søndag, december 16, 2012

LIDT ROYAL ER MAN VEL ALTID

Vi er hjemme efter en skøn weekend i hovedstaden sammen med vores to børn og vores svigerdatter. Et af de planlagte punkter var balletten Nøddeknækkeren, som i år var lavet i en version, hvor handlingen foregik i Tivoli, udtænkt og koreograferet af Peter Bo Bendixen, og hvor Dronning Margrethe havde stået for scenografi og kostumer.

Den russiske del af juleland i Tivoli

Det blev en dejlig oplevelse, jeg har det nok lidt som landmanden, vi bliver aldrig dem, der vil valfarte til ballet, men det var dejlig musik og smuk, smuk dans. Kostumer og scenografi var enkle og alligevel smukke. Datteren, som er i praktik hos en designer, hvor de står for kostumer til en ny dansk film, så med interesserede øjne på Dronningens løsning af opgaven og bifaldt den.



Lige inden tæppet gik, og kort efter at det var blevet indskærpet, at fotografering samt videooptagelse var forbudt, gik fløjdøren til Tivolis koncertsal op, og og ind trådte en dame med børnebørn. Jeg nåede lige at tænke, hun ligner da Dronningen, inden det gik op for mig, at det var så sandelig Dronningen med sin yngste lillesøster samt deres to ældste sønner med hustruer plus som sagt 5 børnebørn, to danske og tre græske. Her var der ikke noget med kongeloger, næh de sad som alle os andre i salen, og det var tydeligt, at Dronningen nød forestillingen sammen med sin familie. Jeg nød også forestillingen sammen med min familie, og jeg nød turen rundt i haven inden, samt den gode middag på Madklubben Tivoli bagefter. Det er vist efterhånden en tradition med lørdagsjulehyggeri i København.


Håber din 3. adventsweekend har budt på dejlige oplevelser.

28 kommentarer:

  1. også jeg var i København i går med (lidt af ) min familie...vi var dog i "Det ny Teater" og forstår nu, hvorfor Kongelogen var tom :)

    Ballet bliver vist heller ikke det jeg valfarter til, men at gå i teater...det er skønt :)

    Lidt af = min mor og Ditte :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, jeg gad godt en teaterforestilling som jeres, men det må vi så planlægge til næste år :-) Dejligt at I havde en god aften, selvom Dronningen ikke deltog :-)

      Slet
    2. og hvis I vælger Det ny Teater, så vil jeg anbefale jer at spise i Teaterkælderen, der hører sammen med teatret :)
      Jeg har engang oplevet at personalet med passende mellemrum brød ud i sang :)...måske de stadig gør det ?

      Slet
    3. Anne, tak for tippet :-)

      Slet
  2. Tænk, nu har du også prøvet at være i teateret med dronningen :)
    Tivoli i julen er lidt magisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Miri, det har jeg nemlig ;-) Og jeg elsker Tivoli, men vil gerne prøve den en sommeraften også

      Slet
  3. Smukke billeder.

    En lille ekstra oplevelse i teateret :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne, og vi sad ganske tæt på, hvor den royale familie gik ud, så nu har jeg set dem i levende live :-)

      Slet
  4. Du har ret i, at man vel altid er lidt royal. For mange år siden mødte jeg HKH Dronning Margrethe og Nelsson Mandela lang ude på Amager Landevej. Det øsregnede, så jeg var iført fuldt regnudstyr, men vinkede alligevel til dem, og jeg var helt overrasket over at de vinkede igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, sikke en herlig oplevelse :-)

      Slet
  5. Vi var også i Tivoli i går, men noget senere end I har været der, det var blevet helt mørkt da vi trådte ind i haven.. Fedt at du var til ballet med to dronninger.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, vi var nu i Tivoli til ved 21.30 tiden :-) Vi kom ved 16.30 tiden.

      Slet
  6. Min overskrift ville have været: MEGET royal er man vel altid :-) Det er da dejligt, at man sådan lige pludselig kan sidde sammen med landets overhoved. Det kan jeg godt lide.
    Min tredjeadventsdag er mest gået med planlægning af resten af julen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, jeg kan også godt lide at de blot kom ind uden vinken eller anden hurlumhej, de var i teater for at se ballet, lige som alle vi andre :-) Planlægning af julen må jeg nok også hellere til ;-)

      Slet
  7. Ja lidt kongelig må man godt være..;-D Det har da været en skøn weekend I har haft..;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Annemarie, en dejlig weekend :-)

      Slet
  8. Jeg synes det er så fedt, at vi bor i et land, hvor den slags overhovedet kan lade sig gøre, og ja, selvfølgelig er vi enormt 'kongelige', når den slags sker.
    Hvor er det skønt at høre, at din datter har fået en praktikplads. Det er vist ikke alle forundt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, faktisk ret fantastisk. Lige som min søster tog flyet fra Aalborg sammen med statsministeren, ingen ståhej der :-) Jeg tror nok at alle på holdet har fået praktikpladser, det er meget forskellige områder, nogle også i udlandet.

      Slet
  9. Så du har været i teatret med Dronning Margrethe? Ja, du har da lov at være kongelig. Fantastisk smukke billeder fra Tivoli. Dengang jeg hørte, at de ville dekorere efter et russisk tema, ved jeg ikke rigtig, hvad jeg tænkte. Russerne fejrer jo ikke jul på samme måde eller tid, som vi gør, men jeg må indrømme, at resultatet med løgkuplerne og de klare farver i høj grad er julet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Henny, det var sidste år, at Tivoli havde Rusland som tema, men de havde heldigvis ladet noget stå, så vi kunne se det :-)

      Slet
  10. Det lyder som en skøn weekend - København er en dejlig by, og sammen med jeres børn kan det ikke blive bedre!
    Hyggeligt med kongefamlien, der bare dukker op. Da jeg boede i Kbh. har jeg både været til en ganske almindelig gudstjeneste, hvor dronningen sad på bænken, som alle andre kirkegængere, og jeg har mødt de tre søstre på indkøb på Strøget. Men jeg er nu nok mest republikaner:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, den bedste weekend, men det kender du jo selv til :-) Nå så du er repuplikaner, ja der kan man bare se ;-)

      Slet
  11. Selvom jeg nok også er mest republikaner, har kongehuset noget af historiens vingesus over sig, som jeg må indrømme jeg er facineret af. Jeg har live ballet til gode, men elsker også at gå i teateret :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pollyanna, om ikke andet synes jeg at de er god reklame for Danmark :-)

      Slet
  12. Hvor en herlig oplevelse i Tivoli, - både ude og inde:)

    SvarSlet
  13. Sikke en oplevelse af være sammen med hele to dronninger.
    Jeg var inde og se balletten forrige lørdag, dog uden kongelig deltagelse, men en dejlig oplevelse rigere.
    Venligst
    Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Susanne, jeg er glad for at du også synes om balletten. Ja tænk to dronninger, to kronprinser, to kronprinsesser og fem små prinser og prinsesser :-)

      Slet