lørdag, december 07, 2013

DERFOR!

Når jeg får tankerne om at stoppe bloggen, så opgiver jeg det hurtigt. Og netop her til morgen blev jeg bekræftet i det gode ved bloggen, jeg har haft endnu en nat med vågne stunder og tankemylder, og på et tidspunkt gav jeg op, jeg slukkede vækkeuret og sagde, sov Lene, sov lige så længe du overhovedet orker. De opgaver du slår dig selv i hovedet med, fordi de ikke bliver gjort, er opgaver ingen dør af, hvis ikke de bliver gjort. Og så sov jeg,  jeg sov, lige til Istvan gjorde opmærksom på, at nu var nat blevet til dag. I stedet for at fare op og lægge dej til boller, for det er jo weekend, og fryseren er tom og …. så blev landmanden spurgt, om ikke han havde lyst til at hente rundstykker. Istvan og landmanden er nu på en rundtur for at se på omgivelserne, og på et tidspunkt kommer de vel forbi en bager. Bordet er dækket, kalenderlyset er tændt og jeg åbner bloggen og bliver så glad over, at I skriver kommentarer. Jeg får tips om møbelpolstrere, jeg får sjove, eftertænksomme og anerkendende kommentarer. Jeg klikker mig rundt i blogland og bliver inspireret, bl.a så jeg hos Conny, at hun havde brugt husløg i sin adventsdekoration (krans kan vi vel ikke kalde det, når vi bruger et fad). Og udenfor min dør står der masser af husløg, så i dag skal nogle af dem op, jeg er lidt i tvivl, om jeg blot skal børste jorden af dem og så lægge dem i fadet og de så kan holde, eller om jeg skal ud i brug af et lille oasisstykke til hver husløg. Kasserne med bøger og service/pynteting fra mine forældres hus bliver nu puttet i flyttekasser og sat på loftet. Jeg er åbenbart lige nu ikke i stand til at tage beslutninger om deres skæbne, så nu skal de væk fra mit åsyn. Jeg havde et mål om at få styr på alt, hvad der gemmer sig i huset og få taget stilling til det inden jul, men gennem bloglæsning hos andre, som heller ikke er perfekte, så er jeg kommet til den erkendelse, at jeg har nok om ørerne lige nu arbejdsmæssigt, så op på loftet med det, der fylder min hjerne. Jeg vil have en december måned med tid til at være sammen med andre, tid til at flette stjerner (jeg elsker stjerner), tid til at tage ind til byen og gå rundt og nyde julelysene. Jeg vil have en jul, hvor jeg vil nyde, at jeg ikke skal arbejde de tre julehelligdage.

P1070421

Og så vil jeg have motionen tilbage, jeg holdt op, da jeg fik ondt i skulder og nakke, og en fysioterapeut på mit arbejde mente, at LOOP ikke var godt for mig. Nu blæser jeg på det råd og genoptager træningen, men undgår de maskiner, hvor min skulder gør ondt ved øvelsen (jeg har dog en aftale med min læge i næste uge, så forhåbentlig får jeg en henvisning til en fysioterapeut). Foden er ved at være god, men ikke god nok til løb, så den skal trænes med gåture. Jeg kan ganske enkelt mærke, at min krop skriger efter at blive bevæget. Og igen er det gennem mine skriverier og jeres kommentarer, at jeg er blevet bevidst om, hvor meget motionen gør af godt for mig. Så bloggen er mit åndehul, eller som Ellen rammende beskrev det i en kommentar:

“jeg har valgt at tænke, at det at blogge samtidig giver en selv så meget, at det retfærdiggør tiden, der bruges på det. Man bliver så klog, man bliver så inspireret og man får så meget god og værdifuld respons, at det vil jeg slet ikke undvære.”

God lørdag til dig. Og har du nogle gode link til flere måder at bruge stjernestrimler til, så vil jeg nyde at få dem.

P1070421

26 kommentarer:

  1. Du skriver om alt bloggingen gir deg, - men du må ikke glemme at den også gir oss andre en hel masse. Det ville være et savn om du ble borte. Jeg kjenner deg jo bare her, - og om bloggen forsvinner, forsvinner du.

    Jeg har aldri tenkt at jeg skal avslutte bloggen min, men noen ganger kan jeg føle den som en plikt. De første 3 - 4 årene skrev jeg hver dag. Nå har det dabbet av til en gang eller to i uken. Jeg synes jo det er hyggelig at det er en kontinuitet i det.

