Når jeg skal møde klokken syv, kører jeg ca ti minutter over seks, det passer fint. Jeg får tid til at parkere, klæde om og er oppe på afdelingen ti minutter i syv. Så er der tid til at sætte vand over til formiddagsteen, snakke med kolleger og vi får fordelt dagens patienter, dagafsnittet, trombolysefunktion, koordinatorfunktion og andre opgaver mellem os, inden vi klokken syv står klar på sygeplejekontoret til en hurtig overlevering fra nattevagterne. De skal tilstræbe at have skrevet alt ned, enten i patientjournalerne eller på vores husketavle, men der kan være nogle få ting, som er rare at vide, inden vi sætter os til at læse om patienterne. F. eks at patienten på stue 5 er ukritisk, meget hurtig og har nedsat sygdomserkendelse, og derfor tror han kan gå, selv om han er lammet i den ene side. Det betyder risiko for at patienten kommer til skade i sit forsøg på eksempelvis at komme ud af sengen for at komme på toilettet. Her skal vi have alle antenner ude og et af vores hjælpemidler er at sætte klokkesnoren fast i patientskjorten, for så vil der ringe inde fra stuen, når patienten forsøger at komme ud af sengen. Ved at alle har hørt det, kan alle også reagere hurtigt, når klokken ringer.
Nu tænker du nok, har det noget med overskriften at gøre? Ro på, jeg kom bare lige til at fortælle lidt om morgenstarten på arbejde. Min morgenstart i disse dage herhjemme er som vanligt, der smøres madpakker i stor stil, men jeg skal først møde en time senere. Så jeg tænkte i går, at hvis jeg kørte hjemmefra som sædvanligt ca 50 minutter før, så ville det passe med at kunne nå at finde en parkeringsplads og sidde i auditoriet klokken otte, jeg skulle jo ikke klæde om. Snydt! Der var kø helt ude fra begyndelsen af Nørresundby, og vi sneglede os ind gennem byen, så jeg måtte smide bilen ind på en sidegade, løbe ned til Forskningens Hus og alligevel komme fem minutter for sent. Jeg var så ikke den eneste, der var blevet snydt af trafikken en time senere end vanligt. Men lyset og den gryende sol nød jeg. Og nu skal jeg i gang, så jeg ikke kommer for sent i dag. God dag til dig.
En times forskel kan betyde meget i trafikken, og man kan nemt blive snydt. Her til morgn var det omvendt for os. Gemalen skulle være på hospitalet syv, og vi kørte med sammen margin, som når Donnaen skal være i skole klokken otte. Det var der slet ingen grund til, for der var ingen trafik. Dejligt, at I normalt når at få 'vendt' patienterne inden arbejdsstart om morgenen. Selv om alt i princippet er skrevet ned, må der var mange små detaljer, som lige kræver en mundtlig overlevering. Og god kursusdag til dig :-)
SvarSletTak Fruen i midten, det er kun de mest vigtige ting, for nattevagternes vagt slutter kl 7 og vores starter kl 7. I dag kørte jeg hjemme fra ti minutter før, og så kom jeg femten minutter før mødetid:-)
SletNår min Skat møder klokken 6:00, køre han hjemmefra klokken 5:30, når han møder klokken 8:00, køre han hjemmefra klokken 7:00, ved det første eksempel kommer han cirka fem minutter for tidligt, ved det andet eksempel kommer han oftes fem til ti minutter for sent,
SvarSletSå derfor foretrækker han at møde klokken 6:00 også fordi han så om eftermiddagen kun er en halv time om at køre hjem, hvor imod han de andre dage er imellem en time og fem kvarter om at komme hjem og det er den samme tur han køre.
Tine, jeg kan godt forstå ham, hjemad er det så lige slemt om vi slutter klokken 15 eller 16.
SletDet var af præcis samme årsag, at jeg også altid kørte hjemmefra klokken seks - det tog ikke den halve tid hverken ud eller hjem.
SvarSletEllen, det må så også betyde at du gik før de andre?
SletDet var jo en anden slags arbejdsplads end din - folk mødte mellem halvsyv og halvti - det passede man selv, og der blev stolet på, at man klarede hvad man skulle. Alle undtagen operatører var på såkaldt jobløn, hvilket i vores firma betød, at man 'bare' passede sit arbejde, hvad enten det tog 5 timer eller 12 timer - man skulle bare 'tilstæbe' en 37- timers arbejdsuge i gennemsnit.
SletDet var frihed under ansvar, men de utroligt få, der ikke kunne administrere det, blev bedt om at finde sig et andet job. Fleksibilitet går begge veje.
Hvis jeg var nødt til at blive der længere, blev jeg der gerne meget længere, så jeg kom forbi myldretiden om eftermiddagen, men til gengæld kunne jeg gå ved 13-tiden en anden dag, hvis jeg havde behov for det. Vi skulle registrere alle vores timer, men det var sjældent, at en eller anden skulle tjekkes, og cheferne kiggede sjældent på andet end det samlede antal timer - og på sygestatistikkerne ...
Det blev et langt svar, og det kunne sagtens uddybes yderligere - jeg elskede den frihed det gav at arbejde på den måde.
Ellen, jeg havde godt på fornemmelsen at du havde en meget fleksibel arbejdstid, dejligt.
SletEn times forskel i morgentrafikken gør en verden til forskel, og det gør 10 minutter såmænd også.. :-)
SvarSletKan du have en dejlig fredag.
Tak, Inge og i lige måde. Du har ret, jeg er også kommet fem minutter senere af sted om morgenen, og det betød langt flere biler på vejen.
SletDet er alligevel sjovt, hvor meget forskel der er i trafikken.
SvarSletJeg kan også bedst lide, at have god tid, - både hjemme og når jeg møder på arbejde.
Eva, der er meget forskel og som Inge skriver, selv fem minutter kan gøre den forskel. jeg ved vi to har det på samme måde om morgenen og du er vist endda tidligere oppe end mig trods senere mødetidspunkt?
SletDet at kører hjemmefra samme tid dog 60 min. senere. når nu du skal møde en 1 time senere er da naturligt, og dog, husker tilbage i tiden, hvor jeg boede 43 km udenfor Aarhus og arbejdede i centrum lige bag banegården. Da kunne 5 min. gøre op til 20 - 30 min forskel, det lyder vildt men, selv dengang tilbage i 1984 gjorde det en forskel.
SvarSletGod fornøjelse med kursus.
Tak Abildjyde, ja fem minutter gør faktisk en stor forskel.
Slet