torsdag, december 05, 2013

HJEMME IGEN

Det er en storm i et glas vand, mente landmanden, da jeg snakkede med ham i telefonen. Jeg kunne så fortælle ham, at jeg havde hørt i morges, at der først ville være blæsevejr og regnvejr, dernæst ville det klare op, hvorefter vinden ville gå i nordvest sidst på eftermiddagen, og så skulle stormen komme. Jeg nåede at komme hjem klokken 17, inden det blæste op, og nu muntrer vinden sig udenfor. Jeg sidder heldigvis indenfor og hygger mig med te og kage. Mens jeg skriver det her, bliver lydene udenfor knap så hyggelige, grene ryger mod vinduet, og det hyler og tuder derude.

Jeg havde glemt, at jeg havde senvagttjansen i dag, det var så ikke den dag, hvor det var sjovt at opdage den forglemmelse midt på vagten. Søvnen kom nemt til mig klokken 22 i aftes, men klokken halv to vågnede jeg. Jeg forsøgte at bilde mig ind, at jeg stadig sov. Det opgav jeg en time efter og resten af natten hyggede jeg med kryds og tværs (jeg er ved at blive gammel, det har jeg aldrig gjort før), blogsurfing og ind imellem hvilede jeg mig. Men skidt pyt, jeg har fridage og nogle enkelte feriedage nu, så bortset fra en dag med undervisning på mandag, så skal jeg først på arbejde mandag d. 16. marts december. Det trænger jeg og mit julefattige hus til. Jeg har allerede fyldt nogle af dagene med familiekomsammen med vores børn, besøg hos min far sammen med de to andre søstre fra Jylland, og besøg hos Liselotte. Andre dage skal fyldes med bagning, julepyntning og forhåbentlig også julekortskrivning, gaveindkøb og tøjindkøb. Så det er altså ikke i denne kommende uge, jeg skal starte med to – tre timer ved computeren i selskab (omend meget hyggeligt selskab) med jer. På arbejde ryger jeg lige med det samme op i højt gear, herhjemme kan klokken nemt blive midt formiddag, inden jeg får taget mig sammen. Det er jo så hyggeligt med te ved computerskærmens skær.

Aftensmaden bliver af den nemme slags, jeg snupper havregrødsversionen, landmanden får valget mellem en pizza fra fryseren eller hotdogs. Og så smutter jeg tidligt i seng, landmanden skal sendes godt af sted på jagt i morgen tidlig, og så har jeg huset for mig selv. Skulle man mon starte friugen med at slæbe dynen ind i sofaen, fatte strikketøjet og så nyde fri adgang til fjernbetjening? Håber du hygger dig inden døre, og at der ikke sker skader hos dig.

P1070372

16 kommentarer:

  1. Jeg hygger mig klart inden døre med mine 14 straffefanger fra Horsens Tugthus sidst i 1800-tallet, mens jeg venter på, at Stormen har raset færdig. Jeg synes på ingen måde, det er en storm i et glas vand.

    Din start på friugen lyder rigtig dejlig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, det synes jeg heller ikke, og landmanden sover bare fra alle lydene. God aften med straffefangerne, det lyder hyggeligt og lidt farligt :-)

      Slet
  2. Er der et blogindlæg jeg har overset...skal du først på arbejde 16.marts?
    Også jeg er indendøre, eneste bekymring er, at Jeppe er til julefrokost i Aalborg...og når snapsen går ind, så går... NÅ, det går vel !!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha Anne, hold da op sikke en friuge jeg skal have :-) Jeg mente 16. december. Og jeg forstår dig, håber at de unge mennesker passer på hinanden.

      Slet
  3. Bortset fra at genboens tag flyver rundt udenfor, så er der vist ikke de store skader. Men hold op, hvor har det blæst!

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, det er da ikke så godt med et fritflyvende tag. Håber du holder dig indendøre. Her larmer det også vældigt.

      Slet
  4. Jeg har heldigvis også sikret mig, at vi alle er inden døre, datteren dog hos en veninde med formaning om at blive der til i morgen. Sidst gang samlede vi splinter fra naboens drivhus op rundt om hele vores hus, så vi skal ingen steder i aften.
    Og jeg har også ved læsning i kommentarerne til gårsdagens indlæg forsikret mig, at du ikke stopper. Det er jeg altså rigtig glad for. Jeg blogger godt nok ikke, men jeg læser med og kommenterer, så jeg vil helst ikke undvære dine gode eftertænksomme indlæg, der kan få tankerne i gang hos mange af os, der læser med :)
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mette, tak og jeg nyder dine kommentarer :-) Ja med ting, der flyver rundt i luften, så er det bedst at være inden døre.

      Slet
  5. Jeg vil tillade mig at komme med en protest: Krydserpåtværs har intet med alder at gøre ... jeg har løst sådanne i hobetal, siden jeg var otte år! Jeg gør det endnu, som 'gammel', men du ser nok pointen? ;-)
    Håber I og alle er intakte, når vinden lægger sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha Ellen, jeg tænkte på dig, da jeg skrev det ;-) Min søster har også altid løst krydsogtværs, men jeg forbinder det alligevel med ældre mennesker :-)
      Tak vi har det godt og Jørn er endog draget på jagt i en skov, men jeg håber de er fornuftige og tager beskik af situationen, for det blæser stadig.

      Slet
  6. Ja, vi hygger os indendøre og håber det bedste. Naboens hegn er væltet, men ellers må vi vente, til det bliver lyst med at se, om noget er ødelagt. Kan det betale sig at gå på jagt i morgen? Jeg forestiller mig, at alle de vilde dyr er blæst væk ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, jeg skal give dig en melding, når jægerne vender hjemad :-) Jeg ser billedet af en flyvende kronhjort for mig.

      Slet
  7. Vi melder osse alt ok her.. har lige trisset en morgentur med hunden i noget der stadig ligner storm, men det meste der skal stå står da endnu - og det der skal ligge har ikke flyttet sig. Tror vi atter har været heldige pga områdets særlige geografi.

    Men det er så afgjort et vejr til indendørs hygge og et par tændte lys mens man hepper på taget og murenes holdbarhed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Overleveren, mon ikke hunde kan få tisset hurtigt af i dag? Her blæser det også stadig. Jeg er med i heppekoret :-)

      Slet
  8. Ingen skader her, så vidt jeg kan se, men meget få tog mellem Roskilde og København.. så jeg snupper en hjemmearbejdsdag..
    God hyggedag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Inge, og jeg tænkte her til morgen på dig, da jeg hørte om høje vandstande i Roskilde fjord. Det er vist godt at I ikke bor helt ned til vandet :-)

      Slet