onsdag, marts 04, 2015

Tanker om det, der går gennem hjernen

Hos fysioterapeuten brugte jeg ventetiden forleden dag til at læse om en undersøgelse. Den påviste, at vores måde at indhente viden på påvirker vores hjerne. Vi bliver faktisk dårligere til at koncentrere os om at læse en tekst. Når man læser på internettet, er der links, man kan trykke på, der er måske sms og mailboks, der bipper eller popper op, så hele tiden skal man forholde sig til, om man skal koncentrere sig om den tekst, man er ved, eller om man lige skal tjekke det andet. Vi bruger ikke paratviden i samme grad som tidligere, men vi er blevet rigtig gode til at kunne finde viden på nettet. Du kan læse netudgaven af artiklen her. Ups det var et link, nu er din hjerne i gang med at beslutte, om du skal læse videre, eller du skal trykke på linket og læse artiklen.

Blev du her? Nå men i dag ville jeg så efter en formiddag med hjemmearbejdsdag holde frieftermiddag og satte mig med en artikel, jeg ville læse. Jeg får et blad fra Skovhuset, som står bag tilbud om retræter. Denne gang havde man bragt et foredrag fra deres jubilæumsdag. Jeg glædede mig til at læse artiklen, som hed fordybelse og engagement. Det passede som fod i hose til mit formål, som var at koncentrere mig om en ting ad gangen. Hmm, jeg fattede ikke en dyt af det skrevne, og min koncentration faldt drastisk. Jeg hentede computeren, fandt en hjemmeside med lixberegner, og tastede en del af teksten ind, det gav en tekst, der var middelsvær. Så det måtte mere være brug af ord, som jeg ikke var fortrolig med. Resolut hoppede jeg over i google og søgte betydningen af immanens, transcendens, modernitet og postmodernisme frem. Undervejs kom jeg til at tænke på, hvem forfatteren egentlig var, det fandt jeg så også frem, grand old lady indenfor teologien og professor. Nu mærkede jeg den hovedpine, der havde banket på det meste af formiddagen, tankerne gik flere veje, du skal også have tjekket de øjne, for det er lidt for tit, at du får hovedpine, når du arbejder ved computeren /tag dig nu sammen til at gå en tur, det vil hjælpe dig og er altid den recept, du ordinerer til dine børn. Sidste tanke vandt, så jeg gik hen for at finde mobilen, ups der var en sms fra en uddannelsesansvarlig kollega, som havde sms’et, som aftalt i morges, at nu havde hun tid til at snakke. Det var så en time siden, lige da jeg havde slukket arbejdscomputeren. Jeg ringede til hende samtidig med at jeg åbnede min arbejdsmail, vi fik snakket og besluttet det vi skulle, samtidig fangede mit blik en anden mail om, at vi ikke havde betalt vores kontingent til Hjernesagen, og jeg skulle på temadag sammen med andre. Så ringede jeg til vores sekretær, hun kunne ikke lige finde mailen fra indkøbsafdelingen om betaling af kontingentet. Så ringede jeg til indkøbsafdelingen og fik bekræftet, at vi havde betalt kontingent. Så skrev jeg mail til Hjernesagen og SÅ slukkede jeg computeren, hjernen forlangte frisk luft og det var NU.

Lige for tiden har jeg svært ved at komme af sted alene til LOOP, jeg orker ikke at sætte mig ud i bilen, den følelse anerkender jeg og finder så på anden motion. I dag blev det til 6 km gåtur, hulahopsving og øvelser for skulder og hæle. Luften gjorde godt, tanken om en skøn strikkeaften gør også godt, jeg smiler stadig ved tanken. Det kunne jeg koncentrere mig om, og i aften skal jeg synge, lutter gode oplevelser. Jeg lader hjernen få ro fra computeren og vil nyde eftermiddagsteen sammen med en træt landmand. God onsdag til dig.

P1010828

20 kommentarer:

  1. Det er ganske let at blive distraheret når man shopper rundt i nettets læsestof. Vi bliver ledt på både vild- om- og afveje i stor stil. Men jeg har ikke det store problem med at læse på skærmen og det skal være aldeles irrelevant før jeg hopper videre af links (åbn i ny fane).

    Jeg kan godt forstå at du hellere vil ud og gå tur (eller næsten hellere) end at bevæge dig ind i et center af en slags. Det er jo nu naturen er skøn og luften er fin... ud og gå tur er altid et godt råd mod næsten hvad som helst (og en del af resten bør du nok tale med en optiker om :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Overleveren, jeg hopper heller ikke videre med det samme, men jeg er hurtig til at søge om det ene og det andet og kan dermed let miste tråden. jeg kan iøvrigt ikke indlære det jeg læser på skærm. Det skal printes ud, så jeg kan understrege og skrive noter til :-)
      Optikeren må i tale og luften gør godt. Problemet er at min skulder og arm har godt af styrketræningen.

