mandag, december 23, 2013

HUG EN HÆL OG KLIP EN TÅ

Tidsoptimist er et herligt ord. Tidsoptimist bliver jeg aldrig færdig med at være. Så ind imellem må jeg tage udtrykket fra Askepot i brug. Jeg bruger dog ikke grove metoder for at få tingene til at passe mig, jeg rykker rundt på planer og dropper punkter, for målet er klart, jeg vil ikke sidde juleaften og være fuldstændig smadret. Det har ingen glæde af.

Morgenstunden er det bedste, jeg ved, jeg elsker min familie, men jeg elsker også de timer om morgenen, hvor jeg er alene. Jeg tømmer opvaskemaskine, mens jeg brygger te, jeg lægger foder ud på foderbrættet, jeg lægger vasketøj sammen og sætter en ny vask over (det udtryk stammer vist fra gruekedlens tid). Og mens jeg i mørkets stilhed (børnene sover og landmanden arbejder) får huset lidt i gang, finder jeg ud af, at min far og jeg vil have større glæde af, at jeg venter med besøg til 1. juledag. I dag skulle jeg have besøgt ham i formiddag, fordi jeg ikke nåede det i weekenden, men min søster med familie besøger min far i eftermiddag, så nu har jeg rykket mit besøg, og min far kan nu se frem til (hvis han kunne det) besøg både i dag, i morgen og i overmorgen. Dagens mange punkter kan jeg nu omfordele, så de bliver knap så sammenpressede. Datteren skrev stadig på sin opgave, da jeg gik i seng ved 1 tiden i nat, om lidt vil jeg overraske hende med nyheden om, at vi godt kan nå at lave bondeklejner (gærklejner/norske klejner) i eftermiddag. Jeg kan køre hende til frisør og få handlet ind (ja min indkøbsliste bliver ved med at få nye punkter). Jeg kan få købt blomster til mig selv og til min mors gravsted. Jeg kan … ja tidsoptimisten har slået til igen.

Og jeg glæder mig til de næste dage. Lillejuleaften som den plejer at være, nemlig med alle fire samlet om køkkenbordet for at lave konfekt. Juleaften herhjemme, besøg hos min far 1. juledag og masser af skønne mennesker i vores hus 2. juledag. Vi bliver 36 voksne (voksne =over 15 år) og 8 børn, det bliver så godt.

P1070456P1070457

Lamperne i Frihavnskirken  København (taget uden og med blitz)

28 kommentarer:

  1. Jeg er også tidsoptimist! Jeg sidder i toget på vej hjem efter en uges nattevagter og hjemme venter Andreas og Stefan. Der er ikke så rent, som vi gerne ville have det, for Stefan har den ene arm i gips og jeg har haft nok at se til hele december.
    Så jeg stjæler lige udtrykket tidsoptimist, for mon ikke jeg får taget kontrol, lavet rødkål og bagt de ingefærkager, jeg har lavet dej til? Måske når jeg også lige at lufte elefanten og svinge støvekluden, optimist er jeg ihvertfald :-)
    Hvis ikke jeg når det senere, ønskes du og din familie en glædelig jul på forskud herfra!

    :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Henriette, jeg håber du får sovet lidt, rengøring betyder ikke noget i denne mørke tid. Masser af levende lys og hinanden, så bliver det juleaften :-) Glædelig jul til dig også.

      Slet
  2. Dejlige juleplaner....og smukt smukt billede af kirken, den kender jeg slet ikke - ligger den ved Frihavnen? Må I få en dejlig fest.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lavendel, tak og om kirken ligger ved Frihavnen? Jeg ved det ikke, jeg kom i mørket, min søsters kor holdt koncert. Den ligger på Willemoesgade, det lyder da sådan lidt søfartsagtigt :-)

      Slet
  3. Det lyder skønt det hele. Og det er da først rigtig skidt, når vi ikke gider lave planer længere....

