerer ofte med, er det nu ikke godt nok, det jeg plejer at gøre? Med mindre de selv har oplevet et behov for at ændre arbejdsgange, for så er motivationen til stede for ny viden, og det øger chancerne betydeligt for at omsætte den viden til praksis. Aha-oplevelsen gik på, at det forklarer, hvorfor jeg oplever modstand mod nogle af de nye ting, vi skal indføre på afsnittet. Så fra at være lidt skeptisk over mit kommende diplommodul, begynder jeg nu at kunne se en mening med modulet, og jeg er glad for, at kursuslederen sendte linket til foredraget, det har i hvertfald øget min motivation for at få ny viden om formidlings og undervisningspraksis.

Lige for tiden afprøver jeg forskellige måder at motivere mig selv til det, jeg ikke gider. I dag tog jeg en af min søsters metoder i brug, hun konkurrerer med sig selv hver eneste dag. Hvor mange journaler kan hun nå at skrive inden formiddagskaffen, hvor mange rum kan hun nå at gøre rent inden et bestemt klokkeslet osv. Hun elsker også at skrive lister og strege ud. Jeg elsker også lister, men jeg motiveres ikke af dem, og derfor har jeg meget nemt ved at overtale mig til, at der er noget, der er mere spændende end det på listen. I dag satte jeg alarm på, og så skulle jeg se, hvor meget jeg kunne nå på en time, hvorefter jeg måtte holde pause med te og strikketøj.  Det gjorde jeg et par gange, og nu er der ryddet op, tørret støv af, støvsuget og vasket gulv på de fire værelser, jeg selv står for rengøringen af.

Aftensmaden er sat i ovnen, så kan den lunes, når landmanden holder aften. Nu skal der vaskes op, laves te og så skal en løbetur på 30 minutter stå sin prøve. Jeg har allermest lyst til at udskyde til i morgen, jeg føler mig træt og uoplagt, men nu har jeg skrevet det her, så mon ikke det øger motivationen for at få testet min løbeevne?

God motiverende tirsdag til dig.

P1040459

6 kommentarer:

  1. Har du overvejet at overlade rengøringen af de sidste rum til dine hjælpere.. :-) Så kunne du motivere dig selv til væsentlig sjovere ting end at gøre rent.. :-)
    God dag hos dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, jeg har overvejet, men vores kontor vil vi ikke have andre til at gøre rent i, Og de tre andre værelser er ikke så nemme at gøre rent, jeg har for meget skrammel stående fremme, men en skønne dag ;-)

      Slet
  2. Jeg nåede ikke at løbe i dag. Til gengæld vil jeg trave rundt med datterbarnet i kbh. i morgen

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, hvor er du bare heldig :-) Og tak for i går.

      Slet
  3. håber, du fik en god løbetur!

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, jeg fik løbet alle 30 minutter :-)

      Slet