onsdag, januar 21, 2015

Bilturstanker

Ofte hører jeg CDer på vej til og fra arbejde. I dag hørte jeg radio, det affødte mange tanker. Det har været den internationale krammedag, egentlig synes jeg det er noget pjat. Ja vi har vel alle brug for et kram, men ikke af hvem som helst. I morges kunne man sms’e ind med forslag til en person, der fortjente et kram, og så ville P4 Nordjylland måske sende en ud og give vedkommende et kram. Jeg vidste med det samme hvem, der skulle have det kram, men jeg fik aldrig sendt en sms, og det er personen måske meget glad for. I stedet for har jeg lige nu sendt en sms til hende med ordene, der skulle have stået i begrundelsen for et kram, og så må hun få krammet i morgen.

I radioen omtalte man også en undersøgelse lavet af Aalborg Lærerforening, den viser, at tre ud af fire lærere overvejer at skifte job. Lærerne er generelt glade for reformens pædagogiske redskaber, men det er arbejdsforholdene, der får dem til at overveje jobskifte. Det er hårdt at være lærer både for nyuddannede og for erfarne lærere, jeg håber, at man vågner op og ser på nogle af de uheldige følger af reformen. Det er jo tankevækkende, som jeg også hørte i radioen en dag, at vikarforbruget er steget med 54 % efter reformen. Min egen lille private lærerundersøgelse viser en lærer, der nu er syg med forkølelse, svimmelhed og feber for fjerde gang. Nok har vores børn ikke samme immunforsvar som deres forældre (siger sygeplejersken, der inden for en måned har måttet melde sig syg to gange, efter hun i 15 år kun har haft 10 sygedage), men vores børn plejer alligevel aldrig at være syg så tit.

Og mens jeg har skrevet dette indlæg, har jeg glemt de sidste ting, jeg funderede over i bilen. I stedet får I en smuk solnedgang, det kan man da kun blive glad for.

20150121_160956

22 kommentarer:

  1. Det er absolut en smuk solnedgang. Vi sendte jo yngste på efterskole i august og har ikke lært reformen at kende som forældre, men jeg synes da, at det er rigtig ærgeligt, hvis den øger sygefraværet og trivslen hos lærerne. De er jo vigtige aktører i vores børns liv og lærdom.

    SvarSlet
    Svar
    1. Susanne, jeg har hørt at forældre og børn er glade for reformen, men det er forberedelsestiden, det halter med, som jeg forstår det.

      Slet
  2. Jeg kender en lærer, der er ret godt tilfreds med reformen, da hun nu går hjem og har fri, når hun er hjemme. Jeg har spurgt hende, hvordan de unge lærere uden erfaring at trække på, klarer det. Jeg mener, hun sagde, at de havde det ret hårdt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, jeg tror det er meget afhængig af den erfarne lærers arbejdsvaner. Hvis man f.eks før har arbejdet meget mere med forberedelse end man egentlig var sat til, så bliver det pludselig synligt, hvor man ikke må forberede sig hjemme mere. Min søn er også glad for at der er fri, når der er fri, hvilket jeg husker fra mine forældre, at de aldrig havde. Der var altid forældre, der ringede om alt mellem himmel og jord.

      Slet
  3. Du kan trøste din unge lærersøn med, at det er ganske normalt at blive syg ofte, når man har en ny arbejdsplads. Den er klassisk, at nye medarbejdere lægger sig på stribe, kort efter de er startet, fordi de lige skal vænne sig til den nye bakterieflora. Og de bliver så flove, de stakler.
    Det samme gælder for folk, når deres børn skifter institution.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, du har nok ret i det med sygdommen, men arbejdsvilkårene med lidt forberedelsetid og klasser med problemer, som alle står sammen om at få styr på, men som alligevel sætter sit præg i den daglige undervisning, sætter også sit præg på energien..

