tirsdag, maj 20, 2014

TIRSDAG PÅ GÅRDEN

Alle læggekartofler er nu lagt i jorden, de sidste spisekartofler kører forhåbentlig fra gården i løbet af ugen, så kølehuset kan lukkes ned. Landmanden er i gang med den sidste mark med kartofler, hvor han kammer mere jord op om kartoflerne. Kartoflerne skal ligge mørkt og lunt, så der kan blive masser af nye spisekartofler til den nye sæson. En sæson afsluttes, en ny sæson er startet. Nu er det tid til rengøring og oprydning rundt omkring på gårdene og tid til at følge de nye afgrøder nøje.

Min fridag får også ben at gå på, vores computermand har lige været her, han skulle tjekke vores computere og hvis nødvendigt sørge for at opgradere dem til det nye styresystem Windows 8. Som om jeg gider det, jeg kan mærke, at jeg mister mere og mere lysten til at sætte mig ind i detaljer om computer, programmer og alskens digitale medier. Det skal bare fungere. Heldigvis kan den computer, vi bruger mest, beholde sit styresystem, men han grinte noget over alt det, der fyldte på computeren. Især billeder! Jeg har det med de digitale billeder som med papirbilleder, de ligger hulter til bulter i skuffer og computere og ofte tænker jeg, i morgen går du i gang med at sætte dem i system. Den morgen er så aldrig kommet, nu køber jeg en stor ekstern harddisk, så kommer de derover, basta (så får jeg vel ryddet op i dem samtidigt). Da jeg fortalte min ene lillesøster, at jeg i en blogkommentar havde luftet ideen om at tromme min familie sammen, så mændene lavede mad og kvinderne hjalp mig med at rydde op i kasser og skabe, så hun på mig og sagde, det vil jeg da gerne. Hun elsker at sætte i system, hun elsker at tage en kasse ad gangen og få ordnet og ryddet op. Hvorfor er de gener sprunget hendes storesøster over? Jeg vil hellere skrive blogindlæg om det.

I eftermiddag skal jeg besøge min far, det er tre uger siden sidste besøg, så jeg glæder mig. Og min søsters mail om hendes besøg hos vores far gjorde mig glad. Førhen kørte vi ned til Borgvold om sommeren og nød en softice, det kan vi ikke mere. Men nu er MacDonald dukket op i nabolaget, så min søster og far var gået derhen og nydt en is i det gode vejr. Jeg elsker deres is, så nu har jeg besluttet, at i stedet for at købe kage til teen, så snupper vi kørestolen og kører hen og får is. Og lige ved siden af ligger LOOP, så når besøget er slut, kan jeg lige nå en halv time i maskinerne, inden jeg kører hjem.

Landmanden skal have møde i eftermiddag, så selv om jeg lige har besluttet, at det skal være slut med cookies og andre lækkerier til hverdag, så bliver det tilbehøret til kaffen i dag (herude på landet skal man have noget til kaffen)

Mine roser er endnu ikke klippet ned, så nu vil jeg bevæbne mig med en saks og gå i krig med det. Krig er det rette ord, for jeg kommer altid såret ud af den omgang med rifter overalt på arme, hals og hænder. Bagefter kan jeg belønne mig selv med frokost på terrassen, for noget har jeg da fået lavet. Mine gamle havemøbler er blevet så pæne med sort maling, så selv landmanden kommenterede dem i går, da jeg sad og nød min frokost. Må du nyde din frokost, hvor den nu end skal indtages. God tirsdag til dig.

