tirsdag, december 29, 2015

Familiekomsammen

To intense familiedage er overstået, og jeg sidder her træt og lidt halvsløj. Begge dage var der familiemedlemmer med, som var sløje og måtte lægge sig. Sygdom florerer, åbenbart også på mit arbejde, for de har gerne villet have mig i dagvagt både i går og i dag, men det kunne jeg ikke. Og jeg siger også nej, hvis de ringer om i morgen. Forude venter 4 aftenvagter, så jeg skal være frisk til dem.

Min familie er lille i forhold til min svigerfamilie, men stor i forhold til mange andre. I forgårs var vi tretten samlet, vi manglede de to københavnske søskende og kærester til flere af de unge. Vi hyggede os, sønnen og fætter spillede traditionen tro skak. Da vores barndomshjem blev opløst, ville de begge gerne have morfars skakspil, og så blev traditionen startet. De spiller skak mod hinanden til jul, den, der vinder, har skakspillet det næste år. Indtil nu har det været hos fætteren, men i år vandt sønnen, så spillet må skifte bolig. I går var vi sammen med landmandens familie,over 50 mennesker var samlet i en midtjysk præstegård, og så manglede der hele to søskende med familier ( =23 personer) plus nogle af de andre familier deltog kun med halvdelen af familemedlemmerne. Vi havde sat svigersønnen på flyet til København inden og svigerdatteren er stadig i Norge, så vi var bare os fire på tur. Det blev en dejlig eftermiddag og aften, vi var blandt andet over i kirken og synge julesalmer og høre juleevangeliet. Hver familie havde fået sine opgaver, vi havde kartoffelsalat med til 25 personer.

Sønnen er nu på vej til København, datteren rejser senere i dag, og så må landmanden og jeg spise os gennem alle resterne, for slet ikke at tale om alt det slik og hjemmelavet konfekt, der stadig er tilbage. Suk, den sunde livsstil skal vist findes i genoptagelse af en daglig gåtur, den konstante regn sørgede for, at vi aldrig rigtig kom udenfor i juledagene. Motionen kunne jo startes med de husmoderlige sysler, så som at få vasket sengelinned og håndklæder, støvsugeren kunne også godt trænge til at blive motioneret. Imens kan tankerne få lov til at flyve vidt omkring. Mange har smidt julen ud, det sker ikke her, vi holder de tolv juledage i hævd og nyder juletræets skær hver eneste dag. God femte juledag.

Thorning Kirke

11 kommentarer:

  1. Hanne, vi er nogle få, der holder fast :-) Jeg har fire søskende, og min mand har otte, så det giver store familier. Og vi nyder dem meget.

    SvarSlet
  2. Det er mange mennesker at kunne samle, men så længe, at én person ikke skal lave mad til alle, så er det jo vældig hyggeligt.
    Ja, så er der for vor begges vedkommende kun de sørgelige pligter tilbage af børnebesøget: Vask af sengetøj og håndklæder til fire personer - det bliver alligevel til et par maskiner eller tre - men det tager vi med glæde med for fornøjelsen at have dem i nogle dage, ikke? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det er skønt når det er fordelt på mange hænder :-)
      Åh ja og så kan vi nyde tanken om at de var her, mens vi vasker :-)

      Slet
  3. Der er intet som familietræf, - hvis alle gerne vil. Jeg elsker det!

    God bedring med sløjheden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, ja for den, der elsker det, er det Toppen af Poppen, og jeg elsker det også :-)
      tak jeg har det heldigvis meget bedre.

      Slet
  4. Dejlige juledage med masser af hygge med familien.
    Nu myldre tankerne frem i mig. Da jeg var barn var det på min fars side familien var størst, trods mor var ud af en større søskendeflok. På mors side var vi 8 fætre og kusiner, og på min fars side er vi 18, og hvorfor jeg skriver var/er, skyldes 2 er døde, og 2 har valgt at vende familien ryggen. Så vi er kun 4 tilbage på mors side, og i dag er min ældste kusine på min fars side allerede blevet oldemor, alle lever endnu.
    Mine børns far var enebarn, og ja, det er jeg også. Det blev til 4 børn, han havde 2 med og vi fik 2 sammen, 1 af hans piger og yngste vores fælles har 1 og 1 i vente. Når vi samles er vi 11 i dag :-)
    Glædelig bagjul.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Abildjyde,og i lige måde, familier er mangeartede. Min svigerfamilie har mange familier med 3 og fire børn. På min side har vi et barn og to børn :-)

      Slet
  5. Dejligt at se familien... meeen det er godt nok en stor af slagsen! I får det bedste ud af mulighederne.
    Så er det mellemdage og oprydning og klargøring... så huset og vi selv at parate til et nyt år. Håber du slipper for sygdom.
    Godt nytår til dig Lene og hele familien.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anne og i lige måde. Jeg har det bedre i dag, så jeg tager den med ro og lader op til nytårsvagterne :-)

      Slet
  6. Det lyder vel nok hyggeligt ;-)

    Hvor er billedet fra?

    SvarSlet
    Svar
    1. Rasmine, det var rigtig hyggeligt. Billedet er fra Thorning kirke

      Slet