fredag, december 20, 2013

MON VI FORTRYDER DET?

Når man som jeg arbejder 30 timer om ugen, og de også bliver fordelt på weekender, så er det sjældent at jeg har fem dage i træk som dagvagt. Jeg tror, der er en, der bliver meget træt i januar måned, hvor jeg er på fuld tid for at tilgodese behovet for erfarne sygeplejersker både på afdelingen og i trombolyseteamet. Og jeg hørte, at min anden kollega, som også går på fuld tid i januar, og som er over 20 år yngre end mig, også har funderet over, hvor træt hun monstro bliver. Men vi har jo selv tilbudt det, så mon ikke det går. Lige nu er jeg træt efter fem dage i dagvagt, så det var godt, at vores høstmand kom med en lækker slagterkurv som julegave. Han blev budt på te, og da landmanden ikke var kommet hjem fra jagt, så måtte jeg jo sætte mig ned og drikke te sammen med gæsten. Nu er landmanden hjemme, og de to snakker landmandssnak og drømmer om at bo i Alaska langt ude, meget langt ude. Lad dem bare drømme, nu vil jeg hanke op i mig selv og få huset gjort juleklar til to julegæster. I aften kan jeg arbejde igennem, for nu har jeg juleferie! For første gang nogensinde som sygeplejerske skal jeg prøve at holde fri i 10 dage omkring julen, det er helt vildt. Men jeg får jo altså også kun løn for 30 timer om ugen, som vi deltids plejer at sige, når de fuldtidsansatte brokker sig over, at vi har mere fri end dem. Uanset hvad vil jeg holde fast i, at nydelse og samvær er i højsæde de næste ti dage, og så håbe på, at ingen kolleger bliver syge, for så ved jeg godt, hvem de ringer til.

Og så vil jeg lokke landmanden til at hente takeawaymad, mon ikke jeg kan overtale ham til det? Jeg hørte nemlig rygter om, at han skal på jagt igen i morgen, det har han lige glemt at fortælle sin kone, som havde planlagt hele dagen for begge ægtefæller. God fredag aften til dig.

20131219_143002

14 kommentarer:

  1. Ny dine 10 fridage i streg; det bliver da så skønt. Og du må også lade lidt op til de lange januar-uger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne, det er ren luksus :-)

      Slet
  2. Afhentning af takeawaymad må helt klart være bøden for den manglende information. Jeg sidder og venter på nemlig.com, som nu er 70 minutter forsinket. Der er nok mange, der skal ha' bragt det helt store juleindkøb lige netop her i aften.
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mette, jeg har slet ikke bestilt gaver på nettet, de skal forhåbentlig købes i morgen :-) Håber du fik dine gaver.

      Slet
    2. Det var faktisk mit ugentlige indkøb, jeg sad og ventede på. Nemlig.com leverer madvarer lige til døren, og eftersom vi ikke har bil, så har jeg taget mig det privilegium (hedder det -e eller -um?) at få det leveret til døren: 8 liter mælk, 16 ruller toiletpapir, 4 kg. vaskepulver, øl og sodavand til en julefrokost, og så alt det løse man køber ud over de tunge ting. Alt det kan ikke være på en alm. cykel.
      Men julen havde nær taget livet af den stakkels unge mand, der kom 1½ time forsinket. Alle har jo bestilt ekstra varer, så han slæbte som en gal. Heldigvis fejlede humøret ikke noget, så jeg håber da vores snak og grin hjalp ham videre mod Østerbro og lignende steder, hvor han skal slæbe kasserne helt op til 4. sal.
      Mette

      Slet
    3. Mette, selvfølgelig, det vidste jeg egentlig også :-) Ja stakkels mand, godt at I mødte ham med grin og snak :-)

      Slet
  3. Jeg håber at du får dine 10 fridage, og at du og din kollega ikke fortryder en måned med fuld tid. Håber du landmanden til at hente take away, skønne billeder i dit forrige indlæg, dejligt når en halv time er nok til at nyde en smuk solnedgang. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Annemarie, jeg håber også, og jeg tror ikke vi kommer til at fortryde, men trætte, det bliver vi. Og landmanden syntes vi skulle have rugbrødsmadder, så sådan blev det :-)

      Slet
  4. Jeg tror nu ikke I fortryder den ekstra indsats I skal yde, men jeg tror I begge er trætte og glade når I har fået afdelingen til at fungere godt. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, lige nøjagtig, det bliver spændende og jeg håber inderligt at vi får en god start. Det betyder alt, så kan vi bedre klare, når det driller sidenhen. :-)

      Slet
  5. Det er da god timing med 10 dage til at lade op til den ekstra indsats i januar.

    Når I nu fik rugbrødsmadder, har I en gang takeaway til gode i januar, på en særligt træt dag ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, det er skønt med 10 dage, så føler jeg mig hensat til mit barndomshjem med to lærere som forældre :-) Juleferien var magisk og der var god tid til hygge. Og vi har helt klart takeaway til gode :-)

      Slet
  6. Hehe, ja det hender de glemmer å fortelle hva de skal disse mennen.
    Høres virkelig godt ut med skikkelig juleferie.
    Men så skal du jo stå på i januar så det er godt at du ha¨
    kan slappa av litt i jula.
    Ha ei velsignet god førjulshelg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Astrid, og måske skulle vi andre prøve at gøre det samme mod de kære mænd ;-)

      Slet