      Slet
  2. Vi har vel lettest ved at koncentrere os, hvis emnet ligger op at noget kendt, så vores dovne stenalderhjerne bare skal bygge lidt videre på de nye oplysninger. Helt ny viden kræver en aktiv indsats og det er rart at komme på afveje til noget lettere stof.....
    Men det er da tankevækkende hvordan "hovedmotoren" fungerer!
    Egentligt læste jeg dit indlæg i eftermiddags.... og fulgte så dit råd... Ud og gå! Fik 4,5km frisk luft, det gjorde godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne, jeg har svært ved at lære, hvis jeg læser på en skærm, det ved jeg og printer derfor ufattelig meget ud under uddannelse :-)
      Godt du kom ud, godt gået!

      Slet
  3. Det er meget svært ikke at blive distraheret, når man læser på nettet med alle de mange links. Og det er også svært med mails og telefoner, der samtidigt kræver ens tilstedeværelse. Jeg prøver at holde mig til at gøre en ting ad gangen, da multitasking ikke er godt for manierne. Eller måske rettere: Når jeg opdager, at jeg multitasker, ved jeg at den er gal, for det har jeg da ved gud aldrig kunnet før.

    Når jeg læser på nettet, gør jeg tit det, at jeg fx læser hele artiklen færdig, og først derefter vender jeg tilbage til interessante links. På den måde holder jeg lidt orden inde i hovedet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hanne, det er godt at du har lært at tyde de første tegn på manien. Og du gør det rigtige, det fremmer koncentrationen.

      Slet
  4. Det er simpelthen en dårlig vane bare at klikke videre med det samme man møder et link, og jeg har kæmpet en brav kamp (brag kamp, har jeg lige set i dag, at EB skriver ;-) med mig selv om at lægge den af mig. Og er lykkedes med det, så jeg læser færdig, inden jeg klikker mig videre. Stolt? Ja!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det kan du roligt også være.
      Min kor og LOOPveninde læser også med hos dig, vi grinte lidt i dag af din forglemmelse, mon du har surfet for meget, siden fødselsdagen smuttede :-)

      Slet
    2. Det tror jeg ikke, jeg kan beskylde mine internetvaner for at være skyld i :-)

      Slet
  5. Jeg har vist tit gang i for mange ting på en gang.. På arbejde er det ofte en nødvendighed, og jeg kan egentlig godt lide det, men jeg kan godt mærke at hjernen ind i mellem kræver ro og frisk luft, og det prøver jeg at finde tiden til. I morgen ved middagstid trækker jeg stikket ud og flyver til Norge og holder forlænget weekend sammen med en veninde, og jeg glæder mig helt vildt. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, jeg kan også mærke, når jeg kører hjem, at jeg konstant bliver afbrudt eller har gang i alt for mange ting ad gangen. Rigtig god tur, det lyder bare skønt :-)

      Slet
    2. Inge - Du skal vel ikke med Norwegian? :-)

      Slet
  6. Også jeg er ramt af den dårlige vane med at klikke videre til alt muligt andet undervejs i en tekst. Og sommetider ender jeg helt ude i hampen i forhold til udgangspunktet. Umiddelbart virker det ikke så slemt, men jeg kan godt en gang i mellem føle, at jeg faktisk har ret svært ved at koncentrere mig om det samme i længere tid. - Og det er lidt skræmmende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fruen i midten, jeg kan også mærke tendensen til at ville zappe i stedet for at koncentrere mig, det er faktisk skræmmende.

      Slet
  7. Det er så let at klikke videre. Det gør desværre bare, at jeg ind imellem ikke kan finde tilbage og ikke kan huske, hvor jeg lige så et eller andet.
    Jeg er blevet venner med Loop. Det bliver som regel til 2 gange om ugen. Jeg får til gengæld slet ikke gået nok og kan godt misunde dig evnen til lige at smutte og få travet en god tur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Susanne, det er så godt at komme af sted, om det er LOOP eller gåture, det er lige meget, klap dig selv på skulderen :-)

      Slet
  8. Øv at Anna Marie Aagaards indlæg skulle volde dig bryderier! Men jeg forstår, hvad du skriver
    Kender du den her:
    "I dag er Guds dag
    - Tekster til alle årets dage
    af Wilfrid Stinissen
    (Bog, paperback)

    Har du nogensinde tænkt om ikke mennesket rummer større dybder end det, du bliver præsenteret for i et ugeblad? Har du nogensinde længtes efter at se dit liv i en større sammenhæng?"

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, måske var det min forventning til et indlæg på linje med det med det interview med Wilfried Stinissen (tror jeg) der var så eget godt at tænke over. Så jeg kender ikke bogen, måske skulle jeg få fat i den :-)

      Slet
  9. Jeg begyndte på dit indlæg kort efter det var kommet på. Må sig min præfontale cortex var så forstyrret at jeg valgte at jeg ville vende tilbage.
    Jeg har diagnosen kronisk udbrændt, så jeg kender det alt for godt, det med at kunne koncentrere sig. Når jeg har en artikel eller lignende der skal læses printer jeg den ud, og slukker for alt, radio, pc, telefon.
    Godt du fik travet en dejlig tur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyde jeg kan sagtens forstå at du ikke kunne læse indlægget. Det var med vilje at det blev skrevet rodende og springende for netop at vise min hjernes manglende evne den dag til at koncentrere sig om en ting :-)

      Slet