torsdag, september 11, 2014

TRAVLHED PÅ GÅRDEN

I går aftes kunne jeg ane en edderkop uden for mit køkkenvindue. Denne morgen sidder den midt i sit fine spind og nyder solen. Den får lov til at passe sit arbejde, når blot den ikke bevæger sig indenfor hos mig, så eksekveres dens dødsdom med det samme.

P1010136

Landmændene har også travlt, fem mand er beskæftiget med at tage kartofler op og lægge dem på lager. En mand sidder ude på kartoffeloptageren, og ved siden af kører en mand med traktor og vogn, her læsses kartoflerne over i vognen med forsigtighed. Ingen steder må kartoflerne falde hårdt på underlag, alle steder skal kartoflen behandles med varsomhed. Ingen kunder ønsker kartofler med stødpletter og revner.

P1010140P1010141

Kartoflerne bliver så kørt hjem, når den næste mand holder klar med traktor og vogn til at overtage tjansen ved siden af kartoffeloptageren. Hjemme på gården bliver kartoflerne læsset over i en transportør, hvorefter kartoflerne først kommer fordi en rullerenser, der fjerner det meste jord, der er kommet op med kartoflerne.

P1010142P1010143

Oppe på indlagringsbåndet står to mand og fjerner det resterende jord og sten. Herefter bliver de små kartofler sorteret fra af maskinen og ender i 500 kg kasser. Alle øvrige kartofler kommer også i kasser, og så bliver de alle sat i kølehuset. September og oktober måned er optagningsmåneder, men der skal også løbende sorteres kartofler til salg, så der skal planlægges og kigges på vejrudsigt hver dag, landmanden har nok at se til.

P1010144P1010145

I går blev det også til en aftenandejagt med Istvan, før landmanden lukkede dagen med at køre kartofler ned til en gårdbutik. Det var også dagen, hvor jeg fik lov til at hjælpe med at læsse et par læs af, det nyder jeg, jeg skal gerne lige have hænderne i kartofler og jord en gang om året, mere behøver jeg ikke. Jeg har stået i 11 år og sørget for, at kartoflerne blev lagt godt på lager uden jord og sten til at ødelægge dem.

P1010139

I dag har jeg egentlig fridag, men det er en af de dage, hvor jeg har sagt ja til at ringe til patienter efter trombolysebehandling. Det nyder jeg, jeg får her en føling af, hvordan det går patienterne efter de er blevet udskrevet. Må du få en god dag.

P1010137

16 kommentarer:

  1. Det er ikke for amatører at være kartoffellandmand nu om stunder. Det kræver både en masse omtanke og en masse sofistikeret grej. Den der pose-ting fra transportøren og ned i kassen ser smart ud, og så vil jeg gerne vide, hvad den gule plastic-afdækning er til for? Og god dag til dig også :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. fruen i midten, vi har på alle vores transportører falddæmper (den poselignende ting) og det gule plasticafdækning, som egentlig er en grøn presenning er for at beskytte folk og kartofler, når huset er fyldt op og indlagringsgrejet er nødt til at stå udenfor :-)

      Slet
  2. En kunst at kunne håndtere de sarte kartofler med et så stort maskineri og produktionsapparat. Her på Samsø er der blevet udviklet en del særligt maskinel til kartoffellægning, -optagning og -håndtering med stor idérigdom og snilde. September er tiden, hvor korsedderkoppen hænger sine fine spind op foran døre og vinduer og alle vegne. Og det gør lidt ondt i mig, hver gang jeg overser et og ødelægger det. Men næste dag er det lavet igen. Ret imponerende arbejde, synes jeg. Også jeg må altid tæt på med kameraet. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ilse, der er udviklet særlige maskiner til det hele, netop for at tilgodese kartoflens sarte væsen, så det er noget af en maskinpark, vi holder os :-) Vi har også selv udviklet noget, der hvor det ikke findes i forvejen.

      Slet
  3. Sikke en stribe gode og informative billeder Lene, det er ikke bare at grave kartofler op og smide dem ud i butikkerne.. Der er meget at gøre der i mellem.

    Vi ses på mandag. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, det bliver så godt at se dig :-) Og der er mange processer fra kartoflen ligger i jorden til den ligger i pose i butikken :-)

      Slet
  4. Når jeg har set kartoffelavlere køre de der gigantiske mængder ind og pakke i kasser har jeg altid undret mig over at det ser så voldsomt ud... tilsvarende med æbler... men kan forstå at det nok er mere varsomt end det lige ser ud...

    Fin dag.. jo tak. Jeg arbejder på sagen. Stadig ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Overleveren, vi har sågar haft en elektronisk kartoffel gennem hele systemet for at sikre os, at der ikke var steder, hvor kartoflen faldt for hårdt :-)
      Åh ja jeg håber for dig at dagene bliver lysere

      Slet
  5. Jeg tror ikke, at Oluf Sand ville have genkendt meget af det materiel, din landmand kan diske op med her :-)
    Når jeg ser sådan noget son det store arbejde, har jeg lidt nemmere ved IKKE at blive sur, hvis der gemmer sig en enkelt ødelagt kartoffel i min pose :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, Oluf Sand ville nok miste mælet lidt :-) Som udgangspunkt bør der ikke være ødelagte kartofler i en pose, og vi gør vores til at grossisten kan pakke pæne kartofler til dig :-)

      Slet
  6. Jeg elsker kartofler!
    Og undrer mig over, hvor billige de er, - også selvom man køber danske kvalitetskartofler.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, kartofler kan varieres i en uendelighed og det er en billig spise, som mætter og giver gode fibre :-)

      Slet
  7. Se det er jo et arbejde der er helt ukendt for en bondekone som mig, men hvor er det spændende at se dine billeder. Hold nu op alt det grej der skal til. Der burde være meget mere info om hvad der egentlig skal til for at få fødevarerne frem til butikkerne.
    Mon ikke jeg lige skulle slå et slag for ÅBEN GÅRD arrangementerne som altid er den 3 søndag i september, synes det er dejligt når andre interessere sig for hvad vi går og laver. Er det noget i er involveret i ???
    Go´ dag her fra Skovgården.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Joan og god dag til jer. ÅBEN GÅRD er vi ikke med i, og jeg tror landmanden ville blive stresset af at få folk på besøg lige midt i den mest travle periode for os. Det svarer vel for andre landmænd til at få besøg midt i den mest travle høstperiode :-)

      Slet
    2. Ja, lige netop. Det er en travl tid, og det er også derfor det kniber at få landmænd til at afsætte tid til at komme og fortælle....her på matriklen er det svigerdatteren og jeg der deltager. Og det er ikke her på adressen. I år skal vi være på Vejlskovgård v Odder.

      Slet
    3. Joan, dejligt at I tager jer tid til den kontakt.

      Slet