tirsdag, januar 28, 2014

JEG DRØMTE MIG EN DRØM I NAT

og den drøm kan jeg ikke helt slippe. Normalt husker jeg aldrig drømme, men den her drøm kan jeg sagtens følge. Jeg ved godt, hvorfor den er her, jeg kan dog ikke gøre så meget ved det, der er årsag til drømmen.

Landmanden hentede mig sent i aftes, og det er jeg taknemlig for, jeg kunne dog godt have kørt hjem, men jeg var glad for, at jeg tog bussen på arbejde, for da var fygningen på sit højeste. Så som tak for hans hjælp, stod jeg selvfølgelig op i morges og sørgede for mad og te til hans jagt, mens han fik ryddet gårdsplads for sne med sneploven. Der kommer lastbil efter kartofler i dag, så ud over gårdsplads skulle landmanden også sikre sig, at den offentlige vej ikke var føget til i nat.

Trætheden, der følger efter for lidt søvn og en travl aftenvagt, er med til, at den melankolske stemning, drømmen har vakt mig, fortsætter i morgentankerne. Jeg kan ikke slippe tankerne om pårørende, der er i krise. Ofte hører vi om kræft og om familier i krise. Jeg kender til den sygdom, jeg har mistet min mormor, min morbror, min moster, min mor og min niece pga. vidt forskellige kræftsygdomme. Apopleksi rammer også hårdt, her dør ens nærmeste formentlig ikke af sygdommen, men livet bagefter bliver ofte ikke det samme som før.  Det er barsk for den ramte, for ægtefællen og for børnene, både de voksne og for dem, der stadig er børn, når mor eller far rammes. Heldigvis har vi nu en behandling, som kan enten helt fjerne symptomerne eller mildne dem, men ikke altid, desværre. Og derfor forskes der også på livet løs for at finde nye metoder.

Egentlig skulle jeg sove lidt videre, men morgentankerne lader mig ikke i fred, så jeg ringer til mit arbejde og snakker med en kollega. Jeg har brug for sparring i forhold til, hvordan vi bedst muligt hjælper. Det er det, der er godt, vi hjælper hinanden, vi løfter i flok. Drømmen og morgentankerne har fået mig helt vågen, så nu vil jeg gøre mig klar til tirsdagens arbejde. Først hjemmearbejde, men med tid til tedrikning, motion og lidt seriekigning, og så aftenvagten sammen med gode kolleger. Det skal nok blive en dejlig tirsdag. Håber din tirsdag også ser lovende ud.

SONY DSC

16 kommentarer:

  1. Jo tak Lene. Tirsdag skal nok blive god. Stille start her, har fri. Bortset fra et besøg hos ortopæden. Måske godt nyt, måske ikke. Det er velkend, det at natten stadig sidder i en. Ikke mindst det der ligger ud over hvad man reelt har indflydelse på. God dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Folehave, tak og ja det vi ingen indflydelse har på, har det med at holde fast i os alligevel :-)

      Slet
  2. Hvorfor er det aldrig de kanongode drømme, ens hjerne ikke giver slip på? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, godt spørgsmål :-)

      Slet
  3. Nogle drømme er svære at slippe igen, tænker som Ellen.. Hvorfor slipper hjernen de gode drømme og holder på de svære.. :-)
    Jeg tog toget "den forkerte vej" i dag, for at arbejde på vores kontor i Fredericia i stedet for i København.. Vejret er kedeligt, udsigten er kedelig, men det er fedt og berigende, at være ude blandt nogle andre kollegaer ind i mellem. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, dejligt at få mødt andre mennesker, det er nemlig berigende :-)

      Slet
  4. Jeg er også nysgerrig efter at vide, hvilken drøm du mon havde.

    Min tirsdag bringer på intenst arbejde med den nye hjemmeside om de kriminelle i 1800-tallet. Det er arbejde, der udfordrer mig og jeg elsker at lave websider.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, og det må du blive ved med at være :-) altså nysgerrig, for drømmen hører til privatlivets fred :-)
      Det må være så fedt at have et fritidsarbejde som man kan fordybe sig i dagevis og som samtidig udfordrer din faglige kunnen :-)

      Slet
  5. Tak, jeg tror min tirsdag bliver god, sådan overordnet set, for jeg har fået styr på nogle ting, aflyst en aftale og snakket med andre om at booke anden aftale. Så nu har jeg ingen ildebrande tilbage og kan nøjes med at tage resten i almindeligt tempo. Drømme er noget mærkeligt noget. Nogle af dem bliver siddende i kroppen længe efter. Og som Ellen så rigtigt skriver; hvorfor er det aldrig de gode?

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, det er godt, når man kan tage tingene i et roligt tempo, men du har også haft et par ildebrande, der skulle slukkes, håber det gik godt :-)

      Slet
  6. Lene - jeg tror din søvn og dine drømme hjælper dig med at bearbejde noget som gør ondt/har været(er) ubehageligt og er som det er det. Jeg fornemmer at jeg imellem linierne kan læse lidt om hvad det er (muligvis fordi det minder mig om noget jeg har oplevet).

    Jeg tror også at det er derfor at det kun er de "tunge" drømme som bliver siddende - der er noget som skal falde på plads finde sin hylde og det tager tid og kræver tankeproces.

    Jeg håber du får en dejlig tirsdag - so far har min været ganske fin
    KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette, du har nok ret i at netop de tunge drømme bliver siddende, fordi de kræver mere for at falde på plads :-)

      Slet
  7. Hvor er det godt, at I har hinanden, du og dine kolleger. I har de samme oplevelser, gode og dårlige og forstår hinanden. Jeg håber, at din tirsdag blev god, til trods for drømmen.
    Nu er det vist at være sengetid for mig, jeg har siddet og set Schindlers liste på TV (det er vist 4 gang jeg ser filmen) og den er lige gribende hver gang.
    Hav en rigtig god onsdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette, tirsdagen blev god og jeg må indrømme, at jeg har aldrig set Schindlers liste, det er vist en fejl :-)

      Slet
  8. Tunge drømme kan virkelig følge med gennem dagen. Godt, du ved, hvad det handler om.

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, ja og så håber jeg at jeg kan nå til en accept af at der er ting der ikke kan ændres og ting, jeg ikke kan gøre noget ved :-)

      Slet