mandag, februar 02, 2015

I’m alive!

Lørdag morgen, da jeg gik fra sønnens lejlighed hen til datterens lejlighed, tænkte jeg igen, at jeg elsker at gå i gaderne i København. Jeg føler mig i live, der er så meget at se på. Nogle gange føler jeg mig hensat til andre lande, og mennesker ser ud og agerer på en helt anden måde end herude i mosen. Det er så skønt. På vej i metroen fra lufthavnen sad jeg og kiggede på de andre mennesker. Jeg fantaserede om deres livshistorier, og hvor de var på vej hen. Der var to unge engelsktalende mænd med hver sin øl, som hyggede sig med snak og lidt øl en gang imellem. Ved siden af sad to unge indisk udseende unge mænd og snakkede også vældig hyggeligt sammen. Ved siden af mig snakkede en svensk ung kvinde i telefonen. Længere henne stod en kvinde, som så meget klassisk elegant ud med smarte støvler, hvor hælene så ud til at være næsten adskilt fra støvlen. Ved siden af stod to unge kvinder med hver sin store rygsæk med flymærker på samt forskellige tasker derudover. Mon de var på vej hjem efter et år i udlandet. I Rigtige mænd var de i København i sidste uge, og en af dem sagde, uf nej jeg bryder mig ikke om den by, der er så mange mærkelige mennesker. Det er jo det, jeg synes, der er så fedt ved byen.

P1010685

Nu er jeg hjemme igen, og jeg kørte i dag i det smukkeste snelandskab, godt nok spejlende glat, men det kan man jo gøre noget ved (sæt farten med). Jeg elsker sne og snedækkede veje. Landmanden er kørt ud for at købe beskyttelsesetui til hans nye telefon, og han køber noget mad ude i byen, så nu kan jeg få min yndlingsaftensmad – havregrød. Og så skal jeg vist snart i seng. Jeg har haft Peter Lund Madsens bog Dr. Zukaroffs testamente liggende i flere år. Jeg har været startet før, men gik helt i stå i første kapitel, nu er jeg kommet i gang, og den er spændende. Den forklarer det, jeg egentlig allerede har læst, men ikke helt forstået, på en måde, så jeg bedre kan forstå det. Og jeg tror, at I skal min version af det jeg lærer, når en gang jeg er færdig. På den måde får jeg lagret min viden og gjort den mere tilgængelig og brugbar i hverdagen. Men det er farligt, for jeg skal lige have et kapitel mere og pludselig har jeg læst mig overtræt, så søvnen nægter at indfinde sig. Det skal ikke ske i aften.

P1010680

14 kommentarer:

  1. Ja København er nemlig rigtig dejlig, jeg er også vild med vores hovedstad.
    Tak for link til artiklen om datteren, hun har godt styr på indretning med små midler, sjove detaljer og en spændende og lidt fræk stil. Det kan jeg lide. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, jeg drømmer om en ferie i Københvan, så vi får tid til at se de mange skønne ting, der er i byen :-) Og tak for ordene, jeg nyder at være i hende lejlighed, den er hyggelig.

      Slet
  2. Jeg læste også om din datter, takket være Conny, som sendte mig et link - hende kan du godt være stolt af - sagde Ellen for gud ved hvilken gang, men det er altså også stadig rigtigt ;-)
    Lund Madsens bog slugte jeg næsten i én køre - den var SÅ god, synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen, det er jeg også :-) Og jeg ved ikke hvorfor jeg gik i stå med bogen første gang, for nu har den fanget mig.

      Slet
  3. København er og bliver en fantastisk by. Jeg har boet her siden 1980, og jeg flytter aldrig herfra. Det er en storby, men ikke større end man kan nå at have et forhold til alle kvarterer her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, København er da i sandhed din by, og jeg kan godt forestille mig at kan få et forhold til alle kvarterer :-)

      Slet
  4. Smukke snebilleder!
    Og så læser du Dr. Zukaroff. Den var fantastisk. Og jeg må have den købt på et tidspunkt, så jeg kan slå op igen og igen. Peter Lund Madsen kan sit kram, så man bliver helt bidt af det.
    Jeg genkender dit billede af København, men ved nærmere eftertanke tror jeg ikke, jeg ville trives ved at bo der - jeg ville savne ro og natur. Men jeg er glad for, at mine tøser bor der, så jeg kan komme på besøg :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Conny. Jeg har heldigvis bogen, for jeg bliver nødt til at dykke ned og snuse til detaljer igen.
      Jeg tror heller ikke jeg kunne bo der hele tiden, så jeg nyder også at begge børn bor der :-)

      Slet
  5. Der var da en bog jeg ikke har læst, ikke har hørt om og begge dele er tilsyneladende en fejl.

    Der er nemlig rigtig mange mennesker forsamlet i København og de har alle deres historie.. hver deres rute i deres bevægen sig rundt fra A til B... det gør det hele lidt mere interessant, men til tider lidt overvældende... tænk at alle disse mennesker har valgt at bo ... der... sammen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Overleveren, jeg er gald for at jeg kom i gang med bogen igen :-) ja det er mange mennesker, der bor sammen der, så jeg kunne også godt få lidt trang til luft, ro og udsyn, hvis jeg skulle være der lang tid.

      Slet
  6. København er (som så mange andre storbyer) en skøn by med en masse at opleve. jeg kan også savne at bo der en gang i mellem. Men jeg vil også gerne have god plads og have, og da jeg ikke lige har råd til en taglejlighed med en gigantisk terrasse inde midt i en storby, er det jo lidt vanske ligt at forene :-) Jeg er spændt på, om du kommer gennem hele Dr. Zukaroff. Jeg gik død sådan cirka halvvejs, hvilket stadig ærgrer mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, jeg har faktisk ikke lyst til en have, men det kan godt være at over tredive år med en af slagsen har vænnet mig til en :-)
      Jeg er over halvvejs nu, og denne gang fængede bogen mig, men for mig er det jo også noget af det jeg har læst om tidligere, og denne nye måde at formidle det på synes jeg om.

      Slet
  7. Det er spændende at se på folk omkring sig. Jeg fik heller ikke læst testamentet færdigt, må heller se at finde bogen frem igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jørgen, jeg elsker at sidde på en cafe og studere mennesker, der går forbi :-)

      Slet