tirsdag, marts 10, 2015

Tid til at tænke

Solen sender sine stråler ind i stuen, skyerne forsøger at hindre strålerne i at komme frem. Der er helt stille i stuen, kun lyden af et blad, der vendes og mine fingres tasten bryder stilheden. Gårdspladsen på gården er gravet op, fordi der er kloakrør, der ikke er tætte. Det får landmanden, medarbejderne og kloakkyndige folk lov til at koncentrere sig om. Datteren og jeg er flyttet i sommerhus de næste tre dage, landmanden og Istvan bliver hjemme og passer på gården. Jeg skal arbejde, men datteren har sine projekter at arbejde med, som fint kan gøres i sommerhuset, og så kan vi hygge os sammen om aftenen. Lige nu hygger vi os med te, læsning og stilhed.

Inden vi kom så langt som til at få pakket, faldt jeg i staver over mails. Vi får nærmest aldrig slettet mails, så nu ville jeg begynde at slette den del, der var min. Det kommer så til at tage sin tid, for jeg skulle jo skimlæse dem, før de kunne slettes. Datteren så helt forskrækket ud, da hun fandt mig med blanke øjne. Jeg var i gang med det sidste års mailkorrespondence os søskende imellem, inden min far flyttede på plejehjem. Jeg har ikke glemt det år, det stod lyslevende for mig, da jeg læste de mails. Og som andre gange, når jeg læser gamle blogindlæg, så bliver jeg glad for, at jeg skriver. Det er en proces, hvor jeg dels får tænkt over ting, dels får diskuteret emner med andre og dermed bliver klogere. "Når jeg har sagt, hvad jeg tænker, så kan jeg tænke over, hvad jeg har sagt" Det gælder også for ord på skrift. Og når man læser dem igen, giver de anledning til nye tanker og nye erkendelser.

Stilheden gør godt, jeg nyder at sidde lige her midt i en solstråle (jo solen vinder for det meste over skyerne) og tænke tanker. Må du få tid til at tænke midt i en solstråle.


10 kommentarer:

  1. Der er ikke noget at sige til, at du er nødt til at skimme dem - og så da lige præcis dem, du nævner. De må ikke mistes. Det er et stort arbejde at rydde op i gamle mails.

    Måske du med henblik på fremtiden kan lave forskellige mapper i din mailklient, og så straks efter ankomst/læsning lægger den i den rette mappe. Det virker - og det er meget nemmere end at sidde fire år senere og sortere.

    Hvis dit mailprogram ikke kan håndtere mange mapper, mærkater, gode søge muligheder, arkiver og automatiske handlinger ved ankomt (fx hvis fra søster, skal den i mappen familie), som alt sammen giver overblik - ja så skal du finde et andet program fx Thunderbird, som jeg har gode erfaringer med; det er Open Source og gratis.

    Hvis du er interesseret, kan jeg hjælpe dig med installation mv. over TeamViewer. Jeg har selv brugt Thunderbird i mange år og har tusindvis af mails, men jeg har styr på dem alligevel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak hanne, jeg har mapper, så jeg skal bare lære at sortere og slette fra start af :-)

      Slet
  2. Også jeg har tænkt tanker i en solstråle i dag. Mange tak for de tanker du deler i dine mange fine indlæg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Ilse, lige nu sidder jeg igen i en solstråle :-)

      Slet
  3. Lyder dejligt med datter og sommerhus, the og bøger!

    SvarSlet
  4. At være sammen i stilhed er lige så dejligt som at være sammen, mens man får en snak - jeg ønsker, at I får tre dejlige dage sammen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen, ja sammenvær i stilhed er også dejligt :-)

      Slet
  5. Det er en dejlig stund du har, både lige før, og i nuet hvor dette indlæg bliver til. De stunder er guld værd.
    Tirsdag og i dag er der skyer på himlen i går onsdag var der skyfrit. Lige nu kan jeg se hvad der sker, behøver ikke rulle for endnu :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyde, skønne stunder mitd i hverdagen er gode at lune sig ved :-)

      Slet