tirsdag, december 11, 2012

STILLE FRED

En enkelt stjerne skimtes oven over kartoffelhusets tag, da jeg træder ud på trappen. Jeg kigger ned, det er ikke lige nu, at jeg skal falde og brække benet. Trappen er glat, der ligger is på hvert et trin. Ude på gårdspladsen lyser lyset fra kartoffelhusets gavl op, hele gårdspladsen er omkranset af en snevold, jeg nyder al den sne.


Ude på vejen, væk fra lyset, dukker alle stjernerne  op, jeg kan se Orions bælte, lette skyer dækker for en del af stjernevrimlen. Sneen gør det nemt at gå i mørket. Hvert et åndedrag sender kolde strømme af luft ned i lungerne. Kulden bider i næsen, men her er helt stille. Mørket, sneen og stilheden mærkes skønt. Tankerne får lov til at flyve hid og did, mens jeg traver af sted. 50 minutter senere er jeg hjemme igen, 5 kms tanker har lagt sig, kroppen nyder den gode fornemmelse, og indenfor begynder jeg på at skrælle kartofler. Jeg har lyst til kartoffelmos.


God decemberaften til dig




12 kommentarer:

  1. Der er ingen ting i verden så stille som sne!

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, så sandt og smukt sagt :-)

      Slet
  2. Det er nogle skønne snebilleder, du har taget. Sådan skal sne nemlig lige præcis se ud. Hvor er du heldig at bo ude på landet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne, jeg føler mig også heldig :-)

      Slet
  3. Sikke en smuk stjernetur vi kom på der! Hvor er du heldig at kunne få kartoffelmos. Det er yderst sjældent her i huset - de to yngste kan ikke få det ned!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Stine, som du da skal smovse i kartoffelmos, når de flytter hjemmefra :-)

      Slet
  4. Jeg er imponeret over, at du har gået 5 km. i dette føre. Min radius er virkelig blevet begrænset, idet jeg på en indkøbstur lørdag formiddag faldt på Nærum torv - hvor det efterfølgende blev konstateret på skadessstuen, at jeg havde fået en revne i knæet ups , det betyder skinne på i 6 uger. Jeg er glad for, at det ikke er mig der skal stå for julen, så jeg kan hellige mig gode bøger, strikketøj og fjernsyn!
    Men det er skønne snebilleder fra nordjylland vil jeg indrømme
    Kh Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Kæreste Marianne, hvor er det synd og træls for dig. Ja det er godt at du ikke skal stå for julen. God bedring og dejligt at du har strikketøj og bøger til at holde dig ved selskab :-)

      Slet
  5. Smukt (og farligt) snevejr.
    Hvem kunne ikke lige få trang til kartoffelmos......

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, ja farligt er det, det vidner Mariannes kommentar jo om, men smukt er det også. Og jeg kan nemt få trang til kartoffelmos, og i aften skal vi have rester :-)

      Slet