fredag, januar 24, 2014

HVAD HOLDER DIG TILBAGE?

Klokken nærmer sig midnat, men jeg er frisk. Faldt omkuld i sofaen efter aftensmaden og et glas rødvin og vågnede først op et par timer senere. Det er ok, for i morgen er fridag, dvs. jeg skal undervise nye kolleger et par timer, og da det er mig selv, der har planlagt det, skal der ikke lyde nogen klager. Men jeg får heldigvis morgenstunden herhjemme og bagefter håber jeg, at jeg orker lidt shopping med mig selv.
Dagen i dag blev af den mere kaotiske art, jeg blev kaldt to gange til trombolyse lige efter hinanden, men da begge patienter havde fået en hjerneblødning og ikke en blodprop i hjernen, kunne vi ikke give behandling, desværre. Det er underligt, for både her og dengang jeg arbejdede på børneafdelingen, så kommer sygdomskategorier i klumper. Lige for tiden får vi mange mennesker, som er ramt af en hjerneblødning. Der er kun 10 % af alle apopleksitilfælde, der skyldes blødninger, men lige nu har vi altså mere end 10 % af patienterne med blødninger.
Overskriften går på mig selv. Jeg har besluttet at sende ansøgning ind til den Europæiske Apopleksikonference om at få en poster om mit diplomprojekt optaget. Fristen er snart, men jeg har stadig ikke fået skrevet teksten. Jeg er startet, men jeg har svært ved at få formuleret det og typisk mig, så forlader jeg det, tænker at jeg nok på en eller magisk måde bliver inspireret til de rette ord. Men faktum er jo, at jeg som ved opgaveskrivning skal sætte mig ned og skrive og skrive og skrive. Og det udskyder jeg. Det er dumt, jeg skal jo bagefter formulere det på engelsk, og der er altså kun en uge til fristen udløber. Min leder har sagt, at det selvfølgelig er noget, jeg skal gøre på arbejde, men der kan jeg slet ikke koncentrere mig, jeg kan alt for nemt finde andet at lave. Så jeg SKAL give mig selv tid til det i weekenden. Jeg vil jo gerne til den konference, jeg mener at jeg har viden at byde ind med, og det er jeg også blevet bekræftet i, da vores ledende overlæge har bedt mig sende min opgave til en anden ledende overlæge i Danmark. Jeg vil også gerne skrive en artikel, men jeg lader mig alt for let distrahere fra det, så hvad er det, der holder mig tilbage? Det kan jeg så tænke videre over, men i aften vil jeg nyde, at vækkeuret ikke behøver at ringe klokken fem i morgen tidlig.

En port - holder den mig ude eller andre inde?

En flod - hvor fører den hen - tør jeg følge den eller er det skønnere at blive her

24 kommentarer:

  1. Skriveblokeringer er noget irriterende noget at sidde med, og det lyder lidt som om du har smagt lidt på det her.. hvad skal jeg sige.. jeg kan ikke bare sige "bare kom i gang".. for det giver dig ikke den ro du skal bruge. Roen kommer ikke af sig selv, den skal du nok selv skabe og så må du jo ind og kigge i din gamle tekst.. der er garanteret masser af guldkorn at hente i indledende og afsluttende afsnit.

    God arbejdslyst....

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Overleveren, der er masser at hente i de afsnit, sad og læste dem i forgårs og blev helt glad for min opgave :-) men ikke desto mindre er det som med alle andre frasorterinsgopgaver det faktum, at jeg skal tage en beslutning. Og trods det at jeg konstant i min sygepleje tager beslutninger rask væk, så er der noget, der hæmmer mig, når det gælder skrivearbejde og oprydningsarbejde, underligt.

      Slet
  2. Sæt i gang Lene - jeg tror på at Skrivemusen kommer til dig i weekenden - hvad med at skrive på engelsk med det samme så sparer du en proces - God Weekend KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Anette, ja jeg må i gang :-)

      Slet
  3. Må jeg tillade mig at anbefale dig at starte på engelsk, når posteren alligevel skal præsenteres på det sprog. For det første slipper du for at skulle det igennem to gange og for det andet slipper du for oversættelser, der ufrivilligt kommer til at ligne undersættelser, fordi du har svært ved at abstrahere fra de danske vendinger og udtryk. Det er meget sværere at oversætte, end det er at skrive engelsk direkte, er min erfaring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg kan se at I er flere, der synes det :-) Jeg havde egentlig taget mit resume fra opgaven, men jeg syntes det manglede noget, så måske skal jeg kaste mig ud i den engelske version med det samme.