    Og så er det noe annet. Det er så mange av mine venner og kolleger som leser bloggen min og kommenterer til meg muntlig hva de har lest. Det er jeg ikke alltid like komfortabel med, og jeg merker at det pålegger meg litt selvsensur. For meg er skriving en flott måte å bearbeide vanskelige tanker og følelser. Jeg skriver det av meg rett og slett, og dette fungerer best om det også når en leser som kan si noe om det jeg skriver. Men når jeg vet hvem som leser, så merker jeg at jeg av og til holder igjen.

    Men blogging blir det.

    Ha en riktig god helg. Senk skuldrene. Skriv presise lister over det små faktisk MÅ gjøres om det skal bli jul. La det andre ligge. Snart kommer lyset og våren, og da er det tid for å rydde og ordne med alt det andre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hege og du har ret, foråret og lysets komme er en langt bedre tid til oprydning. Jeg genkender dine tanker om selvjustits på hvad der kommer på bloggen. Jeg har mine to børn, jeg har en del af min svigerfamilie og min egen familie, og jeg har nogle af mine kolleger som læsere. Derudover kan jeg jo ikke vide. om patienter og pårørende via google havner på min side, så jeg tænker meget over hvad jeg skriver her.
      Og jeg nyder dine indlæg, det er dejligt at læse om de faglige tanker, du gør sig som lærer, men også om din hverdag :-)

      Slet
  2. Jeg kan desværre ikke komme med kreative råd til brugen af stjernestrimler, men du får en kommentar alligevel.

    Det at blogge bringer en i kontakt med andre mennesker på en god måde. Man kan prøve tanker og idéer af og man får en helt umiddelbar og direkte respons. Man kan lade sig inspirere af andres blogs og følge med i deres liv og deres færden. Den virtuelle bekendtskabskreds udvides med en masse dejlige mennesker. Jeg har mødt flere bloggere til små blogtræf, og det har været meget positive oplevelser. Jeg tror, at hvis man først er begyndt at blogge, kan man ikke bare lige sådan holde op, og det tror jeg heller ikke du kan.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, nej jeg kan ikke stoppe, og du har ret, man kommer i kontakt med mange mennesker og følger med i deres liv, det giver netop inspiration. Tak for din kommentar :-)

      Slet
  3. Jeg tror som de andre at det er svært at stoppe med bloggeriet når man først er i kommet i gang med det - ikke mindst fordi bloggen egentlig ikke bare handler om ens eget liv - eller bloggens eget liv selv om det osse er vigtigt - men fordi den jo ofte fletter sig sammen med andres liv, meninger og erfaringer på kryds og tværs.

    Nyd nu weekenden - for der er ikke så mange af dem her inden jul... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Overleveren, jeg nyder weekenden og du har ret, vi bliver forbundet på kryds og tværs og når noget sker, noget man vil blogge om, så popper I andre automatisk op i tankerne, mens jeg skriver :-)

      Slet
  4. Nyder dine tanker om livet og alt det almindelige vi andre også står i. Dejligt du kan sortere i dine valg. Og der er bestemt ingen grund til at presse sig selv mere end højest nødvendigt. Det kommer der sjældentnoget godt ud af.

    Ang husløg, så knækker du blot de løg af du vil have i din dekoration, og så sætter du dem udi haven igen,så slår de rod og gror videre. Så ingen oasis.
    God fornøjelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Heidi og du har ret, at presse sig selv mere end højst nødvendigt (jeg er så sådan en, der helst skal have en deadline pustende mig i nakken for at få tingene lavet), det kommer tilbage som en boomerang. Og tusind tak for dine ord om husløg, jeg skal have dem gjort rene for jord og lagt i fadet nu :-)

      Slet
  5. Hej Lene.
    Fortsæt endelig med at blogge, jeg læser din blog dagligt, og synes du har et dejligt menneskesyn. Jeg kan godt se, der skal tænkes en del før, der bliver et indlæg ud af det. Men ja jeg nyder at læse blogs.
    Er det dine egne stjerner, du har på billedet. De er så fine, hvor har du fundet sådan nogle stjernestrimler?
    Du må have en god lørdag, hilsen Kaja

