tirsdag, april 08, 2014

VANEMENNESKE

Da børnene var små, var badeværelse et samlingspunkt om morgenen, der var kun det ene. Der blev tisset, badet, børstet tænder og trukket i tøj på samme tid. Der blev sjældent snakket, jeg var vist den eneste, der gerne ville snakke på det tidspunkt af dagen. I dag er jeg vant til at være alene, jeg plejer at være kørt, inden landmanden står op. Jeg står søvndrukkent op, vælger som regel at brygge te og smøre mad til landmanden først, nogle gange smører jeg også madpakke til mig selv, om end smøre er et forkert ord; det er som regel resterne af salaten fra gårsdagens aftensmad sammen med en avocado, lidt laks eller dyrekølle. Så spiser jeg morgenmad ved computeren og til slut gør jeg mig klar på badeværelset. Samme rytme hver dag, når jeg skal i dagvagt. Nu har landmanden imidlertid ændret vane; de starter tidligt, så når jeg går på badeværelset, står han op. Det forstyrrer hele min morgenrytme, og jeg kunne da bare bytte om på mine rutiner, men jeg er åbenbart et vanemenneske, hvad det angår, så det tager sin tid at få ændret. Til den tid er landmanden såmænd nok tilbage i sin gamle rytme. Akkeja man er vist ved at være en gammel kone.

Må du få en god start på dagen, og må dagen være god ved dig.

P1070854

20 kommentarer:

  1. Åh ja. Lad være med at pille ved mine vaner og rutiner. Jeg kender det godt. Man kan grine lidt af det, men det er altså irriterende. God dag til dig Lene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Susanne, og det er sjovt som man hurtigt vænner sig til en rytme :-)

      Slet
  2. Sådan nogen morgenvaner er bare ikke til at ændre. Jeg kender det alt for godt.
    Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mette, det er godt at jeg ikke er ene :-)

      Slet
  3. Ha ha- ja, vi er vist vanemennesker :) Jeg tror faktisk det er sundt at blive rystet lidt i sine vaner, så man får nye vinkler, nye indtryk, flytter sig lidt.
    :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Miri, det er ltid godt at blive rystet lidt, og jeg har mange forskellige rytmer, som bliver forstyrret, men den time alene om morgenen holder jeg meget af :-)

      Slet
  4. Snublede lige over din blog og dine morgentanker.... Her er vist rart at være, så jeg kigger forbi en anden gang. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak fru Friis, du skal være hjertelig velkommen :-)

      Slet
  5. Morgenvaner er ikke sådan at ændre.. det ville kræve at man var vågen, og det er ikke altid tilfældet.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, vågen er jeg, men vant til alenehed er jeg også, og faktisk siger vi intet til hinanden anden end godmorgen og lidt senere ha en god dag :-)

      Slet
  6. Er enig med Inge. Indgroede morgenvaner er jo det, der gør, at man rent faktisk både kommer i bad, får tøj på og spist morgenmad uden at komme galt afsted i sin halvt-sovende tilstand ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, det er godt med vaner, så er vi sikker på at noget går som det skal :-)

      Slet
  7. Haha, du lyder lige som John: Ingen skal lave om på eller blande sig i hans rutiner. Det er i øvrigt også komplet umuligt - jeg kender ikke nogen, der er så meget vanemenneske som ham. Dog måske dig ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, egentlig ser jeg ikke mig selv som vanemenneske, fordi et langt liv som sygeplejerske og landmandskone har betydet at hver dag er ganske anderledes end de andre. Men jeg har fundet ud af at den time alene om morgenen er sådan jeg bedst lader op til dagvagter :-)

      Slet
  8. Halvsovende morgenmennesker skal man forstyrre nænsomt - men mon ikke din landmand ved det.

    Jeg er ikke helt så meget vane menneske som dig og i morges var min morgen helt anderledes da jeg skulle være i Århus kl 9 så i dag måtte husherren flekse og sørge for at vores poder kom i skole alt forløb fint KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Anette, håber at alle i din familie fik en god start i dag. Og landmanden er såmænd mere sovende end mig, der siges ikke noget, men jeg bliver alligevel forstyrret :-)

      Slet
  9. Jeg bytter nogen gange om på rækkefølgen - kommer helt an på, hvad der skal ske. Skal jeg nå toget, så skal jeg have god tid - uanset hvor tidligt, jeg skal op:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, jeg kan godt forstå at du har brug for god tid, når du er med tog. Jeg har mange forskellige morgenrytmer afhængig af mødetid og landbrugets rytme.

      Slet
  10. Jeg har ikke nogen til at forstyrre mine morgenrutiner, men jeg er helt klar over, at det også ville være forbundet med tab. Jeg har brug for min morgenro!
    Og jeg ser for mig to halvtrætte, "ældre", landmand og kone gå rundt om hinanden..... et ret sødt syn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, man vænner sig hurtigt til morgenroen :-) Og det er et dejligt billede du tegner

      Slet