søndag, november 17, 2013

EN LIVLINE

Da min mor levede, var hun altid god for et godt råd, når en opskrift, der drillede, om det var mad eller strik. I dag er jeg den, der leverer gode råd til mine børn. Men lige nu kunne jeg godt bruge en ven at ringe til. Det har jeg så ikke, så nu prøver jeg om I kan agere livline. Jeg strikker Parrot og er ved slutningen. Hele vejen har jeg strikket to masker sammen i begge sider af sjalet, dog har det været indenfor en kant af tre masker. Hver anden pind har jeg ligeledes strikket masker sammen på hver sin side af de midterste tre masker. I opskriften står at jeg skal fortsætte sådan indtil der er seks masker tilbage, men hvad med de tre kantmasker i hver side og de tre midtermasker. Er de mon ud over de seks masker? Eller hvordan mon jeg kommer ned på de seks masker, er det ved at droppe kant og midtermasker og så blot tage ind i kanten på de sidste pinde? Min mor havde helt sikkert kunnet gennemskue det. Jeg kan ikke. Kan du?

20 kommentarer:

  1. Jeg læser næsten alt havd du skriver med stor fornøjelse - men strik ved jeg intet om,
    Lille hilsen fra vilhelmsdal.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Elin, men det er skønt at høre fra dig :-)

      Slet
  2. Nope - egentlig ikke, men hvis jeg alligevel skal kloge mig(og det er vist en erhvevsskade ;-) ) vil jeg tro kantmaskerne ikke hører med. Mon ikke du skal sidde med de tre midtermasker + kantmasker til sidst - uden i øvrigt at ane hvordan Parrot ser ud...

    SvarSlet
    Svar
    1. Polluanna, det har jeg også tænkt på, men det bliver i så fald ni masker :-)

      Slet
  3. Øhhh søde Lene, jeg ville hjælpe hvis jeg kunne, men du snakker sort lige nu.. ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Inge, jeg ved det, det er ikke nemt at for stå mig ;-)

      Slet
  4. Hold da op, I har jo alle strikket Parrot'er! Jeg har kun 25 cm af en ensfarvet ret-vrang-tube til min datter liggende fra sidste vinter :( Jeg har lige googlet lidt rundt, men der er jo ikke nogen, der kommer med løsningen nogen steder.
    Jeg kan heller ikke lade være med at kloge mig (strikkede meget for 20-25 år siden), og når nu der er ni masker tilbage, kant+midte+kant, så ville jeg holde fast i kanten og tage ind i midtermaskerne. Så er du nede på syv. Hvis så du nøjes med at tage een ind næste gang, så er du nede på seks og så må der skulle afsluttes. Har ingen fornemmelse af hvordan resultatet kommer til at se ud, men de andres afslutninger er også noget 'gnidret' noget, så gi' du det bare et forsøg eller to :)
    Jeg har - efter at du har været i strikkeklub - købt Zpagetti garn og en hæklenål str. 12. Vi får snart to kattekillinger og hvis de kan li' den kurv, jeg har tænkt mig at lave - sådan lidt a la Otto hos www.hverkenfuglellerfisk.dk - så får de den, hvis ikke, så kan jeg vel bruge den til noget andet opbevaring...
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mette jeg er jo blevet inspireret af alle de andre :-) God fornøjelse med hækleriet

      Slet
  5. Jeg har lige fundet min parrot frem OG opskriften - jeg blev lige nysgerrig på, hvordan jeg havde taklet den - og du har ret, og min hjerne har nok heller ikke kunnet grade den afslutning, så jeg lukkede bare de sidste 9 masker af, så vidt jeg kan se. Jeg synes det blev pænt og præsentabelt alligevel:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Charlotte. Mon du gjorde som i opskriften hvor man folder de sidste masker sammen ret mod ret og lukker af?

      Slet
    2. Nej, jeg fik 9 masker tilbage, som jeg lukkede på almindelig vis:-)

      Slet
    3. Charlotte, tak, det vil jeg gøre :-)

      Slet
  6. Næhhh - jeg ville nok også finde min egen løsning (eller bruge Charlottes) - med så få masker tror jeg det er aldeles ligegyldigt, hvad du gør - en eventuel forskel vil ingen nogensinde lægge mærke til :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg vælger Charlottes løsning :-)

      Slet
  7. Jeg har ikke strikket Parrot, men det tror jeg Liselotte har, måske hun kan hjælpe dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, jeg tror Liselotte har rigeligt at se til, så jeg er så heldig at Charlotte har svaret :-)

      Slet
  8. Jeg ville spørge min strikke-vejleder Bente Aalbæk. Hun kan alt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, det er jeg slet ikke i tvivl om :-)

      Slet
  9. Ingen parrot-råd fra mig, desværre. Men et ønske om en god uge.
    Og hvor er det fine agaver i indlægget nedenunder. Jeg kan godt lide de skulpturelle planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, tak og de agaver har jeg fået som små aflæggere af en tidligere medarbejder, så helt uden grønne fingre er jeg da ikke :-)

      Slet