torsdag, februar 13, 2014

EN GOD DAG

Det startede godt i morges, jeg var ansvarshavende og sammen med mine kolleger fik vi lavet en god fordeling. Jeg tog dagafsnittet, og jeg kan godt forstå, at patienterne er imponeret, det er jeg faktisk også. I dag klappede alting perfekt, den første patient kom klokken otte. Da klokken slog tolv, havde jeg haft indlæggelsessamtale med patienten. Lægen havde undersøgt hende, patienten havde været nede i ambulatorium og fået taget blodprøver og hjertekardiogram. Patienten havde herefter fået lavet ultralydsscanning af halskar i vores ambulatorium, og derudover været til MRscanning af hjernen. Og til slut konkluderede lægen på alle resultater og informerede patienten. Alt sammen på fire timer. Jeg havde fulgt patienten hen til de forskellige steder, fordi hun havde svært ved at finde rundt på sygehuset, så det blev dagens motion. Næste patient trådte ind af døren ved halv elleve tiden, og klokken to var hun sendt ud af døren med samme undersøgelsesprogram bag sig. Jeg fik også lavet opfølgende telefonsamtale med en patient, som blev udskrevet sidste uge.

20140213_170523

Derudover havde jeg ansvarshavende kasketten på et par gange og en del gange også specialesygeplejerskekasketten. Det føltes skønt at tage sygeplejefaglige snakke med kollegerne. Jeg har nogle superdygtige og engagerede kolleger, og allerede nu har vi høvlet 25 minutter af tiden fra patienter kommer ind af døren, til de får trombolyse, det er så fedt. Vores læger fortæller os, hvor meget de nyder, at de har os som samarbejdspartnere, når der gives trombolyse.

20140213_170543

I dag lagde jeg mærke til en kollega, som trængte til at blive aflastet og fik det arrangeret, uden at hun selv havde sagt et ord. Og glæden i hendes blik, da hun fortalte om, hvad det havde betydet, at hun kunne koncentrere sig om en dårlig patient og pårørende, gjorde mig glad. Da arbejdsdagen sluttede, var der flere gode ting i vente. Mette, som kommenterer her, og som hjalp mig med min abstract, var til møde i Aalborg i dag og skulle flyve videre ud i verdenen til møde sidste på eftermiddagen. Hurtigt fik vi arrangeret et kaffemøde i sygehusets cafe. Hvorefter jeg kørte Mette til lufthavnen, den vej skulle jeg alligevel. Det var hyggeligt, og jeg nød den gode snak.

20140213_171019

Hjemme var det stadig lyst klokken 17, da jeg trillede ind på gårdspladsen, så jeg snuppede en lille gåtur, inden jeg gik ind. Nu er der spist aftensmad, der er handlet ind og jeg skal have pakket mine ting. Landmanden skal ikke med til København, og da vi har lovet at tage en del ting med til de kære børn, ja så har jeg bestilt færgeplads i morgen, så bilen og jeg kan få en lille pause på vej derover. Turen hjem lørdag regner jeg med at tage på landevejen, med god musik, te i kanden og masser af guf skal jeg nok komme hjem igen. Det har været en god dag, og de næste dage tegner til at blive lige sådan. God weekend til dig.

20140213_170637

24 kommentarer:

  1. Lyder som en helt ignnem dejlig dag du har haft Lene. God tur til København fredag...skulle du have brug for et pit-stop lørdag, så er du mere end velkommen til at smutte forbi mig i Sorø :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne, det bliver jo sidst på eftermiddagen lørdag at jeg passerer Sorø, så mon ikke I har andre planer da?

