fredag, juni 14, 2013

SOMMER

Trods gråvejr er det sommer, jeg vælger nemlig hver gang de kortere bukser frem for de lange bukser. Jeg vælger den kortærmede trøje fremfor den langærmede. Jeg vælger sandalerne fremfor den lukkede sko. Jeg vælger at åbne døren til terrassen i få minutter frem for at tænde op i brændeovnen.

Jeg vælger også kontaktlinserne fremfor brillerne, men det har ikke en dyt at gøre med sommer, men at mine briller har mistet kontakten til den ene brillestang i løbet af natten, og at jeg jo skal prøve de linser af, selv om jeg ikke kan fokusere ordentlig ved computeren. Har du prøvet kontaktlinser med flere styrker i? Problemet er, at det lange syn og det nære syn følges ad, dvs. når jeg har brug for mere styrke i læsefeltet, får jeg også mere styrke i "fjernsynet". Om det er det, der gør, at jeg konstant føler mig lidt ved siden af mig selv, kan jeg ikke afgøre. Nu skal datteren sættes på et tog i dag, og jeg skal finde en butik med billige læsebriller og solbriller, for det skal afprøves, om det kan afhjælpe problemet. Når jeg overhovedet overvejer kontaktlinser efter at have været brilledame, siden jeg var 18 år, skyldes det to ting. Dels generer brillerne mig lidt, når jeg har styrthjelm på, dels generer kombinationen af høreapparat og brillestang mig ind imellem, trods det at de begge er meget lette. Men allerede efter en time med linserne i, har jeg hovedpine, jeg føler, at mine øjne konstant er på overarbejde, så måske må jeg bare erkende, at jeg ikke er egnet til linser. Men sommeren er jeg egnet til, og jeg bliver i sommerhuset om dagen fra nu af, for jeg kan bedre holde fokus på opgaven (når jeg får briller på igen) her.

God sommerdag til dig, om end den er lidt kølig og grå.


14 kommentarer:

  1. Kan sagtens forstå at du prøver kontaktlinser af, men er det ikke sådan at der osse er en tilvænningstid med dem. Da jeg fik kontaktlinser var jeg til kontrol efter en måned og fik justeret styrken i den ene og så kører det perfekt for mig. Men ok, jeg er så osse i den heldige situation at jeg kan bruge læsestyrke i venstre og alm styrke i det højre ...
    Jeg synes du skal give det en chance..

    SvarSlet
    Svar
    1. Overleveren, jeg giver det en chance, og jeg prøver 4-5 dage ad gangen, jeg har lige fået øget styrken på det venstre øje. :-) Din model er også blevet foreslået, måske skal den afprøves, hvis det her ikke går

      Slet
  2. Det var da en god idé at blive i sommerhuset for at lave opgave, dengang jeg læste til pædagog tod jeg også i sommerhus for at lave afslutningsopgaven og det var meget lettere at holde fokus.
    Jeg er sikker på det hele nok skal komme til at gå godt :-)

    Jeg har hverken brille eller kontaktlinser, men en god idé at prøve mulighederne af...
    Rigtig dejlig weekend - kram fra OddStyle

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tilliden Tina :-) og god weekend til dig også :-)

      Slet
  3. Åh kunne man ikke håbe, at det med linser bare kræver tilvænning. Det lyder som en god løsning i forhold til høreapparat og styrthjelm. Selv ville jeg have problemer med at være afhængig hver dag af noget så småt. Jeg kan have problemer nok med at finde mine briller :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, mine briller er altid på mig, jeg kan ikke klare mig uden :-) Jeg håber at tilvænning er det, der skal til.

      Slet
  4. Jeg har haft linser med flere styrker i en del år, det var dybt underligt i starten, men efterhånden vænnede jeg mig til det, i dag ville jeg ikke undvære mine linser for noget, jeg elsker den frihed de giver mig, skal aldrig huske brillerne, kan bare købe smarte solbriller uden at der skal specielle glas i, kan se både kort og langt..
    Jeg håber du giver øjnene lidt tid, det er bestemt ikke sikkert optikeren rammer den rigtige linse og styrke første gang, jeg fik skiftet linser og styrke nogle gange før det virkede for mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, jeg giver øjnene tid, har du som overleveren læsestyrke på en linse eller som mig flere styrker i samme linse? Lige nu sidder jeg med et par billige læsebriller +1, og det hjælper i forhold til computeren, men jeg håber det kan undværes, for ellers kan jeg jo lige så godt gå med briller.

      Slet
    2. Jeg har flere styrker i begge linser. Jeg må også ind i mellem tage et par læsebriller på, hvis teksten er lille og lyset er ringe, men 98% af tiden er kun linser eller ingen linser. Jeg kan sagtens læse uden linser eller briller.

      Slet
    3. Inge, jeg kan så ikke læse uden briller eller linser, men jeg må prøve næste hold linser på mandag, så får vi at se :-)

      Slet
  5. Det kan være irreterende med briller, jeg har prøvet linser men det virker ikke for mig, så det indebærer en del brilleskift ind imellem. Håber du får dine linser til at virke. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Annemarie, ja min optiker er heller ikke sikker på at det lykkes, men det skal prøves :-)

      Slet
  6. Jeg har brugt briller, siden jeg var 8 år. Jeg har aldrig prøvet kontaktlinser, bare tanken om at skulle stikke en finger i øjet, har gjort, at jeg bestemt kunne nære mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tjah Henny, de siger ellers at vi kvinder har lettere ved det, fordi vi har prøvet at lægge makeup og dermed er vant til at arbejde tæt på øjet, men det ved jeg selvfølgelig ikke om du har ;-)

      Slet