P1090103

16 kommentarer:

  1. Du har virkelig fyldt dejligt indhold i din fridag :) Og du er bare god ! - både computer mand og træning også !

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Miri, og jeg nyder fridagen og tænkte på dig, da jeg så mine fine hvide blomster ved siden af roserne :-)

      Slet
  2. Jeg ville få et nervesammenbrud, hvis mine billeder ikke var i system og jeg ikke havde flere kopier gemt :) Det skal bare være en vane, at du systematiserer, så snart du fører dem over på computeren ;)
    God fornøjelse hos din far og vejret - i hvert fald her - er lige til en tur efter is :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Helle, nogle af de vigtigste billeder er lagt på en ekstern hardisk, men slet ikke alle. Har du dem både på computerens harddisk og en ekstern? Jeg overvejer at fjerne dem fra computerens harddisk. Og ja jeg skal ha det sat i system, jeg har dem dog efter dato, men det er så også det ;-)

      Slet
  3. Imponerende, at der stadig er spisekartofler i kølehuset, efter de nye kartofler er sat. Mine billeder har det lige som dine. Og en dag går det sikkert galt, og harddisken slettes,og jeg mister det hele. Jeg ved det jo godt, men gør jeg noget ved det? Når du finder fidusen, må du gerne skrive et blotindlæg om det, så jeg også kan lære det. God tur ned til din far. Det lyder som en hyggelig adspredelse at kunne gå/trille hen og få is :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Fruen i midten, vi ville også gerne have haft de sidste væk nu, men der er nogen, som har dumpet priserne, så de kunne komme af med deres kartofler. Men kartoflerne er lige som nye, super gode.
      jeg har ind imellem fået sved på panden ved tanken om at værdifulde billeder og små filmklip skulle blive slettet. Så inden jeg tog til Nice, fik jeg lagt dem over på en ekstern harddisk :-)

      Slet
  4. Du har da fut i fejemøget i dag! Hvad angår det med system og orden er vi nogle stykker, der lever efter devisen, at geniet behersker kaos :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Anonym, geniet behersker kaos :-) Den tager jeg til mig.

      Slet
  5. Håber du er kommet godt gennem din aktive fridag, og også har nået at nyde solen og varmen en smule. :-)

    SvarSlet
  6. Selv om diverse computernørder har forsøgt, er det ikke lykkedes dem at overbevise mig om, at de nye programmer er forbedringer. Mit computerbehov er lille, selv om jeg faktisk lever af min computer. Jeg har kun brug for tekstbehandling og postprogram uden diverse smarte muligheder. Indtil nu har jeg stædigt holdt fast ved XP og Office 2003, så Vista slap jeg heldigvis for, men nu er jeg efterhånden nødt til at få mindst Windows 7 og en nyere udgave af Office, selv om jeg overhovedet ikke ville have haft behov for det, hvis det ikke havde været, fordi resten af verden har indrettet sig efter de nye programmer. Jeg har ikke brug for de nye/anderledes funktioner. De er bare til besvar, og så skal jeg oven i købet ofre både tid og penge på dem. Det gør mig rigtig vred, men det hjælper jo ikke noget.

    Selv mine nørdede bekendte råder mig til at vente med Windows 8, så det gør jeg og håber i mit stille sind på, at det viser sig at være lige så umuligt som Vista.

    Hvordan kan det være, at I skal have Windows 8 allerede?

    SvarSlet
    Svar
    1. Rasmine, vi har XP, hvilket ikke mere bliver opdateret og der anbefales at skifte til nyere styringssystem. Talte med en IT-ansat på mit arbejde i går,og han anbefalede klart at jeg gik over til windows 8, og det er så også det, vi får på den ene computer :-)

      Slet
  7. Så er jeg tilbage på bloggen - og med kommentarer. Dejligt at se, at du ha fået meget ud af turen til Nice, selvom det måske ikke blev, hvad du håbede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, dejligt at have dig tilbage :-) Jeg har efterhånden fået det vendt om, så jeg nu ser det som en force at vi er så meget med :-)

      Slet
  8. Det er altså en super god idé at få familie-arbejds-hjælp til systemerne. Sikke hyggeligt I kunne have det imens.

    Og så er du altså god til at strukturere noget......, - tænk hvad du lige kan nå omkring at besøg hos din far. Lækker is og gåtur og cirkeltræning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva,is, gåture og cirkeltræning er jeg vild med, så det får jeg nemt lagt ind :-)

      Slet