      Slet
  4. Spring Lene, var det ikke sådan du startede bloggen i sin tid ;-) Men jeg kender nu godt den der vandren omkring den varme grød - faktisk er jeg godt i gang med en overspringshandling lige nu ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pollyanna, jeg forsøger at tage tilløb til springet :-)

      Slet
  5. Enig Ellen - god pointe med at man risikere undersættelser hvis man starter på dansk KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Anette, jeg kan godt høre hvad I siger, så måske tør jeg kaste mig ud i det :-)

      Slet
  6. Øv, den slags kan være svært at få hul på. Kan du ikke starte med alle de formelle krav til navn, dato og overskrift og måske lidt stikord. Så er du ligesom i gang og kan lade det vokse derfra. God skriveproces :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Fruen i midten, jeg vil tage dit forslag med stikord med mig :-)

      Slet
  7. Kom så igang med at skrive !!!!
    Og giv dig selv den smukkeste buket blomster :)
    Du er SÅ sej og dygtig, så ja- kom i gang :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Miri, super ide, jeg må købe blomster, når det er færdig :-)

      Slet
  8. Gud ved hvor min kommentar er blevet af.. Nå pyt, jeg håber du er kommet i gang. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, kommentaren er i hvert fald ikke havnet i spambakken, har lige tjekket :-) Og jeg har planlagt at lørdag eftermiddag skal bruges på at få skrevet den abstact.

      Slet
  9. Tænk sig, at de kan leve med en stavefejl, der er på forsiden af deres konference-hjemmeside. Det er så simpelt at ændre... Og 2.000 ord! Det er godt nok det længste abstract, jeg har været ude for. I min faglige boldgade er det max 350 ord. Det er lidt lettere at komme omkring, når det ikke skal være så meget.
    Men som alle de andre siger, just do it! Du bliver glad for det bagefter.
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mette, ha jeg skulle lede længe efter stavefejlen, men jeg fandt den :-) Jeg må i gang og jeg er glad for at det ikke er 350 ord, jeg ville ikke kunne forklare baggrund, metode,resultat og konklusion med så få ord :-)

      Slet
  10. Det er rigtigt, når man har lavet det hele. Men jeg skriver oftest mit abstract i januar, hvor jeg kun har tænkt på at lave analyserne, fordi det først skal præsenteres i september eller oktober, så for mig er det et mere abstrakt abstract, så jeg er glad for den lave grænse. Det er så svært at gætte og flosklen 'preliminary results show that...' bliver ret tyndbenet ;o)
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mette, det kan jeg godt se. Her er det jo fremlæggelse af forsknings og udviklingsprojekter, som er færdige og beskrevet. Og jeg er frygtelig nysgerrig, så nu spørger jeg og du kan bare lade være med at svare :-) men hvad beskæftiger du dig egentlig med?

      Slet
    2. :) Jeg svarer lidt vagt, for hvis jeg nævner mit felt og min arbejdsplads, så har jeg afsløret alt om mig over hele Blogland, og det er jeg ikke sikker på, jeg er klar til :) Hvis du vil vide mere, så vil jeg gerne maile det til dig, hvis ellers jeg kan finde frem til din mailadresse (jeg mener ikke, jeg har angivet min mail til dig...).
      Jeg er forsker, ikke inden for din verden men i en sideløbende og tæt relateret verden. Jeg skriver en masse tekster, som bruges på dansk, jeg skriver engelske artikler, som jeg præsenterer på konferencer, hvor det er relevant og får dem også en gang imellem publiceret i internationale tidsskrifter.
      Jeg er sikker på, at mange af de abstracts, der skrives i hele verden, både inden for din og inden for min, er ting, man gerne vil lave men ikke har nået at lave endnu, og hvis man accepteres til en konference på et abstract og ikke på en fuldt skrevet artikel, så kan man godt lade som om, man allerede har lavet det :)
      Go for it, Lene, du kan godt. Skriv overskrifterne (background, methods, results, conclusions, måske endda implications) og sæt det ind, som du allerede har formuleret i hovedet, så kommer resten hen ad vejen.
      Mette

      Slet
    3. Tak Mette, jeg havde på fornemmelsen at det her er du rigtig meget vant til. Og det er egentlig nok for mig :-) For mit vedkommende bygger mit abstract på min diplomopgave, så jeg har resultaterne,og håber blot på at få det godkendt til posterpræsentation.

      Slet
  11. Nu bliver det spændende - får du skrevet abstractet - bliver det antaget - går det godt med præsentationen. Det er lige med at holde fokus, når man i et abstract har begrænset plads at boltre sig på. Pøj pøj!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Conny, jeg melder mig så ikke til præsentation på podie men til postersession. Det har jeg prøvet før, så jeg håber det bliver antaget.

      Slet