tirsdag, august 12, 2014

HVERDAGEN

I tidernes morgen, nærmere bestemt uge 26,27 og 28 havde jeg sommerferie. Nu er vi i uge 34, jeg har altså været tilbage på arbejde i fire uger, men det er først nu, at jeg er helt tilbage i hverdagen igen, jeg har leget lidt ferie i timerne mellem arbejdstimerne. Forklaringen er, at jeg aldrig fik flyttet os op i sommerhuset før motorcykelferien i uge 27, det skete først midt i min sidste uges sommerferie. Vi blev boende i sommerhuset og er først flyttet hjem i går. Jeg sluttede med en frygtelig travl aftenvagtweekend lige før min ferie, heldigvis havde jeg besøg af søster og mine kolleger i første ferieuge, dernæst havde vi vores skønne motorcykelferie og bare rolig (eller det modsatte) der kommer flere beretninger om den tur. Den sidste ferieuge strøg af sted med at få styr på hverdagen på gården, med at holde et par feriedage i sommerhuset (for mit vedkommende, landmanden arbejdede videre på gården) og med at hjælpe min søster i København et par dage med forskellige håndværksmæssige udfordringer i hendes lejlighed. Til det sidste vil jeg bare sige en ting: jeg har en mand, der kan sit kram tømrermæssigt! Han er uddannet hos en tømrermester, hvor der var mange udfordringer fagligt, og det gør, at landmanden på trods af over 30 års arbejde som landmand stadig er dygtig som tømrer. Min lillesøster, som er lige så perfektionistisk som min mand, var stjernelykkelig over, at landmanden rev to dage ud af arbejdskalenderen og fik lavet smukke hylder i køkken og soveværelse samt fik rettet op på andre håndværkeres knap så gode arbejdsløsninger.

Arbejdsdagen på sygehuset er hårdt, jeg faldt omkuld i sofaen i dag efter endnu en dag med overarbejde og sov knap tre timer, godt jeg først skal i aftenvagt i morgen. Det giver mig tid til at få ordnet kontormæssige opgaver herhjemme og begynde på et regnskab, som det lykkes mig hvert år at glemme, at vores assistent skal have midt i august! Jeg glæder mig til, at vi bliver flere sygeplejersker på arbejde om dagen, vi ser alle trætte ud, når vi går hjem. Vores ferieafløsning i år har været en social-og sundhedsassistent og tre sygeplejestuderende, men vores ændrede organisering betyder, at sygeplejerskeopgaverne står i kø, og de kan ikke løses af andre end sygeplejersker, så selv om de andre gør, hvad de kan, så står vi stadig tilbage med opgaver som hober sig op. Jeg har slet ikke turdet se på arbejdsplanen, men satser på, at der kun er to uger tilbage, før vi bliver flere sygeplejerske om dagen. Heldigvis for regnskabet og min hjerne venter fire fridage fra på fredag, og jeg skal se mine børn igen, da de begge skal til Jylland i weekenden og derfor tager bopæl ude i mosen.

Tidligere har jeg haft svært ved at skulle hjem igen fra sommerhuset, men i dag mærker jeg en ro ved at være lige her, hvor travlheden i markerne banker på, og alt hvad jeg skal bruge for at få hverdagen til at gå op i en højere enhed er til stede. Jeg ved jo, at sommerhuset kun er en lille smuttur herfra, så får jeg brug for naturen der eller en soldag på terrassen (min terrasse herhjemme ligger lige ud til gårdpladsen, så ingen solbadning der), så kan jeg stadig gøre det. Må du nyde din hverdag eller din ferie, og god dag eller god nat til dig afhængig af tidspunktet du læser dette indlæg på.

DSC07002

14 kommentarer:

  1. Hverdag og hverdag ... Den indfinder sig vel egentlig først, når alle kolleger er på plads igen, eller hvad? Heldigvis har der også været lidt ferie over dine sidste fire uger, hvor du forhåbentlig har fået ladet lidt op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, du har ret, den egentlige hverdag er nok først når alle er tilbage, men min hverdag er tilbage, omend i en hård sommerferieperiode :-)

      Slet
  2. Der er noget beroligende ved en ko, der kigger en i øjnene.

    Jeg bliver ved med at undres over, hvorfor vi mon skal være så belastede på vores arbejde. Effektive og professionelle, jojo, men decideret pressede, det er da ikke godt for noget eller nogen. Og der går ledige hænder rundt. Jeg siger det bare.

    Go dag til dig, - jeg har udsigt til besøg af et par børn og et lille barnebarn, men først skal arbejdet passes.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, ja koens øjne og gumlen beroliger :-)

      Nogen gange undrer jeg mig over hvorfor der er så travlt, vi er mange flere end man var tidligere, men kravene om effektivitet og dokumentation plus ændret viden om hvordan man gør tror jeg er med til at øge presset, og der bliver ikke ansat flere folk af den grund.

      Slet
  3. Jeg vil nu også mene, at din 'rigtige' hverdag først indfinder sig sammen med kollegernes tilbagekomst til afdelingen. I har altså bare alt for travlt! Og mens jeg tror, at jeres patienter er i trygge hænder travlheden til trods, så kan jeg altså godt blive lidt bekymret over, om det kan gå lidt for stærkt andre steder, hvis alle landets sygehuse fungerer på den måde fra juni til september ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, jeg mener stadig vi kan stå inde for den pleje og behandling vi giver, men sådan er det ikke alle steder, og vi ville heller ikke kunne holde til det i længden, så godt at den rigtige hverdag snart indfinder sig.

      Slet
  4. Selv om jeg nu er i gang med 3. uge efter ferien, er det først denne uge der føles som rigtig hverdag, da vi næsten er fuldtallige i denne uge. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, det må være dejligt, jeg tror vi begynder så småt i næste uge at blive flere :-)

      Slet
  5. Jeg synes stadig, det burde være den anden vej rundt: at man får en hårdt tiltrængt ferie efter en stressende arbejdsperiode, men det bestemmer man desværre ikke altid selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, sådan er det desværre ikke på en arbejdsplads, der har åbent døgnet rundt hele året :-)

      Slet
  6. Der er perioder der er mere arbejde end andre. Nu er din branche igen fremme i søgelyset omkring risisi omkring ferier, weekender etc. da der bliver kørt med ⅔ bemanding iflg. journalisterne. Om det stemmer helt overens med virkeligheden kan jeg jo ikke sige noget om, læser dog i mellem linjerne, at der er ekstra travlt i ferier etc.
    Derfor er det vigtigt at kunne lade op under vidunderlige forhold

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyde, vi har ikke oplevet at flere dør under ferie eller weekender, men jeg er ikke i tvivl om, at der er afdelinger, som er virkelig presset og hvis der kun er læge og sygeplejerskevikarer på vagt, så bliver det aldrig så godt som når der er erfarne fagfolk med i vagten.

      Slet
  7. Skønt med en dygtig håndværker i familien! Og med et sommerhus i nærheden:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, jeg nyder begge dele :-)

      Slet