torsdag, december 12, 2013

STJERNESTUND

Første gang, jeg lagde mærke til ordet, var, da mine forældre havde været på højskoleophold med temaet Stjernestunder. Jeg holdt med det samme af det ord. Når jeg hører det, tænker jeg på de smukke oplevelser, jeg har haft stjerneklare aftener, hvor jeg har følt mig lille i det store univers og samtidig er blevet fyldt af glæde over verdens skønhed.

P1070447

I dag havde jeg en stjernestund (sproget.dk=meget dejligt øjeblik). Mine to søstre og jeg hyggede os sammen med vores far. Vores far var i den fase, hvor han snakkede uafbrudt, fra vi kom, til vi gik, og ind imellem kom der de sjoveste udtalelser, så vi alle lå flade af grin. Min søster fortalte om, hvordan hendes veninder fra barndommen (som har haft vores far som skoleinspektør) blev helt alvorlige og ikke rigtig vidste, hvad de skulle sige, når min søster fortalte om de skøre ting, vi af og til oplevede med vores far. Min søster måtte så sige, at det var helt ok, vi nyder, at vores far er gået ind i sin sygdom med musikken, humoren, det sociale og lyse sind som tro følgesvende. Vi er dybt taknemlige for, at vi har fået humoren med i dåbsgave, og vi bliver ganske enkelt så glade af at være sammen med vores far.

P1070444

Og så skete det, da mine søstre lige var gået, og jeg var ved at sige farvel til vores far. Min far holdt en pause i talestrømmen, kiggede på mig og sagde så; det var dejligt at have besøg af jer. Tak søde far, og det var en stjernestund at være på besøg hos dig.

34 kommentarer:

  1. Jeg bliver helt rørt over jeres stjernestund i dag, tak fodi du deler Lene. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Og tak, Inge, fordi du altid er så supergod til at komme med kommentarer, der gør mig glad

      Slet
  2. Stjernestunder skal man værne om :-)
    Vi bruger ordet på plejecenteret, her taler vi om at beboerne skal have en stjernestund hver dag. Altså en dejlig oplevelse der betyder noget, for netop det ene menneske i relationen med andre.
    Dejligt at læse om jeres stjernestunder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Betina, hvor er det en dejlig skik I har på plejehjemmet. Vi må i sandhed værne om livets stjernestunder :-)

      Slet
  3. Det kan jeg godt forstå var en stjernestund!
    Den må I kunne leve på et stykke tid :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det kan vi, men det dejlige er at de fleste gange vi besøger vores far hver for sig også giver os stjernestunder :-)

      Slet
  4. Ja det var en stjernestund! Dejligt med alt det fine du har med dig, også humor:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, at kunne grine og græde er en gave at få :-)

      Slet
  5. Tak fordi du deler dine oplevelser og tanker om dine forældre. Sådanne forældre har jeg ikke haft. Men jeg kan genkende sammenholdet mellem søskende, når vi har skullet ordne (det var nemlig mest det, vi skulle). Ubetaleligt, sørgeligt og ind imellem meget morsomt. Stjernestunder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, når livet er hårdt så er det godt at have søskende at kunne dele med, og der spiller humoren også ind.

      Slet
  6. Jeg siger som Eva, tak fordi du deler dine stjernestunder :)

    SvarSlet
  7. En smuk stjernestund. Vi bør samle på stjernestunder. Både vores egne og andres. God dag til dig Lene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Susanne og en god dag til dig også. Ja vi må samle på stjernestunder :-)

      Slet
  8. Svar
    1. Else Marie, tak :-)

      Slet
    2. Jeg håber, at mine børn vil huske os lige så smukt , og omtale os lige så smukt, som du omtaler dine forældre - jeg er rørt, når jeg læser dit indlæg.
      Kh Marianne

      Slet
    3. Tak Marianne, jeg er glad for at du føler det, når du læser indlægget, for jeg vil nødigt hænge min dejlige far ud.

      Slet
  9. Stjernestunder er virkelig værd at nyde og gemme i erindringen. God weekend KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Stjernestunder skal nydes, jeg er i gang med endnu en :-) og god weekend til dig også, Anette

      Slet
  10. Hvor er det dog dejligt for jer alle, at I - trods din fars sygdom - kan have disse stjernestunder sammen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, vi er også taknemlige for de stunder :-)

      Slet
  11. Du skriver altid så smukt om din far, at det er tydeligt hvor stor jeres indbyrdes kærlighed er. Det gør godt at læse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne, jeg er glad for at du læser det med den følelse, for det er sådan jeg føler det :-)

      Slet
  12. Hvor skønt med sådanne stjernestunder. ;-D

    SvarSlet
  13. Nej for hulen, nu sidder jeg jo og bliver helt roerstroemsk - det er altsaa en af de udtalelser der traekker taender ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tina, den udtalelse varmede hele vejen hjem og gav mig en ide til en ændret besøgplan :-)

      Slet
  14. I sandhed en stjernestund.
    Og når man ser på dine billeder med gaverne fra dine forældre til jeres hjem, så ser man også glæde og kærlighed, der gives videre til næste generation.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, og din kommentar fik mig til at tænke over at kærlighed kan jeg give mine børn, men noget fysisk til deres fremtidige hjem har jeg ikke lige et bud på :-)

      Slet
    2. Jeg tænker umiddelbart på landmandens hjemmegjorte ting til især datterens lejlighed - det er vel lidt i stil med dine forældres "kærligheds"gaver?

      Slet
    3. Conny, du har ret, og han har også lavet møbel til sønnen, jeg var bare så fokuseret på ting til jul :-) Tak

      Slet
  15. En smuk fortælling fra det virkelige liv Lene, jeg glæder mig meget på jeres vegne, at I sammen får de her små øjeblikke :) Jeg undre mig blot over hvad er det der gør, at nogle familier holder sammen og bliver stærkere og stærkere i nærværet og hos andre familier bliver afstanden bare større og større og måske helt mister de helt kontakten...

    Det er en gave I har fået og humor er en sund "forsvarsmekanisme", en fantastisk egenskab vi mennesker kan gøre brug af. Ha´ en skøn 3. advent.

    Jule kram fra OddStyle

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tina og forhåbentlig har du også haft en god weekend. Ja hvad der skiller eller samler er ikke altid til at forudse, men jeg er taknemlig for at vi samler os :-)

      Slet