onsdag, juli 10, 2013

GORGES DU VERDON 1

Et af Frankrigs prægtigste naturfænomener skriver Politikens visuelle guide for Provence, og det var også deres forslag til tur, vi kørte gennem området, hvor floden visse steder er 700 meter nede mellem klipperne.

P1060373

Jeg havde glædet mig til denne tur, og turen levede op til min forventning

P1060377

P1060380

De kæmpestore klippeformationer og det smukke blågrønne vand stod smukt til solen.

P1060382

Flere af jer har kommenteret det, at jeg fotograferer, mens vi kører. For mig er det meget let. Jeg sidder godt med et solidt ryglæn i form af topboksen samt et solidt og bredt sæde. Ryglænet gør, at jeg aldrig føler, at jeg er ved at falde af motorcyklen, og jeg har nærmest aldrig fat i landmanden eller håndtagene på siden. Jeg har meget nemt ved at falde i søvn i bil, bus og tog, men at det også skulle gøre sig gældende på motorcykel havde jeg ikke troet. Så oprindelig begyndte jeg at fotografere med mit lille kamera for at holde mig vågen, for ingen af os bryder sig om, at jeg falder i søvn. Nu er det at fotografere på farten blevet en del af mine motorcykelture, så jeg spekulerer aldrig over det.

P1060383

P1060390

P1060395

Turen vekslede mellem at kigge ned, kigge op og kigge ud. Der var nok at se på.

P1060398

P1060401

P1060407

Ved La Palud holdt vi en drikkepause. Landmanden funderede over, hvorfor huse og tage, vi herhjemme ville kalde noget gammelt bras, pludselig får sin egen charme i en lille fransk by. Oven på taget lå der sten rundt i kanten af tagpladerne.

P1060411

Pauser må der til, både så man kan få fordøjet indtrykkene, men også for at benene kan blive rettet ud, og der kan fyldes på væskedepoterne.

Håber du får tid til pauser i dagens program, ha en god dag.

22 kommentarer:

  1. Fantastisk sted.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, det bliver vi ikke uenige om :-)

      Slet
  2. Jeg vil så gerne til Gorges du Verdon igen. Var I ude at bade i floden? Det var vi og en tur på vandcykel ind i slugten langs de små vandfald. Det nød vi meget. Den eneste der nok ikke var så imponeret, var hunden, der jo er meget berejst og således også har været på vandcykel ned ad Verdon. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Overleveren, det er så ulempen ved at ville nå meget på sin ferie, så badning blev det ikke til. Banecykling lyder hyggeligt, helt ærligt iPad, vi prøver igen: vandcykling lyder hyggeligt :-)

      Slet
  3. Flotte, flotte billeder, men jeg håber, at du IKKE tog billede nummer 4, mens I kørte, for så får jeg altså ondt i maven bare ved tanken! Kan godt følge Landmandens funderinger. Tror, at det blandt andet skyldes, at man ikke behøver at medtænke, at man også skal bo i 'det gamle bras', når det regner og blæser i november, eller når sne og frost hærger i januar.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, tak. Jeg fik samme tanke, da jeg så billedet, men landmanden og jeg har holdt konference om det, og vi er sikker på at vi ikke holdt pause så tidligt på turen, så jeg må have løftet kameraet op og holdt det skrå, så vej og kantsten ikke ses :-)
      Og jeg tror du har ret, vi ser jo kun de bygninger i sol og varme. For nogle af de andre var det første gang i Frankrig og de syntes husene var grimme i forhold til Tyskland, Østrig og Norditalien :-)

      Slet
  4. Jeg får sus i maven, både af spænding, men også den storslåede natur:-) Tænk sig, at være så priviligeret at have en mand, der er så sej til at køre motorcykel!

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, jeg stornyder det også, selv om jeg slet ikke vidste at jeg ville gøre det, da gemalen købte motorcykel :-)

      Slet
  5. En smuk rute, og hvor er det flot det blågrønne vand. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Annemarie, en rigtig motorcykelrute :-)

      Slet
  6. Smukke, smukke billeder.
    Jeg erindrer også følelser af lænestol, da min mor i sin tid havde motorcykel. Forresten sov min den mindste rigtig godt på medløbercyklen, jeg havde da ungerne var små. Ingen problem, hun udviklede en teknik, hvor hun lå hen over styret :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Pernille, på visse motorcykler er bagsædet meget smalt og ryglænet ikke eksisterende, der hviler man ikke godt :-) herligt at Ditte kunne sove mens I cyklede :-)

      Slet
  7. Smukt, smukt, smukt!
    Vi har også været der engang - dine billeder yder gorgen fuld retfærdighed, selv om det selvfølgelig aldrig bliver det samme som at se det i virkeligheden. Vi boede faktisk på en campingplads lige uden for Castellane i en uges tid ... og Touren gik igennen byen. Det var jo stort. For nogen ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, vi kørte foran Touren, så vi havde været nervøse for, om vi kunne få hotelværelser til syv personer. Det var dog ikke et problem :-)

      Slet
  8. Sikke en tur. Billederne er helt fantastiske, og jeg ved jo godt, at de ikke står helt mål med dine indre billeder. Jeg nyder ferien herhjemme, men jeg kan også mærke, at jeg rigtig gerne vil sydpå næste sommer. Og Frankrig er drømmen. Der har jeg vidst tabt lidt af mig selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Susanne, det er dejligt med tid til at drømme nye feriemål :-) Og næste år har I et skønt køkken.

      Slet
  9. VIDUNDERLIGE billeder, tak for at du deler dem med os. Og jeg må sige, at jeg ligesom Landmanden, undrer mig over, at vi elsker de gamle faldefærdige bygninger, når vi er i udlandet!.
    Kh Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Marianne. Ja vi ville nok betakke os for at bo i husene om vinteren :-)

      Slet
  10. Flotte flotte billeder du byder på, det er næsten så man kan sidde hjemme bag skærmen og mærke varmen og vinden. Ja billede fire undrer jeg mig også over, at du skulle have taget fra motorcyklen, så kører I sørme tæt på kanten. Har du også selv MC-kort, så du kan aflaste med at køre noget af vejen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne, nej jeg har ikke MC-kort og har heller ikke lyst til at tage det, jeg nyder min bagsædeplads :-) På sådan en ferie som her, hvor vi kørte mange timer hver dag, er jeg meget opmærksom på min mands tilstand, er han træt, virker han koncentreret osv for vi er afhængig af at han kan køre.

      Slet
  11. Hold nu op! WAUW med wauw på. Svimlende billeder. Hvis dette ikke kan få husbonden til at overgive sig til Frankrig, så ved jeg ikke, hvad der skal til (ud over at få franskmændene til at skifte sprog).
    Jeg følger lidt med i Touren nu og nyder også bjergbillederne derfra. Heldigt nok, at I kunne få værelser på trods af tidspunktet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, jeg er spærnt på om din gemal overgiver sig ;-)

      Slet