søndag, december 15, 2013

WEEKEND MED STJERNESTUNDER

Jeg faldt i søvn fredag aften i datterens stol med et smil om munden, for i sofaen sad mine børn og min mand og morede sig over you tube klip.

Lørdag eftermiddag sad vi midt i Frihavnens kirke og lyttede til et fabelagtigt kor, en af kormedlemmerne var min yngste lillesøster. Vi fyldte to rækker,vi fire ældre søskende med vore familie, 16 personer i alt.

Lørdag aften fejrede vi min nieces kommende 18 års fødselsdag. Det var samtidig også julekomsammen, så hendes forældre (min bror og svigerinde) havde sørget for lækker julemad og en superlækker fødselsdagslagkage. Vi hyggede os sammen, og pludselig efterspurgte de unge mennesker sangen Barnlig undren. Mormor/farmor havde for vane at ville lære os nye danske sange til julekomsammen, og den her sang var blevet alles yndling. Men der var ingen tekster, min bror havde dog sin guitar, som altid ledsager vores sang. Fluks søgte en af de unge på sin mobil, og vupti så var der fundet tekst. Så selv om min kære mor absolut ikke holdt af mobiltelefoner og den tid, vi alle brugte på dem, så tror jeg, at hun ville have smilet over synet af hendes fem børn, svigerdatter, svigersønner og børnebørn sidde med alle deres mobiltelefoner og synge Barnlig undren flerstemmigt. En vaskeægte stjernestund.

Og weekenden sluttede i sønnens lejlighed med rundstykker søndag morgen og skøn snak med vores børn og sønnens bofælle. Nu er vi hjemme, trætte og glade. Og Istvan hoppede flere meter i luften, da den blev genforenet med landmanden.

Barnlig undren er en puls
med frydeslag igennem livet.
Barnlig undren tænder lys,
så øjet ser, hvad Du har givet.
For himlens tegn på glæde
er i barneøjne sat
som en ubrudt kæde
fra den første julenat.

God søndag aften til dig.

16 kommentarer:

  1. Sikke en dejlig weekend I har haft, det lyder virkelig som stjernestunder. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, det var det helt igennem :-)

      Slet
  2. Igen en københavnertur og nu med hele din familie, lyder det til. Det er dejligt med kormusik - og det er skønt med en familieweekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, og for første gang meget længe var vi alle samlet, ingen unge mennesker var ude at rejse, de stornød at være sammen med alle fætre og kusiner, og det gjorde vi andre så sandelig også :-)

      Slet
  3. Det lyder til at have været en skøn weekend, og sikken et dejligt vers. Heldigvis kan mobiltelefoner også bruges til noget "fornuftigt". ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Annemarie, mobiltelefoner er blevet et multiværktøj :-)

      Slet
  4. Åh, jeg bliver helt varm inden i, - hvor må du have haft en skøn weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, det havde jeg, så skøn :-)

      Slet
  5. Hvilken weekend :)
    Mobiltelefoner med internet har virkelig forandret vores liv - skræmmende og berigende :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Miri, så skøn en weekend og heldigvis overtog mobilerne ikke føringen :-)

      Slet
  6. Der er altid svar lige ved hånden. Det er jo ikke kun telefoner mere. Jeg kender ikke sangen, du nævner, så jeg vil prøve at finde den på samme store internet. På min telefon :-)
    At stjernestunderne har præget din weekend, er der vidst ingen tvivl om.

    SvarSlet
    Svar
    1. Susanne, hvis du klikker på de to links, så finder du tekst og melodi :-)

      Slet
  7. Den sang kendte jeg slet ikke, men den er sød, og barnlig undren er altid vidunderlig.
    Når det er så sjældent I kan mødes, er stjernestunden jo endnu mere 'stjernet' :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, de unge mennesker rejser jo en del, de går til eksamen osv. så det har været svært at få alle samlet. Vi vil gøre det til en tradition to gange om året, så håber vi at en af gangene lykkes det :-)

      Slet
  8. Åh hvor dejligt! Jeg fik helt tårer i øjnene. Et smukt billede du fik sendt herned til mig. Famile er bare smukt. Og sang.
    Og nu vil jeg lede efter melodien - da jeg jo har teksten her :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Kong mor, klik på sidste link, der skulle gerne være en melodi :-)

      Slet