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Kaja, for din kommentar. Det er mine egne stjerner. De lyserøde strimler er købt hos søstrene grene sidste år. De to stjerner i rød og sort/hvid stammer fra en pakke, jeg har købt i Gads boghandel i Aalborg :-)

      Slet
  6. Her har du en idé KH Anette http://www.cchobby.dk/ide/12042-julepynt-i-papir.aspx

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette :-) det vil jeg kigge på

      Slet
  7. Jeg ville også blive ked af det, hvis du stoppede. Jeg læser ganske få blogs, fordi jeg simpelthen ikke længere har tid og for at holde mig selv i kort snor, har jeg en aftale med mig selv om, kun at læse blogs, jeg selv kan huske adressen på. Derfor læser jeg fast 3 blogs, som har eksisteret siden "gamle dage og din er den ene :-)
    Min egen blog er ret smal, for egentlig har jeg ikke så meget på hjerte længere, men jeg gider godt være læser af andres :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Henriette, tak og jeg stopper ikke. Jeg er imponeret over at du kan huske min adresse, for jeg har ofte fortrudt det lange navn :-) Og jeg nyder, at du er startet igen og jeg glæder mig over dit liv og dit engagement og at jeg fandt dig. Jeg læser med, men får ikke altid kommenteret.

      Slet
  8. Jeg fik skrevet for tidligt, der var jo endnu et indlæg ;-) Husløg er meget taknemmelige, så du behøver ikke sætte dem i oasis, de klarer sig fint uden væde, i rigtig lang tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Pia, husløgene er taget op, nu mangler jeg bare at få børste jord af dem , så de kan pynte i stuen :-)

      Slet
  9. Hej Lene. Jeg læser så ofte jeg har tid med, der bliver dog sjældent kommenteret. Hvorfor? Tjah det ved jeg egentlig ikke. Det sker dog ofte jeg bliver tænksom over dine tanker, og netop derfor vil jeg savne din blog. Jeg bliver optaget af dine tanker om menneskene du omgiver dig med på arbejde. Dit menneskesyn og dine overvejelser med den måde vi bruger vores sprog og ord på. Uh nu håber jeg ikke jeg har lavet for mange sprogfejl. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Else Marie, for din kommentar, jeg læser også mange steder og får ikke kommenteret. Sprogfejl må der gerne være i en kommentar, det er mere i mine indlæg, jeg gerne vil undgå dem :-) Det tager jo for lang tid at skulle korrekturlæse på de kommentarer, man skriver.

      Slet
  10. Altså ... man bliver jo helt rørt, sådan at blive citeret. Så når man ikke meget højere :-)
    Jeg er glad for, at det med at stoppe bare var en tanke der lige strejfede dig, men som hurtigt blev fejet af banen igen. Vi kan jo ikke undvære dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg kan jo heller ikke undvære jer :-)

      Slet
  11. Jeg også ofte tænkt seriøst på at holde op. Tænker selv at jeg er ved at være for gammel til det pjat :-) Så lader jeg min egen blog ligge stille et par dage, hvorefter jeg får modet og lysten tilbage igen. For hvem skulle jeg ellers lade mig inspirere af og dele mit liv med.
    Det er ikke altid, at jeg har kræfter til at finde ordene til at kommentere - men jeg læser altid med og ville meget nødigt undvære dig - du kloge kvinde.
    Ih, hvor er jeg glad for at du fortsætter :-) Knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Johanne, tak for dine ord, og jeg har det som dig, det er ikke altid jeg får kommenteret, men læse det gør jeg :-)

      Slet
  12. Selvom man bruger meget tid på at blogge så får man netop så meget igen, som Ellen skriver, at det er svært at undvære denne vidunderlige blogverden og de skønne mennesker som deler. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Annemarie, jeg er enig :-)

      Slet
  13. Ingen stjernestrimleråd fra mig.

    Men et råd om at læse Karen Kingstons bog "Ryd op i dit rod". Passende juleferie-læsning, - så er du klar til at rydde loft i januar. Den ligger på mit natbord fra tid til anden, - jeg har læst den en del gange efterhånden, og jeg får altid sådan en trang til at rydde op og smide væk.
    Men foreløbig skal december nydes med alt hvad man har lyst til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, tak for tippet.Og så har du ret, vi venter med oprydningen :-)

      Slet