fredag, november 01, 2013

15 KOPPER TE og noget om ikke at smide mad ud.

DRs Kender du typen var på besøg hos Signe Wenneberg, hun levede, som jeg forventede. Der var ingen overraskelser der. De gjorde meget ud af, at hun drak 15 kopper te om dagen. Hvor mange kopper er der i en termokande? 5-6 stykker? Tja når jeg arbejder hjemme eller holder fri, så kan jeg sagtens selv drikke tre kander te, så jeg overraskes ikke over 15 kopper.

På vej hjem fra undervisning i går diskuterede jeg med mig selv. Jeg orker ikke madlavning, jeg gider ikke madlavning, og jeg kan godt blive misundelig på jer, som elsker at gå i køkkenet og kreere hverdagsmad. Diskussionen gik på, om jeg skulle købe færdigmad, eller om jeg skulle få udnyttet resterne i køleskabet, eftersom jeg er væk de næste to dage. Og da landmanden ikke finder på at lave mad til sig selv, mens jeg er væk, så skulle madvarerne helt sikkert smides ud, når jeg kom hjem. Fornuften vandt, men jeg købte mig selv lidt tid. Vi tog sen eftermiddagste med knækbrød, gode oste og en flødebolle. Så kunne aftensmaden godt vente, til jeg havde drukket en kande te, læst blogs, surfet rundt på nettet og slappet af.

Jeg havde én plan, da jeg gik i køkkenet, men den blev ændret undervejs, og resultatet blev rigtig godt. Og jeg nød, at vi begge satte os ved spisebordet og spiste aftensmad sammen.

Hvad vi fik? Jeg havde købt hakket oksefars, det blev omdannet til hakkebøf, som fik et bånd af bacon omkring sig. Resten af baconpakken røg på panden i småstykker, gamle runkne pebre og tomater sammen med et gammelt rødløg fulgte efter, til sidst kom fløde ovenpå. Godt med krydderier og så over i en tærteform, ovenpå kom bøfferne, som først var blevet brunet, og til sidst dryssede jeg en rest reven ost over. Ind i ovnen med det. Imens kogte jeg små vildmosekartofler med skræl, og jeg lavede to slags salater af resten af grøntsagerne i køleskabet. En rødkålssalat inspireret af Suveræne Successer, jeg havde ikke blegselleri og vindruer, men i stedet for kom der den sidste rest rosiner i sammen med æbler og soltørrede dadler. En gammel appelsin blev presset, og sammen med æbleeddike og honning blev det dressingen. Et kedelig iceberg blev blandet med rester af kogte grøntsager og en dåse majs, og store grønne oliven med mandler blev skåret i stykker og drysset over. Ikke det mest spændende, men det smagte godt sammen med en olie-eddikedressing. Som du kan se, går jeg ikke op i, om det passer sammen farvemæssigt eller smagsmæssigt, men det smagte vildt godt, og nu har landmanden også mad til sin aftensmad i aften.

Hvad jeg skal lave? Jeg skal til årsmøde i Dansk Selskab for Apopleksi sammen med min chef, hun kører, og det er nok meget godt, for lige for tiden er søvn en mangelvare, så det er ikke blevet til mange timers søvn i nat. God weekend til jer.

20131031_103941

24 kommentarer:

  1. 15 kopper te??? Ikke rart det er vanskelig å sove, Lene - med all teín som er i teen.

    Gjenkjenner manglende lyst til å stelle middag da jeg kjører hjem fra jobb. Gjør det ofte slik som deg, at jeg koker meg en kopp kaffe, tar et knekkebrød eller yoghurt. Og så spiser vi middag senere på kvelden istedet. Patriarken ønsker deg gjerne slik, da han fyker avsted på trening rett etter jobb ofte. Enkelt å snu på flisa, når vi bare er to i huset. Var annerledes før, da de tre barna våre også bodde hjemme.

    Ha en god dag på årsmøte, og fin helg ønskes deg, Lene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Elisabeth, nu har jeg i årevis sovet godt på den mængde te, jeg tror snarere det er overgangsalderen der generer mig igen :-) Og jeg tror jeg skal motionere direkte efter arbejde ligesom din mand, for hvis motion sker om aftenen, kan jeg slet ikke sove.

