søndag, december 20, 2015

Julekalenderen, 20.december

Søndagen har stået i jagtens og sangens tegn. Derudover nåede datteren og jeg også at gå en tur i blæsevejr.

Mentale to-do-liste: I dag fik jeg kun handlet ind til søndagens jagtfrokost. Jægerne havde en forrygende dag, skød 15 gæs, som blev fordelt mellem de fire mand. Kartoffeltortillaen blev udover kartoflerne med peberfrugt, løg, ærter og edamamebønner, og så røg den i ovnen. Tilbehøret blev sprødstegt bacontern og salat af spidskål, tomater og æbler. Kaffen fik følgeskab af hjemmebagte vaniljekranse og pebernødder.


Julerelateret: jeg var tidligt oppe og fik begyndt på julepyntning mens adventslysene brændte lystigt. Efter at have handlet ind nød datteren og jeg morgenmaden, hvorefter vi fortsatte med at få huset gjort klar til jul. Landmanden fældede juletræ i går og købte nye lystræer, som lyser smukt udenfor. Mit kor sang julen ind til en kirkekoncert i en baptistkirke. Der var en skøn stemning, som forplantede sig i vores sang. Datteren og landmanden var med, og de sagde som så mange andre, der har fulgt koret, at vi har udviklet os meget, og det er jo skønt at høre. Søndagen er ved at være slut. Datteren er kørt efter sin bror, som lander forsinket i lufthavnen. Jeg er nødt til at få krammet god dag, inden jeg går i seng. Også selv om det betyder sen sengetid.



Min julekalender i år skal være, at jeg hver dag i december gør et eller andet julerelateret og et eller andet, som kan streges på den mentale to-do-liste og blogger om det. Egentlig ville jeg gerne lave en konkret papirliste med ting, der skulle være færdig inden jul, men sådan en liste ville få lige den modsatte virkning på mig, jeg ville blive stresset, ked af det og irriteret på mig selv, når jeg ikke nåede det planlagte, så dette er min skræddersyet kalender til mig, lige som jeg er, der hvor jeg er i mit liv.


17 kommentarer:

  1. Sikke en dejlig dag. Fuld af glæde, sang og samvær. Dejligt at være sammen om juleriet.
    Flot resultat af jagten. Gæs smager godt! Mon ikke både frokost og kaffe med småkager blev stornydt af jægerne... Nok er det en varm december, men det er nu råkoldt at være ude i lang tid.
    God førjulehygge fortsat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne, de nød maden og jeg nød samværet med datteren og siden hen sønnen :-)

      Slet
  2. Åh, så dejligt, man kan tydeligt mærke, at I bygger julestemning op. Og begge børn i hus allerede. Det må være ekstra godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, det er så godt. Knap så godt er det at søn og gemal er begyndt at få ondt i halsen. Der må gløgg til :-)

      Slet
  3. En vidunderlig 4. søndag i advent, og dejligt begge børn nu er hjemme, de skal nok få styr på det der mangler, mens du jobber.

    SvarSlet
    Svar
    1. Abildjyden, det er så godt og datteren har trukket et stort læs i går og i dag :-)

      Slet
  4. En helt igennem dejlig adventssøndag hos jer kan jeg se.. :-)
    Vi fik også fundet noget af julepynten frem, så nu ligner hjemmet alligevel et sted hvor det også bliver jul.

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, netop og nu er hjemmet julepyntet :-)

      Slet
  5. Åh nej, selvfølgelig går man ikke i seng, før der er krammet velkommen :-) - om så klokken skulle blive 2 om natten :-)
    Det var da en skam, de ikke lige nakkede en enkelt gås mere - på den anden side ville tre gæs være mere end rigeligt til vores husholdning, så det hr det nok også været for en af de fire jægere ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, nej så må man leve med trætheden næste dag :-) Og landmanden var den galante vært og lod de andre få fire hver. Nu er han ved at gøre gæssene i stand.

      Slet
  6. Hvilken skøn menu til jægerne - med forbavsende lidt kød :-) Jeg tror, jeg vil gemme ideen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, de fik da bacon og de brokkede sig ikke :-)

      Slet
  7. Så er julestemningen da vist ved for alvor at indfinde sig med begge børn hjemme :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. fruen i midten, det sørme det sandt december :-)

      Slet
  8. Hanne, prøv det, måske kan du godt :-)

    SvarSlet
  9. Skøn julestemning oser ud af skærmen KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anette, jeg nyder det :-)

      Slet