fredag, december 18, 2015

Julekalenderen, 17. december

Ja julekalenderen er som kalenderlyset bagud, men pyt.
17. december er noget ganske særligt, jeg kan ikke huske den dag, det blev en ganske særlig dag, men siden hen har den altid været optakt til en skøn uge frem mod jul, og ind imellem var jeg også lidt misundelig ( noget med gaver to gange på en uge). 1 år og ni måneder gammel var jeg, da jeg blev storesøster for første gang, og det d. 17. december. Vi to holdt sammen som de to store, som vi rubricerede os i (det gjorde vores forældre også), da vi efterhånden havde fået tre yngre søskende. Min søster er et dejligt menneske, og jeg glæder mig, til vi skal være sammen hos os 3. juledag sammen med den jyske del af familien.

Mentale to-do-liste: Holder ferie, også det punkt, der siger at min blog godt måtte have andre overskrifter end julekalender, men pyt.

Julerelateret:  Gårsdagens eftermiddag blev brugt på at handle julegaver, og da landmanden også skulle til Aalborg efter arbejde, mødtes vi på Cafe Herman ved Salling. Her fik vi en lækker bagel med kylling og bacon og kunne som vanligt trille hjem. Jeg vælger næsten altid hyldeblomstsaft som drikkevare, men det er første gang, at jeg har fået det i et sylteglas.



Jeg glæder mig også til morgendagen, datteren og jeg har sat hinanden stævne i den Gamle By i Århus. Nu håber jeg, at alle andre er ude for at handle de sidste juleting ind, så vi kan få lov til at nyde stemningen uden at blive pustet i nakken hele tiden. I går nød jeg den smukke pyntede facade på Salling, jeg elsker byens lys ved juletid.



Min julekalender i år skal være, at jeg hver dag i december gør et eller andet julerelateret og et eller andet, som kan streges på den mentale to-do-liste og blogger om det. Egentlig ville jeg gerne lave en konkret papirliste med ting, der skulle være færdig inden jul, men sådan en liste ville få lige den modsatte virkning på mig, jeg ville blive stresset, ked af det og irriteret på mig selv, når jeg ikke nåede det planlagte, så dette er min skræddersyet kalender til mig, lige som jeg er, der hvor jeg er i mit liv.

13 kommentarer:

  1. Salling giver den da vist også hele armen i år - jeg har efterhånden set en del billeder af dets udsmykning rundtomkring.
    God tur til mødet med din datter - skal hun til Skotland i julen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det så så godt ud. Nej, nej, vi får skam det unge par hjem igen i år :-) Så vi mødes bare halvvejs mellem vores to boliger og nyder lørdagen i Århus, før hun kommer med mig hjem. Sønnen kommer søndag og svigersønnen tirsdag.

      Slet
  2. Til lykke med søsteren! Det der med at drikke af syltetøjsglas - jeg forstår det ikke :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Charlotte, og nej forstå det gør jeg heller ikke, men hele saften kunne være deri, måske derfor?

      Slet
  3. Vores kalenderlys er heller ikke med i pr, men pyt.. det bliver jul alligevel, både hos jer og os. :-)
    Dejligt med en Aarhus tur i morgen, hyg og nyd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, jeg nyder og glæder mig, og lyset og vi skal nok nå til jul :-)

      Slet
  4. Jeg har endelig fået indhentet mit kalenderlys efter Kbh!
    Det var da godt du fik et sugerør i saften, ellers var det da træls at drikke af det "glas"... Jeg må sige at service og servering efterhånden er meget kreativt rundt omkring. I madklubben i Kbh i september kom kaffen i strammede blikkrus!
    Ønsker jer en rigtig god tur ind i den gamle by... Med plads til oplevelse af byen! Der er nu så hyggeligt at gå rundt derinde. Og underligt at vores ungdom er kommet på museum ;-)
    Det bliver dejligt at få familien samlet og mødes hen over julen....

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anne, åh ja jeg har også drukket te af blikkrus på Nørrebro :-) jeg glæder mig, det er lang tid siden jeg har været der, og nu hvor jeg er på museum skal det opleves :-)

      Slet
  5. God tur til Den gamle by. Jeg har ikke været derinde i år (selvom jeg bor "lige oppe af vejen"), - men det plejer at være så fint.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Eva, jeg har vist aldrig set den Gamle By ved juletid, så jeg glæder mig :-)

      Slet
  6. En vidunderlig dag.
    Det med syltetøjsglas er blevet "moderne" - også med låg og sugerør. Det at genbruge :-)
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Abildjyde, og i lige måde. Det er moderne at signalere genbrug, disse glas virkede nu ikke brugte ;-)

      Slet
  7. Hanne, det var en dejlig dag. Og vi nød den gammeldags julepynt, ligesom jeg nød Sallings pynt :-)

    SvarSlet