      Slet
    2. Jeg er hjemme, Eddie er på job, så tilbuddet gælder stadig :-) og te er der altid på kanden :-). Men det er forståeligt, hvis du egentlig gerne bare vil hjemad :-)

      Slet
    3. Anne, jeg tjekker lige min mail, om jeg skulle have dit mobilnummer, for dit mobilnummer er forsvundet,da jeg skiftede mobil. Det kunne meget vel være at jeg tog dig på ordet :-)

      Slet
    4. Har sendt dig en sms :-)

      Slet
  2. Det lyder fantastisk med de patientforløb og din arbejdsdag i det hele taget. Jeg kan godt forstå, du er glad og tilfreds. God tur til København.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Betty, det var en skøn dag i går :-)

      Slet
  3. Jeg synes også, det var rigtig hyggeligt. Vi snakkede så meget om alt muligt andet, så jeg fik slet ikke hørt om din gode dag, så den er jeg glad for at læse om her.
    Jeg sidder nu på et 'underligt' hotelværelse, hvor der kun er eet rum med seng, håndvask, toilet og bruser, de sidste to ting med runde, materede plexiglas-døre omkring, og så kan man på fjernbetjeningen til rummet/tv'et vælge farver over de to plexiglas-runder og tilhørende musik, så jeg har haft grønt tema, fuglefløjt og tropiske skov-lyde den sidste time. Det er utroligt, hvad man udsætter sig selv for, når man bare lige skal prøve noget andet end de alm. koncept-hoteller :)
    Go' tur i morgen.
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mette. Det lyder som et ganske specielt hotelværelse, og det minder om det område i lufthavnen, jeg fortalte dig om :-) God mødedag i dag og kom godt hjem.

      Slet
    2. Ja, det fandt jeg til gengæld ikke, det lille område i lufthavnen, jeg havde mere brug for en latte og en sandwich før jeg skulle i luften igen. Det er godt, det kun er fredag aften nu, så jeg har hele weekenden til at restituere (og samle op på div. hængepartier).
      Mette

      Slet
  4. Du lyder dejlig tilfreds i dag - rart at læse.
    Der er næsten kamp om dig, Lene ... Anne gav mig nemlig en ide ... vi er dog ikke hjemme lørdag, men vi bor kun syv km fra motorvejen, og du/I er altid velkomne, så vi kan fortsætte den gode snak fra sidst :-) Det gælder selvfølgelig også, når manden din er med på turen til hovedstaden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, bare jeg ikke lyder selvtilfreds :-) Jeg var virkelig så godt tilpas, da jeg gik fra arbejde. Og jeg havde tænkt på om jeg skulle blive til søndag og så høre om I var hjemme, men jeg trænger til en dag herhjemme inden arbejdsdagene banker på igen :-) Det kunne være så hyggeligt at mødes igen.

      Slet
  5. Du må have en rigtig god tur til Kbh!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Charlotte og rigtig god tur til jer :-)

      Slet
  6. Det gør jo netop ikke en pind at have travlt, når tingene klapper, og man føler tilfredsstillelse ved sit arbejde.
    God tur til Staden, - det må være dejligt med en pause sammen med de unge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Eva, jeg glæder mig :-) Og når alt klapper, så er det nemlig ok at have travlt.

      Slet
  7. Sikke en dejlig dag, og nu er du formentlig snart på landevejen igen, god tur.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, bilen er pakket og jeg kører lige om lidt :-)

      Slet
  8. Kære Lene - hvor er det dejligt at læse at jeres målrettede indsats på afdelingen bærer frugt :-) jeg ønsker dig en god tur/retur til staden KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette, det er så godt at mærke at det lykkes :-)

      Slet
  9. Det er da helt fantastisk effektivt, som det foregår på din afdeling. Der er vist mange, der kunne lære af jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, vi har lært af andre afsnit i Danmark :-) Men vores dagafsnit er meget afhængig af at der er læger til rådighed og desværre synes neurologiske læger at Aalborg ligger langt væk, så vi har ubesatte stillinger. I går havde jeg en læge i nærheden hele dagen, som vel at mærke havde tid, og det gør bare en forskel

      Slet
  10. Det må have været en god dag på arbejdet, når alt klappede, som det skulle! Og så en bonus oveni med mødet med Mette.
    Og det dejlige vejr, du viser os på billederne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, det var en rigtig god dag :-)

      Slet