søndag, november 25, 2012

CITATER

Jeg er ikke god til at huske kloge ord eller citater, måske skulle jeg som datteren begynde at skrive dem ind i en bog? Men jeg kender mig selv, sådan noget gør jeg ikke. Til gengæld kan jeg så skrive lidt om det her på bloggen, det øger nemlig min evne til at genkalde den viden.
Det første citat er af en engelsk filosof og bevidsthedsteoretiker Gregory Bateson, som har sagt:

"Når jeg har sagt, hvad jeg tænker, så kan jeg tænke over, hvad jeg har sagt"    
Jo flere gange jeg læser de ord, jo flere gange jeg siger de ord, jo klogere synes jeg, at de er. For netop, når man får mulighed for at fortælle om noget, der har undret en eller har været svært at stå med, så vil man opdage, at mens man fortæller, så begynder man at tænke over det, man siger. Og ofte kommer man selv på banen med løsninger eller forklaringer, uden at andre egentlig har sagt noget. Dette oplevede jeg jo selv for nogle dage siden. Og det er også baggrunden for, at vi overordnet på min afdeling ønsker, at der skal være tid til, at man sammen snakker om ting, der undrer en eller er svært, i dagligdagen. Vi er ofte tilbøjelige til at sige, det har vi ikke tid til, men de 15 - 20 minutter kan være godt givet ud, for de kan være med til at sætte en tankeproces i gang, ikke blot hos den, der fortæller, men også de, der lytter eller måske stiller afklarende, uddybende og refleksive spørgsmål. Og når tankerne er sat i gang, kan det være med til at styrke ens kunnen og færdigheder i det praktiske arbejde.

Nu vil jeg tænke videre og af og til tale højt med mig selv ;-)



                                                                                                  

14 kommentarer:

  1. Det hjælper altid at sige noget højt hvis man skal huske det, det er i hvert fald min klare erfaring fra et liv med særpræget korttidshukommelse.

    Somme tider skal der bare ikke særligt mange ord til fra dem der lytter før man lige får rykket tankebanerne på rette spor igen, så fortsæt du bare med at sige tingene højt.. uanset om det kun er dig selv der lytter eller du har andre med osse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Overleveren, det trick med at sige tingene højt bruger jeg også :-) og jeg snakker videre

      Slet
  2. Det er så sandt ...
    Kender du ikke også det, at man har et eller andet problem eller noget, man ikke forstår. Man vil så spørge en anden om det, og når man får formuleret problemstillingen, har man ofte selv løst det i den proces.
    Hmmm. Var det overhovedet forståeligt? Gav det mening?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det gav mening :-) og måske derfor er der også en anbefaling til sygehusfolk at før man ringer og spørger om råd, skal man lige danne sig et overblik over hvad man vil spørge om, måske ved man det godt :-)

      Slet
  3. Bateson var en klog mand.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, det tror jeg også, de her ord kan jeg i hvert fald godt lide :-)

      Slet
  4. Det var kloge ord. Jeg har skrevet citatet ind i min bog. Sådan en bog har jeg nemlig, som din datter. ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, det er dejligt at vide, at ordene er kommet i din bog, og jeg ville gerne have sådan en bog, men jeg nøjes med bloggen :-)

      Slet
  5. Min mor lærte mig, at hvis man skal lære noget eller huske noget, skal man skrive det, sige det højt og tænke det. Så skulle det sidde fast. Jeg tror, det er rigtigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, det bruger jeg også i min læringsmetode :-)

      Slet
  6. Jeg tror, at mange - også jeg - har det, præcis som Ellen beskriver. Det flytter altså på et eller andet, når man skal prøve at beskrive en problemstilling ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, der går helt sikkert en refleksionsproces i gang. Man bliver tydeligere i sin formulering, når man skal sige noget højt end hvis man blot tænker det og dermed kan man sætte tanker i gang hos sig selv :-)

      Slet
  7. "Den som har kundskab, bruger ord med måde, forstandig mand farer ikke op. Selv en nar, der tier, kan gå for at være fornuftig, den har forstand, som holder sin mund" fra ordsprogenes bog 17.37-38
    Jeg samler også lidt talemåder, ordsprog og citater, og ovenstående har jeg selv haft glæde af.
    Batesons har jeg også noteret mig.
    Held og lykke til dig.
    Kh Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. tak Marianne, det ordsprog kan jeg vist ikke leve op til, jeg er meget talende :-) Men jeg bliver bedre og bedre til at lytte :-)

      Slet