tirsdag, februar 18, 2014

DETALJERNE 2

At have en blog og at læse andre blogge har fået mig til at se mere i mine omgivelser, det kan være små detaljer i bybilledet eller at tage makrobilleder i naturen. I dag stod jeg i omklædningsrummet efter en travl dag, hvor alle mine funktioner var i spil (trombolysebehandling, børneomsorgssamtale, rådgivning og vejledning af kolleger, basal sygepleje osv.). Pludselig fangede mit øje min nye kollegas hængelås på hendes skab. Jeg kom til at smile, den gjorde mig i endnu bedre humør, end jeg allerede var. Min skabsdør ser sådan ud

20140218_152524

Min kollegas skabsdør ser sådan ud.

20140218_152238

Sådan en vil jeg også have. En af de gamle kolleger, men meget yngre end mig, sagde en dag; hvor er det fantastisk, at vores ledelse sammen med vores tillidsrepræsentant har fundet så mange nye kolleger, som passer så godt ind i vores afdeling. Og hvor har hun dog ret. En af de historier, som to af vores nye kolleger fortalte, og som vi stadig griner af, foregik en nat. De var blevet kaldt til trombolyse, og med sig havde de vores trombolysevogn. Der er fart over feltet, når vi går til modtagelsen. På vognen er der alt, hvad vi kan komme til at bruge, inklusive et påsvejset dropstativ med to meget dyre pumper. Den ene kollega opdager, at dropstativet er ved at falde af, mens de løber, hvortil den anden svarer, grib det, vi skal skynde os. Og folk i modtagelsen så derefter to unge kvinder komme løbende, den ene med en rød trombolysevogn, den anden med et dropstativ med to pumper i favnen. Men de lod sig ikke forsinke. Med til historien hører, at specialelægen (kvinde) med det samme sagde, den skal du da ikke bære (min kollega er meget spinkel og fin i statur), det kan forvagten gøre. Og så måtte den unge mandlige læge bære rundt med dropstativet, indtil de kom tilbage til afdelingen. Det syn gad jeg godt have set. Men pumperne led ingen overlast, patientens udredning blev ikke forsinket, trombolysebehandling blev det dog ikke til den nat, fordi det ikke var en blodprop i hjernen.

Mens jeg skriver det her, kan jeg mærke smilet, latteren og glæden i min krop. Det er da en skøn fornemmelse at have efter en hektisk arbejdsdag. Håber din dag har været god ved dig, god aften til dig.

21 kommentarer:

  1. Du må ud og finde en ny og glad hængelås..
    Gode og sjove arbejdshistorier er med til at binde en afdeling sammen, jeres lyder som et godt sted at være, det er nok også derfor I kan få fat i de gode kollegaer.
    God aften hos jer

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, ja jeg må på jagt :-) Vi får at vide at vi er et godt sted, men jeg har haft bekymringer over at vi skulle have så mange nye kolleger. Det er dog bare gået over al forventning :-)

      Slet
  2. Det er flot at I har kunnet indsluse alle de nye kolleger på jeres afdeling så hurtigt. I må have et rigtig godt arbejdsmiljø, og hvor er det dog dejligt at læse om.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne, de er jo lige startet, så nu får vi at se. når jeg skal være med til tre måneders opfølgning, om de har det lige som mig :-)

      Slet
  3. Du er så god til beskrive tingene, så man ser billeder. Jeg gør i hvert fald. Jeg kender også til det med at få mange nye kollegaer, som det kan være svært at få ind i flokken i en travl hverdag

    SvarSlet
    Svar
    1. Anonym, tak :-) Når man både skal agere i en helt ny hverdag samtidig med at man skal rumme nye kolleger, så kan man godt blive træt. Men jeg har nogle gode erfarne kolleger, som har taget det på sig :-)

      Slet
  4. Lene - din blogs beskrivelser af din afdeling, jeres værdier, jeres arbejdsmiljø mv må da kunne trække nye gode kollegaer til :-) Hvis jeg var sygeplejerske ville jeg godt nok få lyst til at arbejde hos jer :-) KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette :-) Jeg håber vores nye kolleger også er galde for deres valg :-)

      Slet
  5. Levende fortællinger fortalt af en levende kvinde :-)
    Sød historie!

    SvarSlet
  6. Jeg sidder og smiler..det var en dejlig beretning fra din arbejdsplads :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne, jeg er glad for at smilet også kom frem hos dig :-)

      Slet
  7. Glæde og varme og omsorg og at være tilstede. De ord faldt mig ind, da jeg læste dit indlæg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Miri, det er dejlige ord at blive forbundet med, tak :-)

      Slet
  8. Du har virkelig sans for detaljer, lyserøde, sjove og arbejdsrelaterede m.m.m.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Conny, jeg øver mig også :-)

      Slet
  9. Sød historie :-) Det har sikkert set både sjovt og højdramatisk ud, da de kom susende med trombolysevogn og dropstativ. Det virker som om, nogen bør se på trombolysevognens og ikke mindst dropstativets robusthed, for det er da ikke så godt, hvis den/de ikke kan holde til jeres vilde ræs ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, nu er den skruet fast med mange skruer, så lad os håbe, det holder :-)

      Slet
  10. Jeg kender så godt dette med at have øje for detaljer at fange med kameraet. Det dyrker jeg med stor fornøjelse både til brug for min blog og mine mixed media-bøger. Mit fotoarkiv rummer enorme mænger af billeder med motiver blandt andet af gamle frønnede døre og sære detaljer og motiver, som kan være svære at afkode lige med et blik. Tak for det du deler. God fredag og weekend til dig deroppe i nord. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ilse, du har i den grad sans for detaljen. Det må være skønt at kunne fordybe sig i kunsten og legen med det kreative, det sidste skal jeg vist øve mig i :-)

      Slet