      Slet
  2. Merker og at en ikke sover like mye som før.
    Tror også alderen spiller en rolle.
    Den middagen syns jeg hørtes veldig spennende ut.
    Godt å få brukt opp rester i kjøleskapet.
    Ønsker deg en herlig helg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Astrid. Alderen spiller helt klart en rolle, men i følge min læge er jeg stadig for ung til at sove mindre end 7 timer om natten ;-)

      Slet
  3. Jeg matcher også så rigeligt, de 15 kopper af den helt uundværlige drik. Aftensmåltidet lyder bekendt, altså tilgangen til køleskabet,samt "hvad har vi lige at supplerer med ". Dejlig mad. Rester til herren i huset er jo dejligt, let og han får et ordentligt måltid. God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Folehave, te er godt, dejligt og nødvendig :-)

      Slet
  4. Det lyder da til at være en lækker aftensmad, jeg er heller ikke vild med at lave mad så det skal også gerne være nemt. God weekend, selvom det er arbejdesweekend. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Annemarie, nej madlavning må gerne være nemt :-)

      Slet
  5. uh der fik du lige pirret til min dårlige samvittighed - jeg drikker bare alt for lidt, så tak for sparket......jeg går lige ud og sætter vand over!
    Den misundelige tanke til dem som elsker at trylle i et køkken, kender jeg godt! Især på dage hvor tiden er knap. Men det lyder som et herligt måltid du fik tryllet sammen.
    Spændende weekend og nyd det hele :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nola, ja væske skal du sørge for :-)

      Slet
  6. Allerførst: Hvornår er det billede taget - før eller efter mandagens blæsevejr? I betragtning af din absolut manglende lyst til at gå i køkkenet (åh, hvor jeg kender det), så synes jeg altså, at du fik noget rigtig lækkert ud af det. Jeg har det som Nola og drikker ofte for lidt. God fornøjelse med årsmødet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, billedet er taget onsdag, men vi fik heller ikke så meget blæst som jer. Og frem med vandkanden til dig :-)

      Slet
  7. Mine børn synes programmet er sjovt, og derfor ser vi det. Ind imellem. Men jeg synes det er et tåbeligt program. Hvor "kendte" personer viser deres (perfekte) livsstil frem. Jeg ville ønske at de besøgte almindelige mennesker - dig fx. - og viste hvordan vi bor, køber ind, klæder os, rejser, læser osv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Simpelsyning, det kunne være rigtig sjovt at se almindelige menneskers boliger, men jeg kan faktisk godt lide det her program :-)

      Slet
  8. Det var da godt nok også fra den ene yderlighed til den anden - sikke et herremåltid du fik kreeret :-D
    Det lyder superlækkert, og når det også smagte sådan, så er alle regler og politisk madkorrekthed aldeles ligegyldigt!
    Med 15 kopper te - eller 15 kopper hvad som helst - ville jeg konstant gå rundt og skvulpe, tror jeg ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen og det bedste var at der var rigeligt, så nu har vi nydt det sidste sammen resterne af suppen fra onsdag, så to retter til aften :-)

      Slet
  9. Det lyder da lækkert med alt god fra køleskabet.
    Jeg så også "kender du typen", og gættede med det samme, hvem det var. Det er ellers sjældent,

    Jeg drikker ikke 15 kopper kaffe, - men nogen dage måske næsten..... Nogen af dem er så koffeinfrie!

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, og jeg plejer heller ikke at kunne gætte det. 15 kopper kaffe må da kunne holde da vågen :-)

      Slet
  10. Hvor er du kreativ, og det lyder meget lækkert. Jeg elsker også at bruge rester og sætte ting sammen.
    Jeg så også Signe Wenneberg. Og gættede på hende med det samme. Hun har været i medierne så tit, at det ikke er nogen overraskelse, hvordan hun bor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Betty, det er en fornøjelse at få bugt med resterne i køleskabet :-)

      Slet
  11. Hvor er det herligt, at du fik brugt alle resterne på et rigtig dejligt måltid. Det er noget svineri at smide mad ud, når der er så mange i verden, der sulter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, det er i hvert fald udtryk for et samfund, hvor mad ikke betyder noget, når man bare smider ud.

      Slet
  12. Det var godt nok lækker-lækker mad, du der gik og hyggede dig med :-)
    Jeg så også den udsendelse og for en gangs skyld kunne jeg næsten fra starten gætte, hvem de var hos.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, det blev rigtig lækkert, og ja der var ingen tvivl der :-)

      Slet