mandag, november 04, 2013

NATTEHIMLENS STJERNETRYLLERI


Det er en gave, at selv det at gå ud med affaldssækken bliver en oplevelse. Alt er tyst, der høres ingen lyd. Gårdspladsen bliver oplyst af lamper, men alligevel kan jeg se stjernehimlen. Da jeg har tjekket postkassen, går jeg ud på vejen. Blot få skridt så jeg kommer hen til egetræerne, der skærmer gården fra vejen og altså nu dækker for lyset fra gårdspladsen. Og pludselig sker trylleriet. Hvor der før var mange stjerner, er der nu dobbelt så mange. Jeg trækker vejret dybt ned i lungerne, det er køligt udenfor, men smukt. Tankerne får lov til at finde deres egen veje, og jeg tænker på aftensalmerne, som jeg lærte, da jeg blev FDFleder og kom med i den gruppe, som hvert år skulle lære de andre alle de nye sange fra sangbogen.
Inde igen googler jeg en af salmerne, og så sker det igen. Jeg er selv leverandør, klik på linket og se smukke vinterbilleder. Og her kan du høre melodien. 

Nattehimlens stjernetrylleri
trækker mig mod nye steder.
Du, som skaber livets melodi,
tak at du mig leder.
/: Nu er stjernelyset tændt. :/

Sov godt

14 kommentarer:

  1. Det er netop en af de mange grunde til, at jeg elsker sverigeshytten: de kulsorte nætter med de mange tusinde stjerner. Du må også have set mange stjerneskud gennem tiden? For det var da vist ikke dig, der aldrig havde set et, vel?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, faktisk har jeg vist kun set stjerneskud et par gange, det er for sjældent at jeg kommer ud og kigger :-)

      Slet
  2. Hvor er du heldig, at du bor langt fra lysforureningen! I byen kan man aldrig se stjernerne, og det ærgrer mig rigtig meget. Når jeg så fx er i Tyskland hos mine gode venner i Bayern, nyder jeg deres stjernehimmel ekstra meget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne og som så meget andet, så bliver det en selvfølge og noget jeg ikke tænker over, men det gjorde jeg i går aftes :-) Og måske derfor nyder du det ekstra meget, når du er i Bayern :-)

      Slet
  3. Har det samme fantastiske trylleri når jeg nattelufter min hund... hen mellem træerne og pludselig bliver byens lys dæmpet. Det er skønt, osse selvom jeg ikke aner hvilke lyspletter deroppe der er hvilke... men nyder det som regel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Overleveren, jeg har heller ikke styr på stjernerne, men nyde dem, det kan jeg :-)

      Slet
  4. Her er også tilpas mørkt til, at vi får det hele med. Jeg elsker det. Det giver sådan en ro og en magisk storhed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Susanne, man føler sig så lille :-)

      Slet
  5. Jeg plejer at sige, at det er ubeskriveligt smukt - men du beskriver det jo fint her :-) Stilheden og Stjernerne.
    En god tirsdag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Johanne, det er faktisk også svært at beskrive hvor smukt det er :-)

      Slet
  6. Det er så vidunderligt at stå under sådan en klar stjernehimmel. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, helt vidunderligt :-)

      Slet
  7. Det er jo en af de gratis goder ved at bo ude på landet at kunne se den flotte stjernehimmel :-) Hvor stor forskellen er, tænker man ikke på til daglig, men da vi så for et par år siden var på Anholt, kunne vi jo godt se, at der var meget meget mere at se, end vi er vant til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, ja og blot det at fjerne sig fra gårdens lys gør at himlen bliver et stort lyshav på de rette aftener :-)

      Slet