onsdag, december 02, 2015

Julekalenderen, 2.december

Min julekalender i år skal være, at jeg hver dag i december gør et eller andet julerelateret og et eller andet, som kan streges på den mentale to-do-liste og blogger om det. Egentlig ville jeg gerne lave en konkret papirliste med ting, der skulle være færdig inden jul, men sådan en liste ville få lige den modsatte virkning på mig, jeg ville blive stresset, ked af det og irriteret på mig selv, når jeg ikke nåede det planlagte, så dette er min skræddersyet kalender til mig, lige som jeg er, der hvor jeg er i mit liv.
Den mentale to-do-liste: Jeg fik gjort min skriftlige oversigt over en amerikansk ph.d-afhandling næsten færdig. Selv om jeg har læst afhandlingen to gange, opdager jeg nye ting, når jeg dykker ned i de enkelte afsnit igen. Bagefter fik jeg vasket halvdelen af husets vinduer indvendig (udvendig betaler jeg mig fra det), det blev til 83 små ruder, som blev vasket og pudset. Det måtte så være dagens motion. Nå ja vaskemaskinen kørte det meste af dagen, men det gør den jo hver uge, så det gælder ikke rigtig.
DSC_0334
Julerelateret: Egentlig skulle jeg have haft dejligt decemberbesøg, men sygdom udsatte besøget, så i stedet for satte jeg julemusik på CDafspilleren, mens jeg vaskede vinduer. Adventsbakkens lys fik lidt nødder og stjerner som selskab, og mens jeg strikkede, lyttede jeg til julemusik på computeren. Dagen sluttede af med koraften, hvor vi øvede julesange til julekoncerten i morgen på et plejehjem. Og en af korets medlemmer har tabt sig meget ved omlægning af kost og øgning af motion, så vi fik alternativ risalamande, overhovedet ikke lavet på ris, men på chiafrø, skyr, mandelmælk, mandler og lidt fløde. Det smagte rigtig godt, og jeg er stadig mæt. Der blev dog plads til en kop gløgg; lykken var at få et tip om at købe gløgg i karton med skruelåg, så kan jeg til enhver tid varme gløgg i mikroovnen, når nu landmanden ikke er begejstret for gløgg.
P1040004P1040005
Må du sove godt.



11 kommentarer:

  1. Det blev da en decemberdejlig dag. Spændende ris-a-la-mande (her kaldt rislavement, vi er miljøskadet) Ideen med gløgg i karton er fin, hvis den smager god? Hvor fåes den?
    Dagens decembernydning har været kalenderpakken og levende lys/kalenderlys.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne,det er Blombergs gløgg, som fås overalt, og den smager udmærket. Du er da heldig med en kalenderpakke hver dag :-)

      Slet
  2. Sikke en hyggelig julekalender.
    Et nyt tip: Hvis du kommer forbi Lidl, har de en virkeligt god gløgg på flaske med skruelåg (lige som rødvin). Den koster ikke meget, men smagen.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg nyder :-) Nu har du sat mig i et dilemma, for jeg handler som udgangspunkt og af princip ikke i Aldi og Lidl her i Danmark, handler kun i nordisk ejede supermarkeder, men ingen regel uden undtagelse ;-)

      Slet
  3. God ide med gløgg m/skruelåg, så er det muligt for dem der er alene, eller bare som hygge.
    Jeg skal have listen for at sætte fluebenet, og gå kronologisk, ellers skyder jeg med spredehagl ;-). Hvor er vi forskellige, og godt for det.
    Ønsker dig en dejlig 3. dec.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Abildjyde,og i lige måde. Fordelen ved listen er jo at man ikke glemmer noget, men det fungerer ikke for mig. Min søster er lige modsat, hun elsker lister og at sætte flueben :-)

      Slet
  4. Uhanej, lister er noget værre noget - de ville også stresse mig.
    Til gengæld er jeg mere til din landmands side, hvad gløgg angår - jeg vil til enhver tid foretrække et glas rødvin - eller en kopkaf, afhængigt af tidspunktet ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, te er den foretrukne drik, men i december nyder jeg gløggen :-) Rødvin drikker vi nærmest kun, når vi har gæster, og øl nydes på ferien sydpå.

      Slet
  5. Dejligt tip til enmandsgløgg; det havde jeg aldrig tænkt på af mig selv.
    Vinduespudsermotionen her i huset hviler helt og aldeles på husbonden. Og så længe han ikke brokker sig, så tilbyder jeg ikke min hjælp. Sådan har han det så med den daglige madlavning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Conny, jeg havde heller ikke tænkt på det, før jeg fik et tip af en kollega :-) her i huset er det kun mig, der står for hus indendørs og husholdning

      Slet
  6. Hanne, jeg må passe på, for det er jo alkohol, og det drikker jeg normalt ikke til hverdag- Der er dog drukket et krus i aften også :-) Og jo jeg har stemt

    SvarSlet