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, planer må der til så kan de altid revideres :-)

      Slet
  4. Mine børn kalder også mig tidsoptimist...... jeg er konstant bagefter, men når ofte det planlagte... før eller siden 😊
    Kære Lene, glædelig jul og godt nytår til dig og dine, håber på flere hyggelige timer sammen i det nye år, kærlig hilsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Jette, vi når det jo, oftest :-) Du ønskes også en glædelig jul sammen med din familie, vi skal helt sikkert ses i det nye år. Kærlig hilsen Lene

      Slet
  5. Det lyder som hyggelige planer i familien. Glædelig jul til jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, jeg glæder mig også :-) Og du og din familie ønskes også en glædelig jul.

      Slet
  6. Uanset hvad, så når du en masse :-) Og uden planer var der jo ikke noget at revidere.
    I må have en dejlig jul.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, tak og en glædelig jul til jer også :-)

      Slet
  7. Planer kan ændres og tilpasses efterhånden som tiden går, med noget af det der ikke oprindeligt, var med i planen.. Jeg synes jeres juleplaner lyder dejlige.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, jeg glæder mig også over vores juleplaner :-)

      Slet
  8. Hvilken husmor er ikke tidsoptimist op til jul? Jeg har også måttet konstatere, at nogle ting altså får lov at vente til mellem jul og nytår. Det er der sikkert ingen, der tager skade af ;-) Dejlige planer I har. 2. juledag bliver da noget af en komsammen. Du og dine ønskes en rigtig glædelig jul.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, der er helt sikkert ingen, der tager skade af det. Tak og I ønskes også en glædelig jul :-)

      Slet
  9. Man skal helst altid være optimist :-)
    Du og dine ønskes en rigtig god og glædelig jul.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, optimist er en skøn ting at være :-) Tak og I ønskes også en glædelig jul i de svenske skove :-)

      Slet
  10. Sikke et dejligt ord, tidsoptimist. ;-D Det lyder til at blive en hyggelig jul hos, og mon ikke din far bliver glad når han ser dig 1. juledag. Hvis jeg ikke når det i morgen så ønskes du og din familie en rigtig glædelig jul. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Annemarie, det er nemlig et dejligt ord :-) Tak og I ønskes også en glædelig jul

      Slet
  11. Tidsoptimist, hvilket herligt ord. Kender godt det der med at strege en ting på listen og tilføje to :-) Men det ser ud til at du har styr på det. Rigtig glædelig jul til dig og dine fra

    fru Jensen
    Gudhjem

    SvarSlet
    Svar
    1. Fru Jensen, lister har det med at vokse :-) Tak og en glædelig jul ønskes I på klippeøen.

      Slet
  12. Svar
    1. Hege, tak og en glædelig jul til jer også :-)

      Slet
  13. Jeg hygger mig med tanken om, at den kære lille familie sidder omkring køkkenbordet og laver konfekt!
    Jeg er blevet forkælet af mellemstedatteren med en lækker hjerteformet æske med hjemmelavet konfekt, så William og jeg lider ingen nød med hensyn til konfekt (vi har begge en sød tand).
    Jeg ønsker dig en rigtig god jul med de nære , de kære.
    Kh Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, det var også hyggeligt :-) Tak og en glædelig jul til jer også.

      Slet
  14. Javist sætter vi da vask over:-) Som i de "gode gamle dage"! - hvor må det have været træls med alt det vasketøj. Tænker på min farmor med alle børnene - på 2 sal og sikkert vaskekælder. Men den har jeg aldrig set. Vi kom ikke ofte hos farmor i København (lige rundt om hjørnet, hvor jeg bor nu)
    Godt du ikke stresser - det nytter jo ikke noget, som du selv skriver! Nyd hinanden - og ALLE gæsterne:-) - her gør vi det samme!

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, ja jeg kan huske vaskekælderen hjemme med halvautomatisk vaskemaskine og sådan en til at vride tøj fri for vand :-) Jeg har ikke stresset og er stolt over det :-) Jeg vil nyde og må I også nyde gæstebudet.

      Slet