søndag, januar 05, 2014

SØNDAG AFTEN

Jeg sidder her med en klump i halsen og med tårer i øjenkrogen. Dagen er brugt på at fjerne julepynt, med at løbe og med at fjerne julepynt fra juletræet. Men først og fremmet er dagen brugt på at læse en bog, som har gjort indtryk. Jeg følte mig ramt af bogens spørgsmål om hvad skal der til for at føle sig ønsket, elsket, tryg og lykkelig. Samtidig følte jeg, at jeg fik en flig af erkendelse af, hvordan autisme føles.  Faktisk rørte den mig på samme måde som forfatterens første bog Stadig Alice. Jeg har også læst nummer to bog fra forfatteren (Et helt nyt liv), som også gjorde indtryk, men slet ikke på samme måde som den første og denne bog, forfatterens tredje bog. Bogen hedder Livet efter dig af Lisa Genova.

Stemningen af vemod, glæde, sorg og lykke fulgte mig, da jeg begyndte at tage pynt ned fra træet. De flettede hjerter og juleklokken fra mine forældres hjem fik et ekstra lille klap, og jeg smilte ved synet af det lille hjerte med Lene skrevet indeni. Jeg tænkte på min mormor, da juleklokken og de tre små engle blev lagt ned i deres kasse. Jeg tænkte på det første år, vi fik juletræ, hvor landmanden købte flettede hjerter og engle og jeg købte julekugler. Trods det ikke er noget særlig, så vælger vores børn stadig at sætte det på træet, selv om jeg har købt, flettet og klippet nyt siden hen. Det nye (som nu også er gammel) er på træet sammen med julepynt, som børnene lavede i skolen og herhjemme. Der er ting, vi har fået af forskellige julegæster. Der er gavemærker, som var for fine at smide ud, og som nu er ophøjet til julepynt. Sammen med de fine lyseholder, som fast var julegaver fra mine forældre til os i en del år, hænger også to gamle lyseholder fra mine forældres hjem. Jeg vælger at lade træet stå med lys og flag. I morgen kan det blive fjernet, lige nu vil jeg bare nyde træets lys lidt endnu, mens jeg nyder en kop te og tænker over, hvad der i hverdagen får mig til at føle mig ønsket, elsket, tryg og lykkelig. Gode og vigtige spørgsmål at slutte weekenden af med.

Det sidste adventslys brænder sammen med juledekorationens lys

12 kommentarer:

  1. Du er heldig - jeg har slet ikke noget nostalgi-julepynt, for jeg har ikke haft eget juletræ før i de senere år. Min mor havde en masse, men jeg tror, min søster har det altsammen.
    Det gøre ikke noget - jeg er vist egentlig ikke interesseret, ved nærmere eftertanke, for jeg kan pynte mit juletræ præcis som jeg ønsker det pyntet :-)
    Gå nu ikke for tidligt i seng ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, og her pynter jeg ikke juletræ og har heller ikke lyst til det, men en skønne dag kommer jeg nok til det. jeg kan jo ikke regne med at have børnene hjemme hele d. 24. resten af mit liv :-) Og som du kan se, kan jeg selvfølgelig ikke falde i søvn i aften, suk

      Slet
  2. Næsten de samme tanker har jeg gjort mig her i aften, hvor pynten blev lagt pænt på plads - og på den rigtige plads, vel at mærke. Ikke noget med bare at drøne en lyseholder i en tilfældig æske, næ nej, den skal i æsken med det rigtige billede udenpå, osv. osv. Og kuglerne er måske ikke vildt pæne, men det var det allerførste juletræspynt, vi købte, da vi for første gang fejrede jul for 28 år siden.
    Jeg får også helt tårer i øjene, når du skriver om Lisa Genovas bøger. Jeg græd og græd over "Stadig Alice", og du beskriver den sidste bog rigtig godt også. På listen med den. Vi skal huske på, at alle ikke er skabt ens, men at vi vel alle er lige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, her skal lysene også i den rigtige æske :-) Jeg er spændt på hvad du synes om bogen, det glæder jeg mig til at høre :-)

      Slet
  3. Her er der også julet af i dag, syntes egentlig ikke jeg nænnede det, men nu er det gjort. Vi har meget pynt med minder ved og det skal bare være der.

    Egentlig var jeg ikke særlig vild med jule ophænget fra 2013, men i fredags da vi havde begravet vores mor havde jeg bestilt et ophæng til hver af vi 3 søstre. Jeg synes det er rigtig fint og det får lov at hænge noget tid . Hun døde 2 juledag og ophænget er en engel....

    Mange hilsner fra Joan M.

    P.s: Begge bøger er nu bestilt på biblio..... Har læst stadig Alice.

    SvarSlet
    Svar
    1. Joan, jeg er normalt ikke vild med juleophængene, men jeg så englen hos en patient, og den var smuk. Det bliver et smukt minde om din mor. Det gør mig ondt at I skulle miste jeres mor, jeg håber I havde en god dag sammen i fredags.
      Glæder mig til at høre hvad du synes om bøgerne.

      Slet
  4. Uh, de bøger må jeg vist få bestilt.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg nød dem, meget :-)

      Slet
  5. Jeg er ellers frygtelig nostalgisk med mange ting, men af en eller anden grund, ikke så meget med julepynten. Det er godt det samme, for mine piger, har nu nået en alder, hvor de synes juletræet skal pyntes i "tema" - helt lykkes det nu aldrig, for der er jo altid nogle ting, som SKAL på (trods alt)...englen, der sidder øverst i træet og symboliserer vores lille dreng og de 2 glaskugler min mor lavede....

    SvarSlet
    Svar
    1. Moster Tulle, det er sjovt, for min datter har altid været med på noderne, men med juletræet skal det være som det plejer, ikke noget tema :-)

      Slet
  6. Jeg har ikke nostalgisk julepynt - men synes i det hele taget, at januar altid er en nostalgisk måned.
    Bogen af Lisa Genova har jeg læst. Selvom den ikke kommer op på højde med "Stadig Alice", så er den alligevel ganske god. Den gjorde også indtryk på mig med alle dens små hverdagsbetragtninger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Johanne, jeg kan godt følge dig i at januar er nostalgisk. Og ingen af bøgerne slår den første, den var uovertruffen :-)

      Slet