mandag, december 02, 2013

I DENNE MØRKE TID

nyder jeg alle de lys, folk omkring mig tænder. Det være sig både bogstaveligt og i overført betydning. På min gåtur i går nød jeg to naboers lys, en har kantet gavlen med lys, en anden har sat lys i flagstangen.

P1070398

P1070400

På min afdeling blev der pyntet til jul i dag, og fast tradition er også risengrød til frokost den første hverdag i december. Flere kolleger kom ind for at være med til traditionen. Vores sekretær kom med rundstykker, som hun også plejer på den første hverdag i december. Og vi havde tid til at sidde sammen og nyde måltiderne.

Herhjemme er der endnu ikke sket noget på lysfronten udenfor, men jeg har to fridage nu, så der er håb forude. Indendørs lyser levende lys op, dem har jeg heldigvis masser af, kalenderlys og adventskrans står også på ønskesedlen til de næste par dage. I morges, da jeg humpede ned i køkkenet, fik jeg stjernelys i øjnene. Normalt er min kære landmand ikke den, der tænker på opvaskemaskinen, i går aftes flød bordet med masser af snavset service og det rene stod i opvaskemaskinen. I morges var bordet ryddet og det rene service stod i skabene. Skønt. Uagtet at vi ikke har lys udenfor, så nyder jeg synet af de nye vinduer, det var godt at kunne se dem, da jeg gik hjem i går aftes.

P1070396

Landmanden er ikke til gløgg, med mindre vi får det serveret andre steder. Jeg elsker gløgg, så nu har jeg købt et karton med skruelåg og en pose gløggmix, og ja jeg ved godt, at den hjemmelavede er bedst, men lige nu glæder jeg mig til, at mikroovnen siger pling og jeg kan nyde mit første krus gløgg i år. God aften til dig.

8 kommentarer:

  1. Åh, din stakkel - godt at din landmand trods alt kan finde ud af en opvaskemaskine, når det skal være ...
    Jeg elsker også alle de lys, der dukker op i denne tid og ofte varer ved langt ind i det nye år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, heldigvis er det vist kun en let forstuvning. Jeg kan i hvert fald gå rundt nu uden smerter. Landmanden kan jeg altid regne med, hvis det brænder på, resten af tiden er det jo ikke nødvendigt ;-)

      Slet
  2. Det lyder ikke så godt, at du må humpe rundt og ned ad trappen.

    Jeg nyder også alle lysene i tiden. De hygger og de varmer. Men jeg begyndte allerede med de mange lys i november, for der er der mørket for alvor sniger sig ind på os; det er der, man får behov for lyset.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, jeg kom til at grine, da jeg læste din bemærkning, for hvorfor jeg skriver ned, når vi har et hus i et plan, det aner jeg ikke :-) Så ingen trapper til mig, men jeg vil nok stadig sige ned i køkkenet, når jeg kommer fra soveværelset.
      Indendørs brænder der også levende lys i november, så jeg forstår dig.

      Slet
  3. Dejligt at din søde landmand ved hvordan han kan glæde sin sårede kone. jeg har heller ingen adventskrans endnu, men måske finder jeg en et eller sndet sted, kalenderlyset er der gang i.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, du er min trøst, når nu alle andre tilsyneladende har både julegaver, julepyntet hus og alt andet på plads :-)

      Slet
  4. Gløg på karton ?.....jeg må i en butik og få handlet..her i huset er det også kun mig ser kan lide gløg ...nu aner jeg en mulighed, tak for tippet Lene :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Anne, jeg fik tippet af en kollega og har nydt min gløgg siden da :-)

      Slet