onsdag, maj 14, 2014

VI LEGER FOR LIDT

Det er det, der er skønt ved at være sammen med børn. Man får genopfrisket en anden måde at se verdenen på. Jeg kan godt savne den gang, jeg var leder for gymnastikhold med børn fra 3 – 6 år, de var herlige. Jeg kan også godt savne mine mange år som leder i FDF med aldersgruppen lidt ældre, fra 6 – 10 år. I hverdagen er jeg jo kun sammen med voksne, på mit arbejde og herhjemme. Og vi leger alt for lidt. Husker I fornemmelsen af at sparke til bøtten eller spille Antonius? Hjemme i min mormors by var der en lille legeplads, det var en stor ting at komme derned. Det havde vi ikke i min barndomsby, om end byerne nok havde samme størrelse. Legepladsen bestod af gynger, en vippe og så en karrusel, som man selv trak op. Vipper og gynger havde vi i skolegården derhjemme, og da skolen var mit andet hjem, fordi mine forældre var lærere der og vi boede tæt på, så legede vi ofte i skolegården. Men karrusellen var noget ganske særligt.

P1080188

I dag har enhver børnefamilie med hus vel nærmest en legepark i haven, trampolin, legehus, rutsjebane, klatretårn osv. Men der er jo også børn, der stortrives i storbyen uden have, og jeg nyder, når jeg ser de lækre legepladser, der er nogle steder.

P1080190

I parken i Nice så jeg nok de mest lækre legeredskaber, og en morgen, jeg var ude at løbe, var legeområdet helt tomt. Jeg havde desværre travlt, så jeg kunne ikke nå at prøve legeredskaberne, men fotografere fik jeg tid til. Jeg må snart have fundet nogle børn, der kan lære mig at lege igen.

P1080191

Som du måske kan fornemme, havde legeområdet kunstigt græs, måske fordi det andet græs bliver svedent om sommeren.

P1080192

Må du få en god dag med plads til humor og grin.

18 kommentarer:

  1. Må du få en god dag med lidt leg indbygget :-)

    Det er en fantastisk legeplads, du har taget billeder af. Tænk at en legeplads kan laves så lækker i træ i stedet for det sædvanlige jern. Jeg tror, børnene passer bedre på det, når det er så lækkert lavet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne, ikke så meget leg, men til gengæld masser af arbejdsmæssige udfordringer, men det siges at være sundt for hjernen :-)

      Slet
  2. Jeg vil gerne grine, men jeg gider ikke lege ... hver ting til sin tid tak. Jeg har aldrig været sådan en tante (eller mor), der gider lege - jeg er jo faktisk kun vild med børn, når de bliver voksne ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helle, leg er for mig mange ting, og jeg synes at sammen med børn åbner der sig en forunderlig verden :-) men vi er jo heldigvis forskellige, livet ville være kedeligt ellers, og din farveleg elsker jeg :-)

      Slet
  3. Den legeplads ser virkelig super god ud. Sådan en, hvor man får lidt lyst til at mosle rundt, bare fordi ;-) Antonius - hvad er det? Sidder lige og spekulerer på, om man slet ikke kan lege lidt leg ind i arbejdet med apopleksi-patienter? Nu arbejder du - så vidt jeg har forstået - på et tju-hej-og-videre-gennem-systemet-så-hurtigt-som-muligt-afsnit, men ellers kunne jeg da sagtens forestille mig, at leg ville være rigtig godt til at genopdage/genoptræne glemte/tabte færdigheder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, faktisk så bruger man f.eks wii og lignende i træning af apopleksipatienter, men som du skriver, vi er jo et hyperakut afsnit så det sker ikke hos os :-) Antonius er en leg hvor man står på hver sin side af et hus, en mur eller lignende og så råber man antonius og kaster bolden over. Hvis den bliver grebet, må de andre løbe over og forsøge at ramme en. Spændingen ligger i at man aldrig ved om de pludselig kommer løbende og fra hvilken side ;-)

      Slet
    2. Gad vide om Antonius er specielt for landbobørn? Jeg lærte det nemlig først at kende hos nogle af mine forældres venner. Måske fordi man på landet har nogle gode bygninger med plads til at løbe rundt om, og ingen nabohaver for tæt på?
      Det var i hvert fald sjovt!

      Slet
    3. Conny, nu er jeg ikke fra landet, men lærte det i den lille by, jeg boede i :-) Men det kræver helt sikkert huse, man kan løbe rundt om :-) Naboerne havde også børn, så det tænkte vi ikke over.

      Slet
  4. Antonius - den med at kaste en bold over fx taget, så man ikke kan se modparten, men man skal råbe Antonius, når man kaster?
    Du trænger altså til nogle børnebørn, Lene. En skam, at man som potentiel både mormor og farmor ikke har noget at skulle have sagt desangående ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, korrekt :-) Børnebørn har vi jo ikke noget at skulle have sagt om, og først synes jeg jo at mine børn skal finde en skøn livsledsager :-)

      Slet
  5. Siger som Ellen.. det kommer vist med børnebørnene... synes jeg kan se en vis udvikling i Roskilde et sted hvad det angår :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Overleveren, ellers må jeg finde nogle andre børn :-)

      Slet
  6. Den legeplads ville jeg også elske at besøge med et par små rollinger.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, ja ikke? Du må arrangere en ferie for hele familien i Nice :-)

      Slet
  7. Der er også rigtig mange lækre legepladser heromkring :)
    Og nogen gange tænker jeg, at jeg er heldig at være sammen med børn og umiddelbarhed dagen lang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Pernille, det må være skønt (og hårdt) at arbejde med børn. Jeg troede jo at det skulle jeg gøre resten af mit liv, var helt vild med at være på børneafdelingen, men livet laver sommetider nogle krumspring og heldigvis er jeg også superglad for at være der, hvor jeg er :-)

      Slet
  8. Jeg er ikke det store legebarn, ikke hvad fysisk udfoldelse angår (det var jeg så heller ikke som barn) i al fald, men jeg synes jeg leger en masse med mere stille ting. Hvis du nogensinde kommer til Liseleje i Nordsjælland, skulle du besøge legepladsen med Havtyren og en masse andre sjove træfigurer. Det er Svanholm der er mester for den skønne legeplads, som hele sommeren morer masser af børn og voksne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ditte, jeg får heller ikke brugt mig selv fysisk i leg, men desto sjovere synes jeg det er, hvis der arrangeres lege til familiekomsammener :-) Jeg drømmer om en tour de Sjælland på motorcykel, så ville Liseleje være et oplagt sted at komme

      Slet