lørdag, januar 18, 2014

STOR STEMME I EN LILLE KROP og noget om snevejr

Samme dag læste landmanden og fru i hver sit lokalblad på hver sit sted i huset, og samme ide opstod. For mange år siden købte vi en Lp-plade med en sangerinde fra New Orleans, hun sang jazz, gospel, blues og turnerede i Europa med et dansk baseret orkester sammen med sin mand. I går var de i vores by, så vi trodsede snevejr og nød koncerten i selskab med en af landmandens søstre og mand. Lillian Boutté &  Burich-L´Etienne New Orleans Ensemble gav os en fantastisk oplevelse. Der var så megen livsglæde og varme i rummet, og det smittede, så vi gik alle derfra med smil om munden og glæde i hjertet. Den lille amerikanske kvinde havde en skøn stemme, men endnu mere en skøn og levende krop. Ansigtsudtryk, kropsbevægelser, alt sammen forplantede sig hos os, der lyttede med. Fødderne levede deres eget liv under bordet, kroppen vuggede, og hænderne knipsede eller klappede. En superdejlig oplevelse. Lyt her til en skøn kvinde og et dygtigt band, som i den grad forstod at bringe glæde i en kold tid.

P1070582

Og ja, jeg har fået min sne, og jeg nyder synet, jeg mangler lige solen, men man kan jo ikke få alt. Landmanden rydder gårdspladser, så lastbiler kan komme til. En kvægavler, som har hentet affaldskartofler til sine kreaturer, kan fortælle om glatte veje med masser af fygning, også på de store veje. Jeg er blevet lovet kørsel til byen for at få handlet ind. For hele ugen har jeg udsat det, men landmanden har ønsket stegt flæsk med persillesovs, så det skal han have, og jeg mangler frisk frugt til at forsøde min weekend.

P1070591

Mens landmanden rydder sne, forsøger jeg at få bund i vasketøjsbunkerne, både det snavsede og det, der skal lægges sammen og på plads. Der er også et værelse fyldt med julepynt, det mangler at komme i kasserne og på loftet. Jeg vil finde pladen, der startede vores interesse for Lillian Boutté, den kan få lov til få mig op i omdrejninger. God lørdag til dig.

P1070588

12 kommentarer:

  1. Lyder som en skøn skøn aften Lene - og dejligt at i gjorde en dyd ud af lysten og tog af sted . Jeg er sørme misundelig over jeres snemængder og krydser fingre for at den blå, blå himmel snart dukker op og sætter prikken over i´et i det smukke landskab i din baghave ;0)

    Fortsat god weekend
    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Dorthe, jeg nyder sneen og at jeg har friweekend

      Slet
  2. Dejligt med livsbekræftende musik, - og ikke mindre, når det nydes i hyggeligt selskab.

    Vi har det simpelthen så vådt, så vådt, - jeg håber ikke, der pludselig kommer frost, for så bliver det farligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, musikken var så skøn og hvis vores sne var kommet som vand havde her også været meget vådt :-)

      Slet
  3. Hvor lyder det dejligt med sådan en aften med stemning, godt selskab og god musik.
    Her er der ikke meget sne og slet ikke så smukt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pernille, nej jeg har hørt fra datteren at det meste er væk hos jer. Og gode aftener er værd at mindes :-)

      Slet
  4. En pragtfuld aften I har haft. Det er så godt at høre musik live, man/jeg gør det bare alt for sjældent. Fornemmelsen af at fødderne bare ikke kan være stille er så herlig.

    Hold da op hvor har I meget sne. Det ser smukt ud her på skærmen. Her hos os ligger der bare lidt sjap ude på vejen og det er ærlig talt bare i vejen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, det er også alt for sjældent at vi kommer af sted. Sneen er også smuk i virkeligheden, og da det er weekend, så driller det ikke, det kan bare nydes :-)

      Slet
  5. Ja det må være en oplevelse - tænk at I begge så annoncen i hver sit blad :) !!!
    Det er nydeligt rydningsarbejde, landmanden har leveret :) og smukke billeder. Det ligner at der er frost fordi sneen slet ikke er smeltet selv der, hvor der kun er et tyndt lag tilbage. Her er der jo tøvejr (selv om vi også ligger i sne-zonen).

    SvarSlet
    Svar
    1. Donald, at vi begge havde set det samme dag og tænkt samme tanke gjorde at vi fik bestilt billetter :-) I går havde en grad frost, i dag er vi på tøsiden. Og der er frostlag neden under sneen, så det er lumsk. Jeg skal køre tidligt i morgen.

      Slet
  6. Hun har virkelig en stor stemme i sin lille krop. Et skønt you toube-klip. Det må være herligt at have den samme musikinteresse - og så er det jo toppen at få taget sig sammen, trods sne, at komme af sted til en koncert.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, selv nu når jeg ser klippet, smiler jeg, hun er en personlighed :-)

      Slet