lørdag, juni 21, 2014

DER GÅR EN SKOLELÆRER

Dagen i går blev brugt på en dagstur til København. Af sted klokken syv og hjemme igen klokken 24. I mellemtiden nåede vi at drikke te med søn og roommate, vi nåede at være med til dimission af en kæmpeflok nye folkeskolelærere, deriblandt sønnen. Det blev en festlig dimission. Zahles festsal er ikke stor nok til at være ramme om begivenheden, så man havde lejet festsalen hos Bethesda, og så afviklede man dimission i to omgange. (nedenstående billede er lånt fra linket)

Der var taler og musik, og som fast tradition hos Zahle sluttede man med, at husorkesteret sang og spillede TV2s “Der går min klasselærer” Og så gik de, Danmarks nye flok folkeskolelærere, parat til at gøre en forskel, parat til at bruge al den viden, de har fået med sig. Det er først nu, de skal til at finde sig selv som lærer, lige som da jeg blev sygeplejerske. Det bliver en spændende tid for dem. Og skulle du kende til ledige job som lærer på en skole eller efterskole i nærheden af København, og hvor det er en med kendskab til fysik, kristendomskundskab, musik og naturfag, de mangler? Ja så kender jeg en, der passer perfekt og som brænder for at komme ud og bruge sine færdigheder. Han har fået de bedste anbefalinger fra en 8. klasse, han havde i praktik, så skriv bare til mig.

P1090262

Efter dimission mødtes vi med datteren på Paludans bogcafe, hvor vi hyggede os sammen i et par timer, hvorefter sønnen tog til fest, datteren skulle på arbejde og vi tog efter et smut hos min lillesøster vejen hjem til Nordjylland. I dag er det arbejdsweekend, jeg skal have en ny kollega med i vagt. Inden da SKAL jeg have forfattet en redegørelse til den sygeplejefaglige direktør for mit sygehus, om hvad jeg fik ud af min tur til Nice, det var nemlig hende, der havde bevilget penge fra en fond til min rejse.  Jeg vil hellere sidde med en kop te og nyde billederne af mine to skøre børn, som pjatter sammen og helt klart nyder hinandens selskab. Det kan godt være, at jeg bor langt fra dem, men jeg glæder mig over, at de er tæt på hinanden. God lørdag til dig.

P1090263

P1090264

25 kommentarer:

  1. Tillykke med og til familiens nye skolelærer :)

    SvarSlet
  2. Stort tillykke til og med sønnen, det er stort, når ens børn står med en uddannelse, man ( jeg gjorde i hvert tilfælde) bliver helt rørt. ☺️

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jette, jeg blev så rørt, da jeg hørte de nye lærere juble, da de blev tiltalt som kolleger af deres leder :-)

      Slet
  3. Stort tillykke med endnu en skolelærer i familien. Det lyder som en god og lang dag I havde. En af vores venner sluttede sin Master i går og det var vi forbi og fejre. Rigtig god arbejdsweekend KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette, det er dejligt, når eksamener er vel overstået og uddannelsen er i hus :-)

      Slet
  4. Tillykke med ham! Vores lokale skole søger "kun" dansk- og tysklærere, og de har faktisk ret mange ansatte fra Zahles. Min ene lillebror, hans første kone, deres søn og vist nok også hans nuværende kones datter er alle uddannet derfra. Jeg ønsker ham held og lykke med at finde sine egne lærerben.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Conny, lige nu synes jeg kun de søger alt andet end det han har i linjefag, men mon ikke der kommer flere muligheder?

      Slet
  5. Tillykke med den nye lærer i familien :-)
    Det er ikke mit indtryk, at det er svært for de nyuddannede at få job, og med den nye skolereform tror jeg der er en del, der smutter, så jeg har de bedste forhåbninger på hans vegne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen, jeg håber også, jeg ved ikke om det at han gerne vil blive boende i København spiller ind for jobmuligheder, nu får vi at se :-)

      Slet
  6. Mon ikke han kan være heldig med den fagkombination, - fysik, naturfag og musik er der vist god brug for. Jeg håber inderligt for ham, at han bliver glad for sin lærergerning. Det er det dejligste job, også selvom nogen eksperimenterer med det fra tid til anden....

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Eva, og jeg bliver glad for at du stadig trods alle forandringerne synes om jobbet :-)

      Slet
  7. Gratulerer så mye med sønnen. Han har valgt verdens beste yrke, - hilsen ei som vet hva hun snakker om :-)

    Og tenk at dere var på Palludan. Der er vi alltid når vi er i København. Det skal nok bli en tur i år også, - i starten av august.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hege, ja du ved jo om nogen noget om at være lærer :-) Det er helt klart ikke sidste gang vi skal på Palludan.

      Slet
  8. Tillykke tillykke med den flotte dimission - det er en stor og skøn dag at blive færdig med uddannelsen. Med folkeskolereformen skal der nok opstå nye muligheder for en ung nyuddannet lærer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne, jeg håber det, for fra ikke at ville søge job som lærer, min søn var kørt helt fast i det, så sprudler han nu af lyst til jobbet :-)

      Slet
  9. Kender desværre ikke til en sådan skole med en sådan mangel, men jeg håber at der er nogen der passer lige til hans profil... for det er da vist blevet lidt lettere at få lærer-jobs i dag, er det ikke?

    Det er garanteret en dig med masser af stolthed der deltog i den seance på skolen.. tillykke med ham.

    SvarSlet
    Svar
    1. Overleveren, jeg håber det, så nu får vi at se :-) Der var masser af stolthed og glæde i det rum den dag.

      Slet
  10. Paludan er en yndlingscafé!
    Datterbarnet stod i baren til festen for de nye lærere - de havde vist en dejlig fest:-) Jeg skal lade det gå videre, med den nyuddannede - mon ikke han nok skal finde noget? Det er gode fag, han har!

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, og med rette, en skøn cafe. Sjovt at din datter stod i baren. Jeg har slet ikke talt med Søren siden, fordi jeg selv har haft så travlt.

      Slet
  11. Tillykke med sønnen - hvor dejllgt at han brænder så meget for sit fag. Der skal nok blive brug for ham.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Simpelsyning, jeg håber det :-)

      Slet
  12. Stort tillykke med familiens nye lærer, jeg håber han hurtigt finder et godt job.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, det håber jeg også :-)

      Slet
  13. Gratulerer med sønnen din, Lene. Håper det ordner seg raskt med jobb for han.
    Vet ikke hvordan det er hos dere i Danmark, men her i Norge er det vanskelig for nyutdannede å få seg jobb. Man må iallefall regne med å flytte på seg, gjerne nordover i landet. Og det vanligste er å få vikariater i begynnelsen.
    Er spent på min yngste 22, som nå er nyutdannet fysioterapeut. Hun skal i turnustjeneste 1 år nå, men etterpå er hun jobbsøker. Jeg håper det sterkt at det løser seg for henne.
    Gos dag ønskes deg der sør.

    SvarSlet