mandag, december 30, 2013

DEN NÆSTSIDSTE DAG I 2013

og min sidste fridag i dette år. Landmanden er taget på jagt, jeg har planer om vask den ganske dag, det levner plads til indkøb, motion, hygge og psykisk klargøring til arbejdsdagen i morgen. Mit arbejde er altid med mig, men ikke på en rumopfyldende måde, men mere som en del af mig. Jeg er sygeplejerske, jeg er sygeplejerske på et afsnit for mennesker med blodprop eller blødning i hjernen. Jeg er sygeplejerske, der ønsker, at alle ved, at der er en behandlingsmulighed, hvis blot man kommer i tide. Muligheden er desværre ikke for alle, men der forskes meget i at finde nye muligheder, og det er vi også en del af. Så når jeg snakker med mennesker i min fritid, og de spørger til mit arbejde, så kommer budskabet på et eller andet tidspunkt, ring 112 hvis du eller dine omgivelser pludselig får nedsat kraft eller føleforstyrrelser i den ene side. Budskabet om at kende sit blodtryk og gøre noget ved et forhøjet et af slagsen kommer også, hvis folk spørger ind til mit arbejde. De to budskaber er nok det vigtigste for mig, at folk kender.

Denne jul er jeg dog kommet helt ned i gear, jeg har trillet lige så stille af sted, jeg har ikke tænkt på alle de ansvarsområder, jeg har. Jeg har bare nydt min juleferie. Så dagen i dag bliver brugt til at tænke tanker, til at tænke over, hvordan jeg bedst får introduceret mine nye kolleger til afdelingen. Hvordan jeg selv bliver bedre til det akutte sygeplejearbejde, som nu kommer til at fylde det meste af vores tid. Hvordan jeg kan holde fast i min interesse for rehabilitering i det akutte forløb og ikke mindst få det formidlet videre til nye kolleger. Men dagen skal også bruges på at få motionen tilbage i mit liv, jeg kan mærke, at jeg (min krop, min hjerne) skriger efter bevægelse, efter at få pulsen op. Fridagen skal nydes, den skal være aktiv, så jeg kan sove tidligt, for efter ti dage med opvågning  mellem syv og ni, så skal vækkeuret de næste fire dage indstilles på klokken fem.

P1070524

Her er dagen startet med sol, må den få lov til at følge os resten af dagen. God 6. juledag.

22 kommentarer:

  1. Det er altid svært at skulle omstille sig til den normale døgnrytme igen; det kan der godt gå et par dage med, og det er også svært at komme på arbejde igen, når man har været langt nede i gear, men den slags små ferie gør godt for sjæl og legeme.

    Hvor bliver det spændende med din nye afdeling. Jeg håber, at indkøringen af alle de nye medarbejdere vil gå smertefrit..

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne, ja det kræver lige et par dage til at få vendt døgnrytme, og jeg håber også at vores nye organisering vil gå smertefrit.

      Slet
  2. Også en dejlig næstsidste dag til dig :-) Din dag i dag lyder som den helt perfekte afslutning på juleferien. Tid til eftertanker, ro til at reflektere og tænke fremad, samtidig med at man pusler rundt og får noget fra hånden. Din ro forplanter sig videre ud til os andre igennem dine ord.
    Også her skinner Solen, og jeg tror det bliver en god dag :-)
    Knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Johanne, tak, jeg håber din dag blev en god dag :-)

      Slet
  3. Man får hurtigt rykket sig nogle timer. Bo er kørt på arbejde i dag, så jeg strammede mig an og stop tidligt op og fik ordnet lidt forskelligt. Jeg har nydt julen, men trænger også til lidt rammer igen.
    Nu håber jeg også, at du får tid til at nyde denne 6. juledag, inden arbejdet kalder igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Susanne, tak, ja jeg trænger også til struktur og hverdag igen :-)

      Slet
  4. Håber du har fået slappet godt af i dag. Vil også lige ønske dig et rigtig godt nytår - og så håber jeg at jeg bliver mere stabil med at kommentere her næste år :) Godt nytår :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette og godt nytår til dig også, jeg er heller ikke for flittig til at få kommenteret, men læse med, det gør jeg :-)

      Slet
  5. Kender godt det der med, at arbejdet er skubbet fuldstændigt i baggrunden. Men så en eller to dage før arbejdsstart,så begynder det at rumle rundt igen, bevidst eller ubevidst. Håber, du har haft en god dag, så du kan sove og vågne udhvilet i morgen tidlig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, tak, jeg fik en god dag og nat :-)

      Slet
  6. Det bliver nok lidt hårdt at skulle ind i hverdagsrytmen igen, men det kommer, ingen tvivl om det.
    Du sætter gode tanker på dit arbejde, det er vanvittig interessant at læse om.
    Godt nytår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Conny, og i lige måde :-)

      Slet
  7. Det er godt at komme ned i gear, men også noget af en omstilling at komme op igen. God fornøjelse med at komme op i de hurtige omdrejninger. Det må være fint at være ny medarbejder under din kompetente vejledning. ;-)
    Godt nytår til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Betty og i lige måde. Jeg håber at jeg kan bibringe dem lysten til at udvikle sig hos os :-)

      Slet
  8. Godt nytår og god arbejdslyst i de kommende dage. KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette og i lige måde :-)

      Slet
  9. Det er også vigtigt at du giver dig selv fri fra dit respektfulde arbejde. Jeg håber at du får en stille opstart, de kommende dage.
    Og sidst men ikke mindst et rigtigt godt nytår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marianne og i lige måde. Jeg håber også på en stille opstart.

      Slet
  10. Det er fedt at glemme alt om arbejde, og lære at sove lidt længere igen..
    Rigtig godt nytår Lene og god arbejdslyst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge og godt nytår til dig også :-)

      Slet
  11. Jeg håber ikke, du har det lige som jeg havde: Natten op til den første arbejdsdag efter en ferie kunne jeg simpelthen ikke sove - det var SÅ irriterende!
    Jeg håber I får en dejlig nytårsaften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen og i lige måde til jer. Jeg har sovet godt med mange opvågninger men dog over syv timer :-)

      Slet