søndag, august 31, 2014

EN TUR OVER ALPERNE 3

Hjemmefra havde jeg planlagt turen, det var sket med inspiration fra en tysk bog om motorcykelture i de franske alper. Fra Col du Calibier går Route des Grandes Alpes over Col du Lautaret og til Bisancon. En anden rute gik også over Col du Calibier, men gik videre til Alpe d’Huez, så jeg koblede de to ture sammen. Col du Lautarret opdagede vi nærmest ikke, fordi den top lå lavere end de omkringliggende bjergtoppe.

Turen gik nu gennem frodigt område, man kan godt føle sig lille, når man konstant er omkranset af knejsende bjergtinder.

Snart dukkede den sø op, som var vores pejlemærke til en lidt anderledes tilgang til Alpe d’Huez. I min bog havde jeg læst, at man kunne komme dertil ad en lille vej, den tog vi.

Det var i sandhed en lille vej, og den havde lige så mange hårnålesving som de øvrige veje.

Vi kom gennem små landsbyer, hvor der ikke var plads til bilerne inde i byerne, så der var p-plads udenfor byen.

Vi steg højere og højere op med den smukkeste udsigt, som billeder slet ikke kan gengive. På de næste to billeder kan du se, hvordan alpelandets beboere benytter sig af naturen som beskyttelse. Et hus bygget tæt op af en kæmpesten, den kan en lavine vist ikke vælte.

Videre gik det opad, vejen var stadig smal og uden afskærmning.

P1000217P1000218P1000219P1000221P1000223

Langt om længe kom vi omkring bjergtoppen og fortsatte mod Alpe d’huez. Igen et nyt område, som så anderledes ud end det forrige.

Hvis du kigger fremad på billedet nedenunder, vil du se, at vejen vi kørte på næsten ikke ses, den ligger som en lille “flænge” mellem klippe og skråningen.

Vi fik også set en hyrdehund i aktion, da fårene skulle samles.

Og lige før vi kom til Alpe d’Huez, mødte vi byens lufthavn, her er der ikke megen plads til at få lettet eller landet.

Og så var vi der, en rigtig turistby med masser af cyklister.

Efter en kold drik fortsatte vi, vi lavede om på vores planer, det var aften nu, og vi ville gerne nå til Briancon for at sove. Havde vi vidst, hvad næste dag bød på, havde vi holdt fast ved vores rute og så fundet ly for natten i nærheden af Alpe d’huez.

Mine billeder yder ikke retfærdighed til ruten ned, du kan se et billede her.

Turen gik nu tilbage forbi søen, denne gang krydsede vi den.

Vi kom også forbi Col du Lautaret igen og måtte tage farten lidt ned, for her har kraturerne førsteret.

Vi nåede til Briancon og fandt langt om længe et hotel, efter først at være kørt forgæves efter et motorcykelhotel, som desværre var blevet lukket. Vi nåede også lige at få aftensmad. Det var det samme som sidste år, mange restauranter lukkede 21.30, så vi satte blot bagagen op på værelset og gik i motorcykeltøjet hen til et pizzeria.

Denne beretning er en del af historien om vores motorcykelferie sommeren 2014. Tak fordi du fulgte med.

1. Tak for en fantastisk smuk tur Lene. :-)

2. Det har været en fornøjelse at være med på tur.

1. Tak Pia, det er godt at høre :-)

3. Det er så skønt at læse om jeres tur - jeg elsker at læse rejseberetninger. Det er også en foretrukken bog genre for mig - fortsat god søndag KH Anette

1. Tak Anette og god mandag til dig :-)

4. Ih for en tur, altså - jeg har nydt hvert et billede.
    Smart at bygge et lavinesikkert hus - jeres lille vej så også ret smuk og spændende ud.
    Tak for turen, jeg glæder mig til næste afsnit :-)

1. Tak Ellen, så er det godt, at der er flere billeder i kameraet :-)

5. De er imponerende, de alper. Både oppefra og nedefra.

1. Conny, meget imponerende :-)

6. Endnu en dejlig tur hvor Jørgen Leth hvisker mig i øret. Tak for både billeder og tekst. Spændende ferie.

1. Selv tak Abildjyde, det var en god ferie :-)

7. For et herlig fjell landskap.
    Var en flott tur forstår jeg. Spennende veier å kjøre,
    Ha ei ritktig god høstuke :)

1. Tak Astrid og en god uge til jer også :-)

8. Fantastisk landskab. Der er bare så flot, hvert eneste sving åbenbarer en ny flot udsigt. Når jeg seer på dine foto, kan jeg drømme mig til at være der selv ... husker hvordan det er. Tak for at give mig endnu en fantastisk tur igennem Alperne.

1. Selv tak Ilse, det er så smukt et område, og det må være noget ganske særlig at sove midt i det, som I gjorde :-)

2. Ja Lene, det er helt fantastisk at sove omgivet af bjerge og høre kronhjortene brøle i nærheden om natten. :-)

9. Godt, I nåede aftensmad. Det er simpelthen så surt endelig at nå frem for så at opdage, at restauranterne er lukkede. Fantastisk tur :-) Og nu er jeg spændt på, hvad den efterfølgende dag dog bød på??

1. Fruen i midten, så måtte vi have gået sultne i seng, for som jeg husker det, havde dette hotel ingen automater med guf :-) Og næste indlæg venter på at blive skrevet ;-)

10. Jeg kan lige så godt indrømme.. jeg foretrækker faktisk dine billeder fra området fremfor de billeder der er overbroderet af cykelryttere og publikum.... skønne billeder... har din mand optaget video med gopro - forresten?...

1. Tak Overleveren, goprokameraets batteri drillede, så vi fik ikke billeder fra denne dag, desværre.

11. Flotte billeder - sikke en tur. Jeg kan godt misunde dig friheden på motorcykel - I må have nogle fantastiske ture.

1. Simpelsyning, tak. Vi nyder vores ture, men kan mærke at vi nu har lyst til at fordybe os i et mindre område. Det er hårdt at være på motorcyklen så mange dage og så længe hver dag :)