fredag, februar 14, 2014

FAGRE NYE VERDEN

Der var fri internet på Mols linjen, ikke noget med at logge sig på med kodeord, bare et enkelt tryk og jeg var på. Der var mange børnefamilier med færgen, jeg gætter på de enten var på vej hjem fra ferie eller på vej på ferie. Nordjylland har først vinterferie i uge 8, men radioen fortæller om overvejelser om at ændre det til uge 7. Feriestemningen forplantede sig, der var smil over hele linjen, der var afslappede forældre med overskud til deres børn, men også overskud til konstant at være på nettet. Når jeg kiggede rundt, så jeg nærmest alle på nær dem, der var ældre end mig, sidde med smartphones. Mødre sad med børn i favnen og læste på mobilen hen over skulderne på barnet. Unge mennesker talte sammen, og ind imellem stoppede talestrømmen, fordi der var noget på mobilen, der krævede opmærksomhed. Jeg læste, men trængte til at gøre noget andet, så computeren blev fundet frem. Jeg bruger nærmest aldrig min smartphone til at gå på nettet, så hellere vente til jeg kan komme i nærheden af en computer.

Vejret har været med mig, der var gråvejr på sejlturen, men ellers solskin hele vejen. Turen startede dog med, at bilen gled i svinget på vores vej, landmanden havde advaret mig, så jeg kørte langsomt og derfor skete der ikke noget, men der var isglat i morges. Min dejlige svigerinde ringede undervejs, hun må have læst mine tanker, jeg havde nemlig ingen planer for i aften, datteren og alle de unge skal feste i aften. Men nu skal jeg ud og spise med min bror og svigerinde og forhåbentlig også min søster, det bliver hyggeligt.

Jeg er nu landet i sønnens lejlighed, de to unge mænds computer er tændt, sønnen er blevet godkendt til at spille en betatest af et nyt spil, som starter i dag. Men han skal jo nyde sin mors besøg i dag, så imens kan bofællen teste spillet. Lige nu sidder vi dog begge to ved hver vores computer, mens snakken går. Fagre nye verden.

16 kommentarer:

  1. Det er fantastisk det med at være på nettet konstant. Jeg vil virkelig ikke undvære det. Det er så fedt det med, at der kommer flere og flere steder med frit internet. Tænker nogen gange på, at der er steder i verden hvor censuren hindrer brugen af internettet. Det er ikke et gode, vi må tage for givet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, der er vist mange ting, som vi tager for givet. Eksempelvis hele vores uddannelsessystem og SU. :-)

      Slet
  2. Jeg er også så glad for nettet, bruger det stort set hele tiden, både på arbejde og privat. Ville virkelig nødig undvære det net :-) men som Stegemüller skriver, vi må aldrig bare tage det for giver. Nyd dine timer sammen med din familie :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anne, og da der blev sammenbrud i region Nord i tirsdags, var det kun takket være personalets indsats at patienter ikke led nød. Telefoner, kaldesystem, computere, alt var nede!

      Slet
  3. For at fortsætte tråden, så vil jeg altså gerne indrømme, at jeg tager internettet for givet - ellers boede vi jo i et land som Kina, hvilket vel de færreste af os ønsker!
    Så er der jo lige terroristerne, som måske kunne sabotere, men det er noget helt andet ...
    Hyg dig fortsat :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen :-) måske tænker vi ikke over at nettet også bruger os? Jeg blev i hvert fald forundret, da jeg læste at google tilretter de svar jeg får, når jeg søger efter min politiske observans, hvis de kender den eksempelvis fra tidligere søgeord.

      Slet
  4. Ja vi er online overalt og på alle enheder, det er jeg også, og jeg ville nødigt undvære det.. :-)
    Hav en dejlig aften i byen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, jeg er så den, der aldrig kigger på min mobil på arbejde, men da bruger jeg jo så nettet i arbejdsmæssig henseende :-)

      Slet
  5. Ja fagre nye verden, det er dejligt at man kan være på internettet, jeg bruger det dog mest hjemme. God weekend sammen med ungerne. ;-D Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Annemarie, jeg bruger det også på arbejde, hvis der er viden, jeg skal finde :-)

      Slet
  6. Nettet er en skøn ting, men vi bør nok alle blive bedre til at begrænse os, så vi prioriterer nærværet over og nettet. Din beskrivelse af mødre, der læser mobil hen over hovedet på deres børn og af venner, der afbryder deres snak for at have næsen i mobilerne, huer mig ikke. God fornøjelse i staden :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Fruen i midten, jeg havde og har det nok stadig det som dig, men når jeg så på dem, fornemmede jeg alligevel et nærvær :-)

      Slet
  7. ET HELT NYT LIV af Lisa Genova er nu læst, bestemt en bog der kan anbefales. Kommer virkelig til at tænke på hvor hurtigt livet kan ta en drejning.´....og så er nettet lige tjekket, står som nr 16 til den anden bog af samme forfatter du anbefalede for et stykke tid siden....venter i spænding.
    Det er dejligt med internettet, i dag er det meget sjældent (aldrig) jeg som i gamle dage er på biblioteket for at gå ned igennem rækkerne of bogreoler, for at finde en go´ bog. I dag er det altid bøger der er læst om på nettet , eller fået anbefalet, som så bliver bestilt over nettet.....

    Go´ weekend fra Joan M.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Joan, jeg bliver også inspireret af andre på nettet til at læse nye bøger :-) Dejligt at du kunne lide bogen, ja den viser hvor hurtigt ting ændrer sig.

      Slet
    2. Hvis ikke du har læst: TO KAFFE OG EN STAVEPLADE. Så kunne det måske også være noget for dig. Hilsen Joan M,.

      Slet
    3. Joan, den er nemlig rigtig god :-)

      Slet