      Slet
  4. Ja der er tid til at tænke tanker når det er transport tid. :-) Krammedagen har forbigået min opmærksomhed, men nu du fortæller vil jeg da sende dig et virtuelt et af slagsen.. :-)

    SvarSlet
  5. Jeg vil helst tro på det gode, og selvom jeg ikke er i tvivl om at nyt altid er hårdt og jeg også kan høre på mine lærerkolleger at det ikke hele tiden er lige nemt, så tror jeg også det handler om at reformen lægger op til nytænkning på områder, som kan være svære at ændre på sådan i løbet af en nat eller et år.
    Men jeg synes også det er vigtigt at give plads til den forandring, der for mange synes spændende men er svært at overskue :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pernille, jeg mener at al forandring kræver tid, men som Eva og Anette skriver, så er det jo egentlig ikke reformen, der giver problemer, det er mere arbejdstidsreglerne. Så lad os håbe, at man finder løsninger, der holder :-)

      Slet
  6. Selvom det er noget pjat at sætte en dag af til kram, så satte det jo fokus på noget :)
    Det må være skønt at få et kram fra dig, - med begrundelse og det hele. Faktisk så føler jeg lidt, at vi lærere får et kram, - tak for dine ord. Jeg ELSKER mit job. Men jeg må indrømme, at arbejdsbyrden er blevet for stor. Det har intet at gøre med reformen, men med loven om arbejdstid og de ressourcer, der er sat af til de opgaver, der skal løses.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Eva, og nej jeg skelnede ikke mellem reformen og arbejdstidsloven, for det er jo det sidste, der giver problemer.

      Slet
  7. Er jeg mon den eneste i verden, som bestemt ikke har brug for et kram?
    Jeg synes det er en uskik ud over alle grænser. (Og måske en kilde til smittespredning :-) )

    Dette krammeri er inflation mod ens intimsfære.
    Al det krammeri og kindkysseri minder mig om de der gamle sovjetiske ledere, der øjeblikket efter kysseriet sendte hinanden til Gulag via torturkammeret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Farmer, du er ikke den eneste, men jeg synes godt nok der er mange mænd, som krammer, også i vores alder, men mest de kvindelige venner ;-)

      Slet
  8. Krammedag? Ja, hvorfor ikke... Der er jo dage for alt muligt andet...

    Jeg tror at folkeskolen står overfor at miste en gigantisk erfarings-pool efter den reform. Rigtig mange af de lidt ældre lærere overvejer om det er dét de vil fortsætte med og de yngre er tøvende overfor at gå i gang med faget. Men sådan er det jo med alt stort nyt - modstanden mod forandringen sætter ind nærmest pr automatik.

    SvarSlet
    Svar
    1. Overleveren, jeg er slet ikke inde i hele arbejdsforholdene, men jeg kan bare se hvordan det tærer på krop og sjæl. Og når søvnen først sætter ud, så skal man passe på.

      Slet
  9. Lad os håbe der falder lidt ro på folkeskolen og at den ikke drænes for alt for mange erfaringer.
    Krammeri er fint med måde.
    Dine kommentarer var havnet i spamfilteret - jeg når ikke altid at se efter, men skal gøre det til der er orden på sagerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jørgen, det ville være synd hvis den store erfaringsbank skulle gå tabt. Og tak fordi du hev mig ud :-)

      Slet
  10. Jeg håber også at der bliver reguleret på reformen. Det er en omfattende ændring og det tager selvfølgelig lang tid at finde den rette balance. Pædagogisk mener jeg også den er et løft, men stress og dårlig samvittighed følger lige i kølvandet på omlægningen af arbejdstiden - og det belaster selvfølgelig de tilbageværende kolleger og vikarkontoen.
    På husbondens arbejdsplads (en teknisk skole) har de yderligere krydret året med omfattende organisationsændringer og fyringsrunder, og det har simpelthen været for meget på en gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Benedicte, ja der er mange ting, der spiller ind.Og hvis det vælter ned over en med ændringer , så kan læsset meget nemt vælte.

      Slet
  11. Det er nu nok mest lærernes arbejdstidsaftale der er udfordringen og som jeg håber bliver justeret - det er jo den der bestemmer at alle lærernes timer inkl. forberedelse, opgaveretning osv skal foregå på skolen. Det er ikke bestemt af reformen. Da både reform og den nye aftale om arbejdstid trådte i kraft på samme tid blandes de ofte sammen. Jeg tror let man kan opleve en ny arbejdskonflikt på lærerområdet igen for deres arbejdsform er jo gået i den modsatte retning af mange andre områder. Smukt billede du krydder med - håber du får en dejlig torsdag KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette, og tak fordi du så præcist skitserer, hvad det egentlig handler om. Det var jeg faktisk ikke opmærksom på.

      Slet