søndag, juli 26, 2015

Sur le Pont

Mens jeg nyder søndagens vågne timer inden nattevagten, er det tid til at fortsætte ferieberetningen. I min gymnasietid var jeg på studietur til Provence, en af sangene, jeg husker fra den gang, var Sur le Pont d’Avignon. Og to af de mange ting vi så og som jeg i dag kan huske, var romernes fantastiske bygningsværk, Pont du Gard, en akvædukt, og middelalderborgen Le Baux-de-Provence. De to steder ville jeg gerne dele med landmanden, så da vi havde besteget det Skaldede Bjerg, drog vi vest på mod Avignon.

Selv ude på landet findes der graffitti og det trives side om side med store vingårde med smukke alleer og flotte indgangspartier.

L’Isle sur Sorgue kaldes Provences Venedig med små kanaler gennem byen. Vi måtte nøjes med at nyde byen fra motorcyklen, da vi gerne ville nå i nærheden af Pont du Gard denne dag.

Avignon har som andre middelalderbyer en gammel inderby, som er omkranset af mure. Her kom vi til at køre rundt om byen og kunne se muren og bydelen i farten. Da jeg ville fotografere motivet nedenunder, lagde jeg godt mærke til ud af øjenkrogen, at en bus kom på min højre side. Det var med at skynde sig at trykke, men så opdagede jeg, at han holdt tilbage, så jeg i farten kunne tage mit billede. Han fik smil og vink fra både landmand og mig, da han så kørte forbi.

Den gamle bro og Pavepaladset kom vi ikke forbi, men over vandet på en anden bro kom vi dog.

Vi havde bestemt os for at finde logi for natten tæt på Pont du Gard og så finde ud af, om vi ville på aftentur til akvædukten eller den skulle beses næste morgen. Vi fandt et hotel, der var bygget i en gammel mølle tæt på vandet. Fra hotellets terrasse var der udsigt til badende mennesker, mens vi spiste aftensmad. Temperaturen var over de 30 grader, der var ingen aircondition i værelset, så vi kunne se frem til en var nat.

Tjeneren sagde, at der var fem minutters gang til Pont du Gard, så vi besluttede os for at gå derud, det var en skøn aften, der var åbent til efter midnat om sommeren på grund af lysshow. Vi havde nok hørt forkert, for der var tyve minutters gang (vingt og cinq kan godt lyde ens i en træt sygeplejerskes ører)

Motorcyklen tog sig godt ud ved siden af løver og gamle, smukke mure.

Der var et smukt aftenlys på vejen ud til akvædukten

Langt om længe fandt vi Pont du Grad (skiltningen var lidt mangelfuld til sidst, så vik gik et par omveje) Tænk at dette bygningsværk har holdt sig over 2000 år. Det har modstået stormfloder og alskens uvejr, det er ikke holdt sammen med mørtel, men med godt gedigent håndværk. Akvædukten var et led i et vandingssystem på 50 km med underjordiske tunneller og akvædukter, så romerne kunne få vand i Nimes.

Da det var efter aften, kunne man ikke komme op og gå i den øverste del, hvor vandet blev ledt igennem, så vi nøjedes med at se det hele fra siden af. Broen, som folk går på, er bygget sidenhen for at aflaste broen/akvædukten.

Også i 1830 var der turister ved Pont du Gard, Jean var her d. 9/4.

Vi var trætte efter en lang og varm dag, så vi ville ikke blive, til det blev helt mørkt, andre havde taget fotoudstyret og madkurvene med og sad nedenfor på stenene ved vandet for at være klar til det smukke syn. Selv i tusmørket kan man se, hvor smukt broen tager sig ud med forskellige lys.

P1030354P1030357P1030358

Hjemme på terrassen nød vi en øl, inden vi sagde godnat til motorcyklen og sov en varm nattesøvn. Herhjemme med langt køligere temperaturer har vi sagt farvel til datteren og sendt hende med toget mod hovedstaden. Jeg satser på en lille powernap inden den sidste nattevagt. God aften til dig.

Dette indlæg er en del af min beretning om vores motorcykelferie 2015 i Sydfrankrig.

1. Åh... så smukt... Far og mor talte begejstret om deres tur til Pont du Gard... Dine fotos viser det fantastiske bygningsværk og stemningen i forskellige belysninger. Nu følger mor Tour'en og kigger med i albummet undervejs.
    God vagt efter Frankrig og ferieminder....

1. Tak Anne, Pont du Gard er imponerende og sætter tanker i gang.

2. Det er en FULDstændig fantastisk bro - jeg er imponeret over, hvad de kunne for så mange år siden.
    Sur le Pont d'Avignon er en af de uhyre få franske sange, jeg kan :-)
    Godnap og god arbejdslyst ...

1. Tak, Ellen, og når man går med en håndværker, som ser de små detaljer , så imponeres man endnu mere. Hvilket arbejde og der er helt sikkert været mange slaver, der døde undervejs.

3. Det er skønne billeder. Hvor er det imponerende, hvad man har kunnet for mange år siden uden moderne hjælpemidler.
    Her tynder det også ud i feriegæsterne. Desværre.

1. Tak, Eva, ja man havde stilladser, men det var jo ikke nutidens moderne hurtigt opstilbare, og tænk at stenene i buerne kan holde uden at være kittet sammen.

4. Åhhh at sidde der på et tæppe i solnedgangen med et kølig glas vin, det er da ferie.. :-) Jeg gad godt opleve Pont du Grad med et kamera og lidt solnedgangsfarver.

1. Inge, der var så smukt, og havde jeg ikke været så træt efter en varm dag, så havde vi også slået os ned på stenene ved vandet :-)

5. Vidunderlige billeder fra en fantastisk dag aften, krydret med nutidens grafitti og fortidens byggestil.

Her er første hverdag i ferien godt i gang, savner sommer og varme, ellers bruges dagen på at få kalenderen til at matche mine drømme for ferien. En stille og rolig ferie uden stress og jag, dog med gode oplevelser.

1. Abildjyde, tak, og grafitti kan man vel også kalde Jeans indgravering i de 2000 år gamle sten :-)

6. Det må være skønt at komme af motorcyklen efter en lang dag og så slutte dagen af med så smukt et skue. Skønne billeder.

7. Jeg har været i Avignon på Interrail for maaange år siden. En meget smuk by, som jeg husker det.