mandag, april 21, 2014

SÅ GIK DEN DAG

Solen stod op sammen med mig, og vi nød hinandens selskab (eller måske var det kun mig, der nød) Ferie/fridage er vist ikke af den gode slags, man kommer helt ud af rutinen. Jeg var i hvert fald godt træt, da jeg landede på gården sidst på eftermiddagen i dag ( jeg blev også nødt til at tage overarbejde). Vi kan godt mærke, at tempoet er skruet op, vores patienters gennemsnitlige indlæggelsestid hos os er nu nede på 2,3 dag. For få år siden var den på 5 – 6 dage. Flaskehalsen er, hvis hjemsygehusene ikke kan tage mod patienten, så får vi pludselig flere og flere på afdelingen. Og det er det, der er sket i påsken. Sygdom tager ikke hensyn til helligdage, og påsken er jo den tid på året, hvor der er flest helligdage samlet. Dertil kommer så, at der er undersøgelser, patienterne ikke kan få lavet i det tidsrum. Og de undersøgelser skal ofte være lavet, før end patienten kan sendes videre. Men det kan være, undersøgelsestidspunkterne ændrer sig, lige som butikkernes åbningstider. Selv om jeg jo har sagt, at patienter ikke er kunder.

P1070888

6 kommentarer:

  1. Hmmm. Ved godt, at det sandsynligvis er et pengespørgsmål, men lige som jeg kan komme til strålebehandling i dag, på en helligdag, vil jeg jo mene, at visse undersøgelser også burde kunne foretages altid, uden hensyn til kalenderen.
    Og det er jo sådan set også det, du siger :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, ja :-) Vi har en undersøgelse, der laves af vores eget ambulatorium, her tænker vi at sygeplejersker på afdelingen skal læres op, men det er ikke bare et spørgsmål om penge, men også om at de faktisk skal have ret mange undersøgelser før man kan sige, at de er udlært. Så de timer går jo fra plejen.

      Slet
  2. Mon ikke det ændres med tiden - som du og Ellen skriver - det tror jeg. Jeg sidder lige og surfer i blogland og burde gå i seng for at få en god nats søvn men hold op det er svært at komme ud af feriemode. KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Anette, håber du kom i seng :-)

      Slet
  3. Øv, at påsken allerede er slut, - men nu er der jo en kort uge at starte op på for os med "almindelige" arbejdstider :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg skal heller ikke klage, jeg har tre fridage nu før weekenden tre arbejdsdage :-)

      Slet