fredag, august 15, 2014

REGNVEJRSFREDAG

Der er kommet meget regn i nat, det har regnet bygevis først på formiddagen. Nu krydser vi fingre for, at regnen er gået sin vej og lader solen om at skinne. Landmændene stod klar med traktorer med vogne og kartoffeloptager, så snart regnen stoppede. Der tages op på fuld kraft, der spises igen kartofler i Danmark og vi er leveringsdygtige i dem. Et barn er hentet hjem af en søvnig mor, nu sover hun, altså barnet. Et andet barn hentes hjem ved midnat ved togstationen, det er ikke sådan, når man er blevet lærer med heldagsskole, så er der lang arbejdsdag, også om fredagen. Jeg har skubbet alt, hvad der skubbes kunne, til denne fridag, så nu øver jeg mig i at fokusere på et punkt ad gangen.

I går formiddags var jeg nede ved min far. Personalet var lidt bekymret for, hvor meget jeg ville få ud af det, for min far havde været i bad inden og var meget træt. Det kunne jeg godt se, så vi satte os i stuen med vinduet lidt åbent, så fuglene udenfor blandede sig i stilheden. Vi drak kaffe og te, mens vi spiste kage. Jeg valgte helt bevidst kun at snakke lidt og brugte mere mine hænder til at kærtegne min far på arme og kind og smilte til ham. Han vågnede mere op og så satte vi os over til klaveret, hvor jeg med tofingersystem spillede morgensalmer og sommersange. Min far har altid holdt af Jeppe Aakjærs sange, fordi de mindede ham om husmandshjemmet, hvor min far voksede op. Ofte brugte min far linjer fra sangene i sine taler, han var en rigtig god taler. Han var jo skoleinspektør, som skulle holde taler i mange situationer, men også yngstebror til 14 ældre søskende, og min far holdt altid tale til fester og komsammen. Lidt efter lidt begyndte min far at nynne med på melodierne, og det var tydeligt, at når jeg så sang med, så kom der mere kraft på stemmen. Min far smilte og snakkede og vi nød formiddagen sammen. Aftenvagten endte med at blive travl, fordi vi fik fire patienter på samme tid til trombolysevurdering, en endte med at få trombolyse, de andre var blevet så meget bedre, så de skulle ikke have behandlingen.

God weekend til dig

P1010032

20 kommentarer:

  1. Du har så fin en tilgang til samværet med din far. Smukt som du kan forvandle situationen. God weekend :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Miri, jeg synes vi alle fem har en god måde at omgås vores far på, fem forskellige måder, men netop som vi hver er :-)

      Slet
  2. Jeg får sådan et fint billede inde i mit hoved, når jeg læser om dit besøg hos din far.. Det lyder smukt, kærligt, nærværende og dejligt.
    God weekend hos dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, jeg var træt, da jeg kom derned, så det passede godt med stilhed og ro og så klavermusik :-)

      Slet
  3. Lene - din måde at tackle besøgene hos din far er fantastisk, det beundrer jeg.

    Håber du får en dejlig weekend med familien. KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette, jeg skal til bryllup i morgen, det bliver skønt :-)

      Slet
  4. Som altid får du det bedste ud af dine besøg hos din far :-) Husmandshjem og 15 søskende; noget af en solstrålehistorie, at yngstemand kunne få lov at uddanne sig til lærer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Fruen i midten, som jeg husker det, var det min farmor, der sagde til min bedstefar, at min far skulle have lov til at læse videre, når læreren syntes det :-) Men min far har skam været ude at tjene fra han var 12 år, dengang gik man jo ikke i skole hele tiden.

      Slet
  5. Du skriver altid så smukt om din far og besøgene hos ham, at jeg bliver helt rørt, og der kommer en tåre i øjenkrogen! Fortæller du ikke lidt mere om husmandshjemmet og de mange børn?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne, ude i sidebaren er der en etikette, der hedder Far fortæller, det er afsnit fra en slægtsbog, min far har skrevet om sit liv :-)

      Slet
  6. Altså, som du kan skrive om din far! Jeg bliver også rørt, når jeg læser om det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen, jeg har også en dejlig far :-)

      Slet
  7. Tak og i lige måde, Lene.
    Det er altid så smukt, når du beskriver dine besøg hos din far, jeg ser for mig hyggen og nærværet, når I er sammen, hvor er det dejlig læsning.
    Jeg er nu også opdateret mht. jeres skønne ferie og glæder mig til at der kommer mere. Enkelte af de skønne billeder var endda fra kendte steder ☺.
    Jeg ser lige, at Ellen skriver at hun bliver rørt, når hun læser om dine besøg hos din far, ja det var ordet jeg søgte efter, bedre kan det ikke beskrives.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anette, for dine smukke ord :-)

      Slet
  8. Det er fagre nye verden for lærerne, jeg er sikker på de familier hvor begge er lærer nyder denne weekend på en helt anden måde en tidligere. De har fri frem til de skal møde ind mandag morgen, noget helt nyt. Så er det dejligt at kunne springe ind og give en håndsrækning ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyde, det bliver spændende om det også bliver sådan, for som jeg hører nogle lærere fortælle, så synes de ikke de har forberedelsestid nok. Men som nbarn af lærerpar så kender jeg alt til weekender og aften der bliver inddraget for at få sig forberedt og gå til forældremøde :-)

      Slet
  9. Jeg kan kun skrive under på at sang og musik gør meget mere for os mennesker end mange umiddelbart tror. Vi har siddet på sygehuset og sunget mange, mange sange, meget sagte, når det var på intensivafdelingen, men det havde virkning, det er hverken vi eller personalet i tvivl om.

    Vi holder nøjagtig de samme fætter-kusinefester i vores familie. Den første løb af stablen mens alle vores børn var små og de fleste af vores forældre stadig levede. Jeg har/havde 37 fætre og kusiner alene på min fars side. Vi har dog aldrig været samlet allesammen, og nogen har vi aldrig set. Det er måske meget godt, for ellers skulle vi vist leje en hal :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pia, musik har en ganske særlig evne til at nå ind, hvor ord ikke slår til. På min fars side er vi også rigtig mange, det er dog mange år siden at vi har været samlet. Det lyder dejligt med jeres familiesammenkomster :-)

      Slet
  10. Hvor er det dejligt, at du kan få kontakt med din far gennem musik og berøring!

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, det er jeg også glad for. I går fik min søster slet ingen kontakt, min far var tungt sovende hele dagen

      Slet