fredag, august 29, 2014

EN TUR OVER ALPERNE 2

Mon ikke vi skulle komme over de alpetoppe, som køreturen bød på den sidste dag i juni, da vi var på motorcykelferie blandt andet på Le Grand Route des Alpes i Frankrig? Jeg har så mange billeder, og der var så mange alpetoppe, så der kommer også en udgave 3 med denne overskrift.

P1000150

Når man kører i bjergene, går det sjældent lige ud. Man får tid til at se det enkelte bjerg fra flere sider. Bjergene ændrer hele tiden type, så er der frodigt, så er der goldt. Bjergets farver ændrer sig også med sollyset og tidspunkt på dagen.

P1000151

P1000155

Vi havde læst, at turen til Col du Galibier skulle være en udfordring. Det føltes ikke sådan, måske fordi det var en dejlig solskinsdag, hvor det var tydeligt, hvor man kørte. I regn eller tåge kunne den manglende afgræsning af vejen måske nok føles væmmelig.

P1000158P1000159

Vi nåede op til snedækkede bjergskråninger. Det har altid fascineret mig med kombinationen af sommerdag, sol og sne.

P1000160

Der var rig mulighed for at få et indtryk bagud, hvordan vejene må sno sig for at komme opad.

P1000168

Og så var vi oppe, og det traditionelle billede på toppen skulle tages. Vi havde en lang tur foran os, så der blev ikke holdt pause ved denne alpetop. Vi satte nu kursen mod Col du Lautaret og Alpe d’Huez.

P1000171

Men først skulle jeg lige have et par billeder af den vej, vi skulle nedad.

P1000172

P1000175

Igen syntes vejene gode at køre på, men jeg er ikke i tvivl om at de med nedsat sigtbarhed ville udgøre en udfordring, og som Tour de France cyklist må man virkelig have is i maven, når man kaster sig ned ad disse veje med langt over den hastighed vi kørte med.

P1000179

P1000182

Skyggerne var ved at blive lange, men vi ville nå Alpe d’Huez, så vi fortsatte ufortrødent.

P1000184

P1000186

Mod nye horisonter, eller mod det uendelige univers som Buzz Lightyear ville have sagt (tænk at den lille dreng, der en gang løb rundt med Buzz Lightyear og råbte det dagen lang, nu er skolelærer, akke ja som tiden går) . I går var jeg ansvarshavende og skulle finde en aftenvagt til i dag, det blev så mig selv, jeg omlagde fra dagvagt. God fredag til dig.

18 kommentarer:

  1. Skønne billeder og herligt at I fik den i solskin - jeg har for år tilbage prøvet en bjergtur i regn og dis/tåge og næste morgen da vi egentlig skulle videre var der det smukkeste solskin så vi kørte lige til toppen igen og fik et smukt syn og lidt kriller i maven over de manglende afmærkninger mm ikke at vi på nogen måde havde oplevet det som farligt det er bare noget andet når man kan se langt for sig. God arbejdslyst og god weekend KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette, ja man kan godt få kriller i maven, når man kan se langt. Det fik jeg senere den dag :-)

      Slet
  2. Wow for en tur! Den ville jeg gerne have cyklet. Nedad og med hastigheder, der er mere menneskelige end TdF's :-)
    Jeg kan også sagtens forestille mig den lidt for store spænding, der ville være, hvis det var tåget, men med det vejr, I havde, var det en fantastisk smuk tur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg kunne også godt tænke mig at cykle nedad, men opad? :-) hold da op som jeg beundrer alle de motionscyklister, der tog turen op over de samme bjergtoppe som os. Det var en rigtig smuk tur

      Slet
  3. Hold da op hvor er det smukt, jeg sidder og ønsker mig derned en tur., :-)
    God vagt og god weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, jeg vil også gerne et gensyn med tid til at være de enkelte steder lidt længere :-)

      Slet
  4. Hvor er der smukt i de bjergrige egne. Sikke en masse oplevelser I har fået.

    SvarSlet
    Svar
    1. Betty, der var så mange oplevelser, at det er skønt at skrive om dem nu, så bundfælder det sig :-)

      Slet
  5. Sikke smukke billeder; det må være fantastisk at opleve alperne på MC. Jeg har vandret meget i alperne, men til fods kan man jo ikke nå så mange tinder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, til gengæld får du roen i bjergene og nydelsen af de mange smukke detaljer :-)

      Slet
  6. Uh - sug i maven! Skønne bjerge og farlige veje!

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, ganske godt beskrevet med få ord :-)

      Slet
  7. En vidunderlig tur. Kontrasterne, kan hører Jørgen Leth beskrive turen, og billederne forenes med den store fortællerevne. wau. så smuk en tur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyde, ja Jørgen Leth kan noget med ord om de skønne områder :-)

      Slet
  8. Jeg ville ikke ønske at køre turen på to hjul, uanset om motoren sad i lægmusklerne eller mellem benene, men det kunne være en fin oplevelse at tage den i bil engang. Det er fantastisk flotte billeder du viser og man fornemmer de store kontraster. Ikke bare i farver og landskab men osse i temperaturer og vejr...

    SvarSlet
    Svar
    1. Overleveren, vi snakker om at køre derned i bil og så være i et bestemt område, og tak, jeg er imponeret over at kameraet tager så gode billeder, når vi sjældent holder stille :-)

      Slet
  9. En skøn tur, også bare her bag skærmen. Det er smukt - og lidt skræmmende - når man ser ned på de smalle, snoede veje.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, jeg nød turen, også på de smalle veje :-)

      Slet